Daphne van Iperen – foto Robert Benschop

DEN HAAG – Cirque Mania, wie heeft er nog nooit van gehoord? Grappig dat het nog geen 2 jaar geleden is dat Korzo begon met een circusweekend, nu staat Cirque Mania al stevig op de kaart. Tijd voor een interview met Daphne van Iperen, de programmeur van Korzo.

Wanneer ontdekten jullie de charme van het circus, en hoe was de reactie van het publiek, de belangstelling voor de voorstellingen met circus?

David Eisele, deze jongleur moet je gezien hebben!

Daphne: “In het najaar van 2014 zag ik een preview van CW Boost en was meteen onder de indruk. Zoals misschien velen met mij had ik nog een vrij traditioneel beeld van circus: met je familie naar de tent, de geur van zaagsel opsnuiven en kijken naar spektakel. Van circustheater had ik nog nooit iets vernomen, maar het voelde van het begin af aan heel natuurlijk om dit genre toe te voegen aan de programmering van Korzo. Circus schuurt tegen alle disciplines die Korzo al van oudsher een plek geeft, zoals dans, muziek en fysiek theater”. 

Daphne gaat nog even terug naar het eerste weekend: “We besloten dat we het circus bij ons publiek wilden introduceren met een weekend bomvol verschillende programma’s. Op deze manier kon niemand er meer omheen dat Korzo zich ook ging richten op circus. Tijdens de voorbereidingen van Cirque Mania #1 in maart 2016 bleek de belangstelling zo groot, dat we nog voor de opening besloten om Cirque Mania om te buigen tot een tweejaarlijkse serie. En zo geschiedde. Inmiddels staan we alweer aan de vooravond van de 6e editie”.

De reactie van het publiek was verrassend, zo herinnert Daphne zich. “Korzo heeft een vrij avontuurlijk publiek, dus de verwachting was dat zij het circus zouden omarmen. Echter hadden we niet verwacht dat we ook een belangrijk platform zouden worden voor de circusprofessionals, zij vormen een grote groep binnen het circuspubliek en houden rekening met Cirque Mania in hun agenda. Uiteraard niet alleen om te komen kijken, maar ook om te mogen spelen”.

Hebben jullie vernomen dat circus nu erkend wordt door de Raad voor Cultuur als kunstvorm, en verbaast dit jullie, kan daar iets over worden gezegd?

Panana Pictures

“Ik ben vanaf het begin betrokken geweest bij de totstandkoming van de agenda #circusnl2025, die in 2016 werd gelanceerd. Een van de speerpunten was dat circus erkend zou worden als kunstvorm bij beleidsmakers. Dat dit inmiddels gelukt is door een opname in het sectoradvies theater van de Raad voor Cultuur is een belangrijke stap voorwaarts voor het circusklimaat in Nederland, maar verbaast mij eigenlijk niets. Circustheater, de vorm van circus waar Korzo zich op richt, is nog steeds groeiende. Zowel in kwaliteit, kwantiteit als publieksbereik is een stijgende lijn te zien. Daarnaast merk ik een toenemende interesse van makers en gezelschappen van andere kunstdisciplines. Kijk maar naar gezelschappen als Panama Pictures of Scapino Ballet Rotterdam”. Hiermee refereert Daphne bijvoorbeeld aan de voorstelling TING die 14 september in premiere gaat in Carré. 

“Maar ook gerenommeerde theatermakers als Jakop Ahlbom of Floor van Leeuwen raken geïnspireerd door het circus. Als het podiumkunstenveld dit genre omarmd, zou het vreemd zijn als beleidsmakers de andere kant op te kijken. Uiteindelijk heeft iedereen baat bij een florerend podiumkunstenklimaat inclusief circus”.

Camiel Corneille

Wat zijn jullie eigen ontdekkingen op gebied van circus?

Daphne: “Vanuit het productiehuis van Korzo proberen wij de ontwikkelingen op de voet te volgen en een voorloper te zijn, dus ook in het circus. Het aanbieden van residenties aan talentvolle makers als Monki, Camiel Corneille en Thomas Falk geeft Korzo de mogelijkheid om dicht op de huid van de maker te zitten en daarmee ook bij te blijven bij de nieuwe ontwikkelingen. De grootste ontdekking voor mij is dat deze kunstdiscipline blijft groeien en ontwikkelen en dat er in de afgelopen jaren veel belangrijke stappen zijn gezet. Hoe leuk is het dan, dat Korzo hier een onderdeel vanuit maakt!”, zo eindigt ze trots.