Inhoudelijk verslag Symposium t.g.v. 70 jarig jubileum Club van Circusvrienden Nederland te Oss d.d. zondag  6 oktober 2019.

Opgetekend door: Arnold Balk

  • Gespreksleider Dick H.Vrieling introduceert om 14.00 uur aan het talrijk opgekomen publiek:
  • Jean Arnaud  organisator American Circus Parijs afgelopen december 2018. (Sprak geen Engels dus eigenlijk voor spek en bonen aangeschoven). Plaatsvervanger van Michel Louïs directeur Zoo d’Amnéville.
  • René Peters Kamerlid voor CDA, Oss.
  • Henk van der Meijden directeur Wereldkerstcircus Carré A’dam en Stuttgart.
  • Jan Willem de Gooijer dierenarts en controleur dierenwelzijn tijdens de Kerst-voorstellingen in Carré.
  • Alex Sijm, circusdirecteur/ondernemer Circus Sijm, Circus Alexander en Gay-circus.
  • Thijs van Kessel VVD,  wethouder gemeente Oss als vervanger van Bernard Paul.

DICK VRIELING:Geef in 1 minuut uw visie op : “Het circus heeft toekomst, maar…..”

JEAN ARNOUD 35 jaar professioneel bij het circus betrokken, o.a. Pinder. Passie voor olifanten. Parijs 2018 had 3 pistes. Kon wel eens laatste keer zijn geweest in Parijs want veel bedrijven willen in hun uitkoopvoorstelling geen dieren meer in de piste vanwege het gezeur met de activisten.

RENÉ PETERS  De politieke agenda dieren trekken wij niet meer. Het zou alleen toekomst kunnen hebben als je de stille meerderheid welke wel dieren in het circus wil zien weet te mobiliseren.

Henk van de Meijden: Als je het publiek naast topprestaties ook emoties  laat zien.

JAN WILLEM DE GOOIJER  Het Randstad publiek is op zoek naar verfijnde dierenacts. Actie groepen hebben het al zover dat de NPO geen dieren meer in de uitzending van Monte Carlo circus laat zien. Er was nog toekomst geweest als de circussen tijdig zelfregulerend vermogen hadden gehad t.a.v. dierennummers.

ALEX SIJM  Allereerst felicitaties voor de CVCN en hun uitgave De Piste! Je moet doelgericht werken en je marketing daarop afstemmen. Wij maken 4 producties en doen b.v. het Gay-circus vnml. via instagram. Kleine producties als Moustache en Salto werken ook zo en hebben levensvatbaarheid.

Thijs van Kessel  Het circus moet anders naar zichzelf kijken en met de publieke opinie rekening houden. Oss is circusminnend, het circus viel onder Economie maar nu onder Volkscultuur.

Vrieling: Peters hoe kwam vanuit jouw visie de Algemene Maatregel van Bestuur tot stand t.a.v. “Wilde dieren” in het circus?:

Was kwestie van uitwisselen bij de totstandkoming van de coalitie. Het doel maakt dan niet meer uit of het goed of slecht is. Als je de agenda hebt? Houdt het nog niet op.

JAN WILLEM DE GOOIJER : Bij circus en dieren hebben de goeden het onderspit moeten delven in het publieke debat. Er is door het circus zelf niet ingegrepen om de rotte appels eruit te werken.

Henk van der Meijden:De grootste vijand van het circus is het circus zelf. Hij geeft als voorbeeld het gedoe met Buba en heeft te doen met het dier. In Carré zouden honden , katten en krokodillen e.d. nog mogen. Hij is voor dieren in de piste maar je moet er wel blij van worden! De anti-groep begint nu ook al over de paarden, terwijl de paarden van Knie gemiddeld 10 jaar ouder worden dan gewone paarden.

DICK VRIELING: Is er nog wat terug te halen?

ALEX SIJM : Er is het nodige gaande in de maatschappij mede dankzij de sociale media. De maatschappij is aan het veranderen. Het circus is te laat geweest erop in te haken. Ondernemers moeten meegaan met de tijd, ook al uit oogpunt van omzet.

DICK VRIELING: René Peters kun je het niet terughalen omdat de kamer bang is voor b.v. de veganisten?

Thijs van Kessel : Wij moeten genieten van dieren, ik ook. Oss is bezig met een notitie over dierenwelzijn ook t.a.v. evenementen. Bij een roofvogeldemonstratie kwamen nadien veel negatieve reacties. De ganzenparade wordt b.v. al een politiek debat als je niet oppast. Niemand neemt het voortouw  om de dieren te verdedigen, daardoor vormen de tegenstanders vaak een kleine meerderheid. Je zult fors moeten inzetten als college of je gaat om. Er wordt aan een duidelijke notitie betreffende dierenevenementen gewerkt en betrachten terughoudendheid t.a.v. verbod.

DICK VRIELING:Hebben dierenartsen een steentje laten vallen door zich buiten het debat te houden?

JAN WILLEM DE GOOIJER : Veel dierenartsen hebben problemen met dieren in het circus door een eenzijdige beeldvorming. Wij zitten op maatschappelijke glijbaan hetgeen goede argumenten vraagt om dieren in het circus te rechtvaardigen. Een goed voorbeeld was Martin Lacey bij interview met NPO enkele jaren terug. Ik ben van mening dat circusdieren een beter leven hebben dan in menige dierentuin. Zie leeuwen Artis. Eigenlijk jammer dat er hier vanuit de media geen spreker is.

DICK VRIELING:Wetenschappelijke onderzoekingen geven aan dat dressuur goed is voor de dieren maar het onderbuik gevoel regeert de emotionele discussie. Er is geen zakelijke wetenschappelijke discussie mogelijk.

Uit bezoekers:

Walter Frankenvoort: Het is toch maar een minuscule minderheid die tegen dieren in het circus is.

Thijs van Kessel : Maar die minuscule minderheid schreeuwt het hardst en dan geef je ze maar liever hun zin.

Conny Hendriks: Er is verschil tussen een groot of een klein circus. Ik ben mij er al 20 jaar van bewust hoe met de dieren ook richtig publiek om te gaan. Ik wil even stellen dat er verschil is tussen circusmensen en dierenmensen! De activisten zijn al jaren bezig op scholen voorlichting te geven over hun inzichten betreffende dieren. De circuswereld heeft daar geen tijd voor. ( Of tijd voor genomen!).

Gerard Richter: Toen Martin Lacey enkele jaren terug nog in Carré optrad zei ik dat dit zijn laatste keer zou zijn. Voor mij zou dit dan ook het laatste bezoek aan Carré zijn geweest. Op uitnodiging ben ik vorig jaar toch weer eens geweest en zag een prachtig programma zonder roofdieren. Ik ben zoals bekend roofdierenliefhebber, maar was toch geboeid en miste ze niet. Zonder dieren liggen er ook programmatische kansen.

Henk van der Meijden: Het klassieke circus heeft kansen als het meegaat met de tijd en aspecten biedt als ontroering, emotie en topprestaties. Zelfs de Chinezen gaan mee. Zo werkt het groepsnummer met de hoedjesjongleurs komende winter met moderne kostuums en sexy muziek van Michael Jackson.. Een huwelijk met het nieuwe circus.

ALEX SIJM : Hoe doen wij circus Sijm het programmatisch anders? Wij beginnen met een team en een blanco bladzijde. Mijn liefde ligt bij het klassieke circus en ik vond de clown Yann Rossi in ons programma vorig jaar prachtig, maar het publiek gaf de voorkeur aan de Di Lello’s. Het blijft dus ook oppassen, zo kun je je soms vergissen. Het is belangrijk doelgericht te produceren en marketing vraagt verschillende invalshoeken, zoals al eerder gezegd. Circus in de Zorg is anders als het Wintercircus en Gay-circus. Veel zaken zijn t.a.v. vroeger veranderd, Mei t/m september is er minder omzet dan in andere periodes hetgeen je dan maar moet accepteren. Liefde en passie zijn belangrijk, het maakt niet uit of je groot of klein bent. Algemene programma’s werken niet meer. Mooie voorbeelden voor ander circus zijn Moustache wat in de zomer aan een Yuppenpubliek appelleert op de camping, Magic als stadscircus, Salto kleinschaliger voor scholen en kinderdagverblijven en Zanzara bewijzen dat.

DICK VRIELING:Verleiders van stereotiepen afbrengen.(?)

JEAN ARNOUD: In Frankrijk vooral emotie, zie de vele festivals.

RENÉ PETERS :Waarom ga je naar het circus? Vaak moeder en kinderen. Wat triggert? Sfeer, muziek, geur. Niet alleen het kunstje. Waarom geen bloggers inzetten als b.v. Enzo Knol?

DICK VRIELING: Welke methoden?

Henk van der Meijden: Circusvrienden zijn toch niet alleen bejaarden. Sociale media om de jonge mensen binnen te halen. Het circus moet worden gezien als CULTUUR in Nederland, Cultureel Erfgoed!

ALEX SIJM : Marketingstrategie. Ga je door de voor- of achterdeur. Er is veel subsidiegeld beschikbaar in de Zorg, maar ook in de wijken in grote steden en kinderopvang, en krijgt hij hiervan een deel  omdat de subsidie wordt  aangevraagd onder “Circus in de Zorg”. Het gaat om een fors bedrag en laat dit doen door een gespecialiseerd fondsenwerver. Mits je een mooi product aanbiedt.

Bij de Arena productie vorig jaar maakte hij gebruik van Facebook mogelijkheid met gebruik van adressenbestand. Mensen die de Billboard van Hillenaar passeerden uit dat bestand kregen ’s avonds de advertentie op hun Facebook te zien. Het kostte een paar centen, maar massa is kassa!

Maar ook mond op mond reclame blijft belangrijk zie Halloween circus, Sander Balk en Donnert. Je moet je als een delicatessenzaak aanbieden.

Thijs van Kessel : Wat triggert? Het magische van de opbouw in één nacht, voorstelling en snoeihard werken aan de achterkant. Ook waardering naar die kant. Bij Kevin v.d. Geest treft hem b.v. de toegankelijkheid.

Tiny Stroucken vanuit bezoekers: Adviseert sinds haar pensioen b.v. gemeentes over cultuurnota’s. Het is voor kleine gemeentes moeilijk om cultuur overeind te houden mede door ontvolking. De kermis- en Circuscultuur kost een gemeente weinig, brengt zelfs op. Het is in haar ogen belachelijk dat het circus geen subsidie krijgt van de overheid om deze vorm van cultuur overeind te houden.

( Nee vaak meer tegenwerking dan medewerking). De gemeente zou subsidie kunnen verlenen voor b.v. Workshops die het circus kan aanbieden. Het circus moet zich geen Calimero voelen. Een mogelijkheid zouden intermediairs kunnen zijn als verbinding.

ALEX SIJM : Er zijn meerdere  schoolprojecten met Circus als thema door o.a. Douwe van Oven, Sander, Jasper. Er gebeurt al veel maar er is nog veel te winnen. Kerstcircussen werken positief voor het imago.

Tineke Stroucken: Pas op de circusterreinen.

Frank van Wijk: Ga in Tilburg kijken hoe daar de marketing werkt  met banners voor het festival Circolo.

Rob van het Hout (circusfotograaf): Er bestaat ook gevaar dat paarden worden verboden. Vroeger is het circus begonnen met paarden en clowns. Wat gaan wij er aan doen? Tegengas geven. Mijn kleinkinderen gaan bij circusbezoek plat voor de paarden.

DICK VRIELING: Wat moeten wij doen om meer afbreuk aan het circus aan het circus te voorkomen?

JAN WILLEM DE GOOIJER : Meer transparantie geven en een goede verzorging van de dieren borgen. Wij houden om de 3 dagen controle op de dieren in Carré. Hiervoor zou meer waardering moeten worden gecreëerd in de media door PR.

H.v.d.M.: Wij moeten een TV serie hebben als die over die veearts in de U.S.A. maar dan met als onderwerp “Dieren in het circus”.

DICK VRIELING: Kunnen wij nog iets van de politiek verwachten?

RENÉ PETERS : Activisten strakker aanpakken.? Voorlichting en Transparantie. Kinderen uit de Randstad weten niet meer wat normaal is t.a.v. de omgang met dieren.

Thijs van Kessel : Dierenwelzijn regelen langs een democratisch proces. En daarin niet alleen de negatieve maar vooral de positieve argumentatie benadrukken.

Ron Mikkenie (Hij krijgt eindelijk één minuut het woord): “dierenrechtenhacktivisten” ondermijnen het democratisch proces. Iedereen die een andere mening verkondigt dan die van de activisten, wordt gehackt Doe er wat aan als politiek!

Conny Hendriks: De Hobbydieren houders zijn bezig zich te verenigen. ( Is nog een hele toer denken wij).

Om 15.30 uur beëindigd Dick Vrieling het symposium zonder dat er eigenlik stellingen of conclusies zijn gedeponeerd. Er werd veel aandacht aan de dieren in het circus besteed.

Voorzitter Cuypers van de CVCN bedankt iedereen voor het welslagen van dit jubileum en ook Henk van den Berg doet dit met mede dankzeggend aan het personeel van De Wever.

Aldus Arnold Balk, 8-10-2019

Circusvrienden op Circusweb
Zaal met geïnteresseerde circusvrienden.
Alex Sijm op Circusweb
Aan het woord Alex Sijm van Circus impresariaat Sijm
Henk van der Meijden op Circusweb
Aan het woord Henk van der Meijden van Stardust Circus International