Na al het geweld van Kerstcircussen is er nog een grote kers op de taart namelijk: het Wintercircus Tilburg. Zaterdagavond 18 januari was de première in een uitverkochte tent. Het circus is nog tot en met zondag 2 februari te zien in Tilburg.
En met kers op de taart bedoel ik dat het landschap der wintercircussen letterlijk verlekkerd wordt met dit extraatje. En Tilburg weet dat inmiddels, getuige de grote belangstelling.
Het is en blijft een feest als je aankomt bij de winterproducties van Kevin van Geet, die facilitair voor negentig procent geleverd wordt door circus Maximum. Zijn eigen materiaal is niet toereikend genoeg om de vele bezoekers te herbergen.
Wel staan al zijn eigen trailers en transporten opgesteld, zodat het gezamenlijke wagenpark een imposante indruk maakt. Hier staat een groot circus.
Als recensent werk ik iets anders dan mijn collega’s van Circusweb. Ik ga niet elk nummer beoordelen en/of ophemelen of juist bekritiseren. Ik kijk van bovenaf naar het totale eindresultaat en probeer dat niet alleen met mijn eigen ogen te doen, maar mij te verplaatsen in het publiek.
Juist dan kan je een eerlijke waarneming weergeven van het gebodene. Kort gezegd mag het publiek van Tilburg blij zijn met dit jaarlijks terugkerende circus.
Zijn de nummers groots en van wereldklasse? Absoluut niet.
Is de totale voorstelling een geslaagde? Voor een dikke honderd procent. Hoe kan dat dan?
Als je een supergoeie mop slecht vertelt, heb je niks, maar als je een aardig mopje smakelijk vertelt, heb je een kraker.
En dat gebeurt met deze voorstelling, waarbij de uitschieter en tevens hoofdrolspeler van de show het uitmuntende orkest is, dat letterlijk iedere act ondersteunt met op-en-top circusmuziek. Zes personen weten de voorstelling naar een hoog niveau te tillen zonder ook maar één Monte Carlo-deelnemer in het programma. Maar een Monte Carlo-topper met ingeblikte muziek zou weleens minder goed uit de verf kunnen komen dan deze artiesten.
Kevin van Geet is gastheer in eigen huis en doet dit risicoloos. Daarmee bedoel ik dat hij zijn taak serieus neemt met geijkte uitspraken en teksten, zonder een grens op te zoeken naar omhoog of omlaag. Moeilijk uit te leggen, maar persoonlijk denk ik dat er meer flair en meer artistieke mogelijkheden in hem verborgen zitten. Ik hoop echt dat hij vandaag of morgen het lef heeft zichzelf te overtreffen.
De acts zijn simpel maar verzorgd. Een constante kwaliteit waarbij de artiesten op de schaal van één tot tien allemaal een dikke zeven krijgen.
Als ik dan toch twee uitschieters mag noemen, zijn dat Kevin Probst met papegaaien. Sowieso merk je dat dieren nog steeds aanslaan bij het publiek en ze werken vlekkeloos. In een piratenachtige setting komt zijn presentatie zeer goed tot zijn recht.
En dan Line Caroll Chabri met een jonglage net even anders dan de anderen. Beginnend op slagwerk en een vlot einde met zeven ballen op het keyboard maakt deze act niet alleen bijzonder, maar ook muzikaal.
Het mooie van deze show is dat het gevarieerd is. Bijna alle vormen van circus zitten erin zonder in herhaling te vervallen. Dus niet drie soorten luchtnummers die eigenlijk op hetzelfde neerkomen en niet vier acrobatieknummers met nagenoeg hetzelfde repertoire.
Sinds de dieren bijna uit het circus verbannen zijn, val ik weleens in slaap bij het zoveelste artistieke hoogstandje met trage kunstzinnige muziek eronder.
En dat is nu juist het leuke aan de producties van Van Geet. De dieren mogen blijven. In deze show dus de genoemde papegaaien, maar ook honden en maar liefst acht prachtige ezels. Dit zorgt ervoor dat de show een evenwichtige combinatie is van artiesten, dieren en humor.
Dat laatste werd gedaan door Pom Pom en Pompi. Clowns liggen bij mij persoonlijk moeilijk omdat ik het in negen van de tien gevallen verschrikkelijk vind. Vond ik het geweldig? Nee. Maar het verveelde mij ook niet en dat is in mijn geval al heel wat. Hun vier intermezzo’s waren niet te kort en niet te lang en vooral Pom Pom heeft een uitermate geschikt uiterlijk. Er zijn haast geen goede clowns meer te verkrijgen, maar dit is een goede keus.
Licht en geluid zitten aan de toppen van hun kunnen en bij de finale knallen de gouden slingers de tent in. Het zeer goed gekostumeerde ballet kwam drie keer uit met vlotte en niet te lange optredens. En juist bij zoiets merk je wederom de kracht van een sterk live orkest.
Ik ben zo’n zeikerd die graag kijkt naar prijs en kwaliteit en dat zit helemaal goed met het Tilburgse Wintercircus. Je betaalt geen euro te veel en geen dubbeltje te weinig.
Was er maar een circus als dit dat ging rondreizen. Qua sfeer, qua orkest, qua artiesten en qua uitstraling zit het heel dicht tegen de goede oude tijd van circus Herman Renz aan. Nog één stap hoger wat betreft artiesten en je hebt het.
Ik heb begrepen dat er geen voorjaarstour gaat komen, maar net als in Tilburg en Etten-Leur een jaarlijks terugkerende productie op nog twee of drie plekken zou Kevin van Geet wat mij betreft mogen doen.
Hij staat voor mooi traditioneel circus dat het waard is bekeken te worden.