In de herfstvakantie van 2024 komt in het Zuiderpark in Den Haag een nieuw circus tot leven. Voormalig dierendresseur en circusproducent Alberto Althoff en Leendert Bedijn – de man die menig circus voorzag in piekfijn drukwerk – startten recent hun gezamenlijke circusproject: Circus Chapito.
De Circus Chapito-campagne startte al vroeg in 2024. Een ruime tijd moesten we het doen met een logo en visuele uitingen die een net iets te hoog ‘kindercircus-gehalte’ uitstraalden. Maar uiteindelijk staat er in oktober in het Haagse Zuiderpark een keurig verzorgde en volwassen circusproductie. Bij binnenkomst omarmt een warme sfeer je; een goede start van een fijn circusbezoek.
De voorstelling begint met clown Davide Vassallo en pistechef Daniel die met een komisch schoonveeg-blokje een tikkie vals starten. Dat zet nog even door met een choreografieblok, waarbij de kostuums van ‘The Chapito Dancers’ meer dynamiek uitstralen dan de danseressen zelf. De meerwaarde van de danseressen ontbreekt en dat komt vooral omdat er – gedurende de voorstelling – choreografisch kansen blijven liggen.
De Italiaanse Glenn Folco schittert daarna met een indrukwekkende jongleeract met tennisrackets. Zijn meesterlijke optreden ademt techniek. Met zijn enthousiasme weet hij het publiek moeiteloos mee te slepen en dat zorgt stiekem voor een échte energieke en krachtige opening van de show. Glenns act wordt qua belichting helder en fris uitgelicht. De energie van de performer en die van het totaalbeeld maken dat je opgewekt en gefascineerd naar Folco kijkt.
Carrière-switch: de hondentrainster
Gina Giovannis bestormt daarna de circuspiste met haar viervoeters. Met een roedel honden zet ze een leuke act neer. Spreekstalmeester Robert Ronday – die bij Circus Chapito zijn ambt perfect uitvoert – laat het publiek weten dat hij haar al decennialang kent. Dezelfde Gina werkte ruim twintig jaar geleden namelijk in zijn (voormalige) Circus Herman Renz. En het is charmant om de wissel van voormalig handstandacrobate naar hondentrainer te aanschouwen, dankzij de introductie van Ronday.
De clown is cliché maar vermaakt het publiek
Leuk is ook hét gezicht van Circus Chapito 2024: Davide Vassallo. De Italiaanse clown doet in Den Haag goede zaken, want het publiek geniet volop van hem. Gezegd moet dat Davide de beschikking heeft over een meesterlijke mimiek. Zijn gezichtsuitdrukking en algemene presentatie zijn oprecht méér dan fantastisch. (Nu door naar de grote ‘maar’…)
Maar wat de clown op comedy-vlak laat zien is behoorlijk cliché en verre van vernieuwend. De act waarbij Vassallo vier heren uit het publiek op een krukje laat zitten, de heren in een vierkant met hun hoofden op de knieën van elkaar laat rusten en hij vervolgens de krukjes verwijderd (en de heren tóch in balans blijven). Eerlijk: dergelijke trucs staan al jarenlang bij menig commediantencircus op het programma en zijn niet meer volop ‘van nu’…
Ook het blok waarbij Davide een ‘orkestje’ vormt met mensen uit het publiek, staat qua vernieuwing niet bovenaan de ranglijst. Rechtstreeks uit het repertoire van clown David Larible, die deze act sterker neerzette.
Wat overeind blijft, is dat de Italiaanse clown matige acts op meesterlijke wijze verpakt. En om je heen kijkend geniet een publiek daar intens van en wordt er volop gelachen. En geef toe; dat is exáct de taak van een clown. Wat dat betreft dus: missie geslaagd.
Geslaagd is ook de hoelahoep-act van de ultra charmante Taylor Montico. Een prima act, waarbij prestatie en presentatie prettig in balans zijn met elkaar.
Ronddraaiende rolschaatswieltjes en stuntende fietswielen
The Giannuzzi Family rolt daarna een dynamische rolschaatsact bij elkaar. Twee dames en drie heren laten toffe moves zien, waarbij er toch nét iets meer mogelijk is dan bij soortgelijke acts die door duo’s worden opgevoerd. The Giannuzzi’s vermaken geweldig, ondanks dat de kostumering ons terugbrengt naar de jaren 80 en de danspasjes van de even-niet-skatende artiesten aan de rand van de rolschaatstafel wat truttig zijn.
We rollen na de pauze door met de stuntfietsers van ‘Troupe Sokkolovksy’. Drie jonge gasten met toffe stunts op hun stuntfietsen en met diezelfde fietsen katapulterend vanaf een stuntmuur.
Sandy Giannuzzi laat daarna een knappe slangenmens-act zien. Niet veel later zweeft een ander lid van diezelfde familie door de circustent. Darix Giannuzzi schommelt aan zijn Washington trapeze van voor naar achter en spint hoog boven de piste in volle vaart rond. Zijn werk voert hij staand, op zijn knieën en… op zijn hoofd uit! Een spectaculaire act die ook weer zo fijn versierd wordt door het kleurrijke circuslicht.
Milde messen
Tussen die twee acts vuurt Tyron Montico het ene na het andere mes af op zijn zus Taylor. De act van de twee messenwerpers begint met een tangodans en klanken van diezelfde muziekstijl. Aangekleed met stijlvolle kostuums en een soort Spaans nachtclub tafereeltje creëert dat een veelbelovende start! Maar… net zo snel als dat de act sfeervol wordt neergezet, wordt ie ook weer afgebroken. Dat gebeurt namelijk wanneer ‘tango’ wordt omgewisseld door de viool-pop/dance sound van violist Lindsey Stirling. En vanaf dat moment wordt de hele tango-vibe compleet losgelaten. Jammer.
Daarnaast maakt het Duo Montico in hun act iets te vaak veilig keuzes. Bezorgen broer en zus je vanaf begin tot eind klamme handjes? Nee. Dat is goed voelbaar wanneer het duo – bij een slechts ‘aardige’ prestatie – vraagt om applaus dat hoort bij een knetter spectaculaire stunt. Het publiek lijkt dat bij de première ook niet helemaal te begrijpen, gezien het milde applaus.
De voorstelling sluit af met de razend spectaculaire motor racers in the Globe of Death. De geur van vijf motoren in een grote stalen kogel leveren anno 2024 hetzelfde effect als de geur van vijf tijgers in een roofdierenkooi uit vervlogen tijden: spektakel!
Samenvattend
De eerste Circus Chapito-voorstelling sluit af met een kleurrijke finale. Wordt de volop gedeelde slogan ‘Circus zoals je nog nooit gezien hebt’ waargemaakt? Alles bij elkaar optellend is de conclusie dat dit niet het geval is.
Maar het moge duidelijk zijn: Circus Chapito laat ieders circushart harder kloppen. In de voorstelling komt de circusliefde van de circusproducenten Althoff en Bedijn dubbel en dwars naar voren. Met passie en zorg zetten zij een verzorgd circusproduct neer. En laten we eerlijk zijn; dat hebben we bij een andere circusproductie in het recente verleden in hetzelfde Zuiderpark wel eens anders gezien…
Een meisje van een jaar of achttien vatte het pratend tegen een vriendin bij het naar buiten lopen krachtig samen: “Ik was eigenlijk nog nooit naar een circus geweest, maar ik vond het best wel vet! En ik zou de volgende keer zeker weer gaan.”