Uncategorized
30 december 2022

Recensie Kerst Circus Maastricht met Circus Renz Internationaal

Circus Renz International maakt er een traditie van om rond de Kerstdagen neer te strijken in Maastricht naast het MVV stadion aan de Geusselt. Het tentencomplex en wagenpark staat er indrukwekkend bij.

tekst en foto’s Fred Niessen

Aan het programma is aandacht besteed, naast de huisnummers zijn nog andere artiesten geëngageerd wat een aangenaam klassiek programma oplevert. Veel aandacht in de restauratietent voor de eet en drinkgelegenheden. In de belichting is flink geïnvesteerd, wanneer spreekstalmeester Jarno Kikkert het publiek welkom heet staan alle spots op hem gericht. Jarno leidt het publiek op een aangename klassieke manier door het programma heen en wisselt daarbij meermaals van kostuum.

Een ode aan het klassieke circus wordt door Frans Renz gebracht met acht edele hengsten, een fantastische paardenvrijheid! Op de achtergrond zingt Kimberly Scholl gepassioneerd het nummer van “Simply the best” dit samen levert een prachtig openingsnummer. Georgina Kaselowsky volgt met een kandelaar luchtnummer. Bernardo Renz de jongleur uit deze circusfamilie brengt een jonglage in het donker met 5 keulen die oplichten en van kleur veranderen. Freddy Kerwich (22) uit Frankrijk zien we met een indrukwekkende act aan de Chinese pole. Jason Medini presenteert zich als sterke man en komt met een springplank waarbij iemand uit het publiek een sprong moet maken. Het eindresultaat: een gebroken springplank !

Het hoelahoep nummer van Kimberly speelt zich af, boven op de rug van haar Fries paard. Haar gepassioneerdheid in alle disciplines komt goed over bij het publiek. Een mooi huisnummer van Anthony Renz volgt met een vrijheidsdressuur van twee kamelen gevolgd door twee Watusi runderen.  De gebroeders Mariano & Marietto Kohler brengen een Ikariër nummer. Gelegen op een Trinka wordt er een menselijke jonglage uitgevoerd met de nodige salto’s en flikflaks.

Het tweede deel van het programma wordt geopend met het hoge draad nummer van VR Entertainment. Gewaagde sprongen worden afgewisseld met een kopstand op het strakke koord en een piramide wordt gevormd door drie personen. Het hondennummer van Kimberly (4 Border Collies) is met de komst van drie nieuwe honden zo goed als nieuw van samenstelling. De presentatie heeft veel vaart en straalt plezier uit, ook de honden zijn zichtbaar in hun element en springen over hindernissen en door hoepels.  De jongste van de familie Renz: Anthonio presenteert een vrijheid met zes pony ’s.

Roller Skating van het jonge Franse duo “Skating Rodys” waarbij de vrouwelijke partner o.a. liggend balanceert op het hoofd van haar partner terwijl hij zijn rondjes maakt. De muzikale reprise van clown Jason Medini wordt opgevolgd door de stoelenbalans van Mariano Kohler. Het bijzondere is dat de stoelen gestapeld worden op vier glazen flessen.  Na dit indrukwekkende balanceernummer verschijnen alle artiesten en hoog op de Piedestal van het stoelenbalans nummer verschijnt Kimberly die nu als zangeres vocaal feestelijk  afscheid neemt van een zeer enthousiast publiek.