Vanaf vrijdag 31 januari 2025 starten de laatste dagen van het Tilburgs Wintercircus. Cedric Stalpers neemt je mee naar een circusvoorstelling die je moét zien. Dat kan nog tijdens vijf voorstellingsmomenten op vrijdag 31 januari en zaterdag 1 en zondag 2 februari. Via deze link bestel je je tickets.
Het verlichte chapiteau torent majestueus boven het Tilburgse Laarveld uit. Het Tilburgse WinterWonderCircus, dat dit jaar zijn zesde editie viert, heeft de grootse uitstraling van een internationaal circus. Tegelijkertijd ervaar je als bezoeker bij binnenkomst de sfeer en warmte van een familieonderneming. En een familieonderneming is dit zeker: Kevin van Geet heeft het vak geleerd van zijn grootvader Peter Verberk en zijn moeder heet momenteel de bezoekers hartelijk welkom bij de kassa. Ook de internationale artiesten staan dicht bij het publiek en gaan na afloop van de voorstelling graag met hen in gesprek en op de foto.
Tijdens deze zesde editie zijn de banden met de circusacademie AcaPA aangehaald, waardoor een brug geslagen is tussen klassiek en contemporain circus. Emma Gabrielsson van de AcaPA opent de voorstelling met krachtige acrobatiek aan de aerial pole (vliegende paal). Jarenlang leefden circusacademie en klassiek circus langs elkaar heen, met als opmerkelijk voorbeeld dat een reclamebord van Herman Renz pál voor de academie de studenten ervan niet leek te prikkelen de voorstelling van dit circus te bezoeken. ‘Het klassieke circus? Daar is alles mee begonnen, maar geen idee waarom we het niet bezocht hebben.’
Inmiddels is dat gelukkig veranderd en jureert spreekstalmeester en organisator Kevin van Geet bij de academie tijdens de afstudeervoorstellingen van haar studenten. Het optreden van Emma motiveerde een tiental van haar medestudenten om de show te bezoeken. Zij zagen de beste editie van het WinterWonderCircus tot heden. Aankomende artiesten kunnen in dit wintercircus ervaring opdoen, én leren met hun act toegankelijk te blijven voor alle rangen en standen. Andersom brengen deze jonge mensen nieuwe energie en nieuwe ideeën in de piste.
De show kent vele hoogtepunten, waaronder het optreden van Kevin Probst die in westernstijl een vrijheidsdressuur opvoerde met ezels en later de show afsloot met een schitterende papegaaienact. Het orkest kon tijdens zijn optredens flink aan de bank en speelde o.a. muziek uit The Good, the Bad and the Ugly (Ennio Morricone), My Name is Trinity (Franco Micalizzi) en Titanic (James Horner). Voor Kevin Probst waren zijn optredens tijdens de kerst en in dit wintercircus sowieso bijzonder, aangezien hij zijn verloofde Isabelle Hostettler in de piste ten huwelijk vroeg en daar ook met haar trouwde. Geheel in circusstijl reikte een van zijn papegaaien het echtpaar de ringen aan.
Laten we echter de andere artiesten niet tekort doen. Lénárd & Daniella voeren een knappe act op met een eenwieler, waarbij hij door vuur en vlammen fietst. Stefan Platschkov roept bewondering op met zijn ladderbalans, net als Charline Kandilian met haar cloud swing. Line Caroll Chabri slaagt erin met haar jongleerballen Für Elise op de piano te spelen, terwijl de Mouden Brothers imponeren met hand-op-hand krachtacrobatiek. De rode draad door de voorstelling vormen de optredens van clowns Pompon en Pompi. Een circus zonder clowns is als een schip zonder roer. Tegelijkertijd is het voor hen een uitdaging om zowel kinderen als volwassenen aan te spreken.
Ik ben benieuwd welke van alle acts door het publiek aangewezen worden als de beste(n). In deze zesde en beste editie had het publiek keus te over.