Recensies
1 juni 2024

Geen zwakke schakel tussen traditionele en hedendaagse circusrijkdom van ‘Circusstad Gala’

Door Frens te Kiefte 4 min leestijd • 1 juni 2024

Aan het begin van juni kijkt Circusweb terug op de circus highlight uit mei: de 2024-editie van Circusstad Festival. Een recensie van het Circusstad Gala van 2024.

‘Wat een geweldige avond!’ Dat is de allerbeste omschrijving van het Circusstad Gala, dat tijdens de 2024-editie van Circusstad Festival een feestelijk onderdeel van de line-up was. In een lang en veelzijdig programma kwamen het traditionele en het hedendaagse circus op ultieme wijze samen.

De avond startte met een scène uit ‘Glorious Bodies’ van ‘Circumstances’. Zes circusartiesten tussen de 55 en de 67 jaar gaven een acrobatisch voorproefje van hun volledige voorstelling (die door Circusweb eerder in dit artikel beschreven werd).

Glorious Bodies. (Foto: Frens te Kiefte)

Van oud naar jong

Dit programmaonderdeel waarin circushistorie diepgeworteld was, werd afgewisseld door een jonge generatie circusmakers. De jonge Japanse Shu Takada presenteerde een flitsende jojo-act. De act had een beetje kunnen verdrinken in het grote Nieuwe Luxor Theater. Maar Takada trok met zijn charisma elke bezoeker naar zich toe. Een act met kleine jojo’s vergrootte hij tot een grootse act. Het tempo en de frisheid van de jonge gast maakten je als toeschouwer intens blij.

Shu Takada. (Foto: Frens te Kiefte)

Diana Salles imponeerde met haar luchtacrobatiek. Tijdens Circusstad speelde ze eveneens haar nieuwe voorstelling. Haar wat oudere luchtacrobatiek-act in het Gala was duister en indrukwekkend.

Compagnie Baccalà. (Foto: Frens te Kiefte)

Een stuk verlichting kwam daarna van het Duo Baccalà. Acrobatiek en clownerie mixten zij tijdens hun Circusstad Gala-blokken. Deze kunstige humor werd later in de eerste programmahelft afgewisseld door de fantastische commerciëlere act van het Trio Olé (deze keer met z’n drieën). In de tweede helft kwamen beide clownsacts nogmaals terug. Dat was misschien wat veel, kijkend naar de totale lengte van het programma. Gezegd moet wel dat er door het programmeren van beide komische acts een hele mooie humor-balans ontstond. (Dat is iets wat in deze Circusweb-recensie ook te lezen is). En niet geheel onbelangrijk: beide ‘clowns’ werden enorm goed ontvangen.

Trio Olé. (Foto: Frens te Kiefte)

Acrobatiek op de grond en in de lucht

Verder kende het eerste deel power acts op acrobatisch vlak. Het Nederlandse trio ‘Knot On Hands’ liet een verpletterende indruk achter met hun grondacrobatiek. De menselijk toren van driehoog met de mysterieuze belichting was een van de highlights in deze sterke hedendaagse circusact.

Knot On Hands. (Foto: Frens te Kiefte)

Klassiek spektakel hoog boven het podium kwam van Lisa Rinne. De trapezeartieste studeerde eerder aan de circusopleiding in Tilburg, werkte onder meer bij Circus Roncalli en was de eerste Fontys-artieste die schitterde bij het Circusfestival van Monte Carlo. En in mei 2024 vloog ze met haar swingtrapeze bij het Circusstad Gala. Rinne’s act begon verrassend met indrukwekkende trucs aan een hangende touwladder. Het spektakel nam toe wanneer ze aan de swingende trapeze verbluffende salto’s en schroeven uitvoerde. Een dijk van een act!

Lisa Rinne. (Foto: Frens te Kiefte)

Tay Lane & Laura Stokes trapten deel twee af met hun haarhangact. Gracieus en meer dan bijzonder. De ene dame katapulteerde de andere dame de hoogte in. En visa versa. Prachtig waren de laatste seconden van de act, waarbij de dames volledig naakt aan hun haren in de lucht hingen. Voordat je besefte dat ze écht volledig bloot waren, ging het licht op zwart: een prachteffect.

Tay Lane & Laura Stokes. (Foto: Frens te Kiefte)

Klei vliegt door de lucht

De absolute topper (tussen de andere toppers) van avond was Jimmy Gonzalez. De jongleur – in 2018 goed voor goud bij het Cirque de Demain – was te zien met zijn act ‘d’Argile’ (in het Frans: klei). Jimmy jongleerde in zijn act met klei. Een homp van dat materiaal werd verdeeld in kleinere porties en zo ontstonden zijn ‘jongleerballen’. En jongleren met klei in plaats van met ballen: daar zit qua gewicht nogal verschil in. Wat intens indrukwekkend was, was Gonzalez’ lichaam en de focus die hij gedurende de act daarop legde. Tijdens zijn uitvoering zag je als toeschouwer welke immense kracht Jimmy met zijn gespierde lichaam inzette voor zijn jongleerwerk. En dat was naast zijn gooiwerk eigenlijk al een act op zich.

Jimmy Gonzalez. (Foto: Frens te Kiefte)

Het laatste blok van de avond was gereserveerd voor een deel uit de voorstelling ‘Humans 2.0’ van het gezelschap ‘Circa’. Een waardige acrobatische afsluiter, waarbij vlieg-, vang- en danswerk samengesmolten werden door een grote groep topacrobaten. (Klik hier voor de recensie van de volledige Circa-voorstelling.)

Humans 2.0 van Circa. (Foto: Frens te Kiefte)

De spreekstalmeester

Groot applaus is er ook voor Menno van Dycke. De artistiek leider van Circusstad Festival die het programma voor het Gala samenstelde en die op de avond zelf gastheer was in de rol van spreekstalmeester. Zijn vriendelijke, rustige en charmante presentatiewijze zorgde ervoor dat de circusartiesten een extra goede entree maakten. Daarnaast legde Menno op mooie wijze verbanden tussen het traditionele circus dat begon bij de Engelsman Philip Astley en de latere ontwikkeling van het hedendaagse circus.

Menno van Dycke. (Foto: Frens te Kiefte)

De programmatische keuzes, een voorstelling die regie technisch perfect in elkaar stak en Van Dyckes praatjes maakten dat de ontmoeting van traditioneel en hedendaags circus bij het Circusstad Gala ontzettend goed landden. Circusrijkdom waarbij geen zwakke schakel te bekennen was.

Het Circusstad Gala is een tweejaarlijks initiatief binnen de programmering van Circusstad Festival. We kijken dan ook uit naar editie nummer drie in het voorjaar van 2026.

Een vol podium bij de finale! (Foto: Frens te Kiefte)