Tekst: Arnold Balk
Het tentencomplex stond opgebouwd in het recreatiegebied ‘De Schorre’ in Boom bij Antwerpen. Wij bezochten de ochtendvoorstelling van 11.00 uur. Deze productie van Yves Bocxtaele werd geopend met een kleurrijk ‘tableau-vivant’ van de uit 15 personen bestaande familie Zanzini. Deze excentriek gekostumeerde artiesten uit verschillende disciplines werden door de ‘directore’ Ingmar Ruttens voorgesteld onder trommelgeroffel. Een grote aap ontsnapte aan zijn begeleidster, klom in de bungy jump lijnen en werd uiteindelijk gevangen.
Alexandra een telg uit de familie Malter bracht met hoepels een combinatie van Hoela Hoep en jongleren in burlesque stijl. De witte clown Jokke Vanderlinde wilde ballonnen aan zijn partner geven, Kevin Briers in zwempak, welke knapten of wegschoten. Kevin kroop in zo’n grote witte ballon die uiteenspatte.
Er werd een wijnkistje in de piste gezet waaruit danseres Shana Roomers 5 flessen haalde waarop zij op pumps een flessenloop toonde. Vijf muzikale artiesten kwamen op en speelden als introductie het bekend Italiaans wijsje “Funicoli Funicola” voor Rein die de tuba blies. Rein de Kok was ons bekend om zijn vaardigheden als hoedjes-jongleur op het slappe koord maar ook als ‘artistico bycicletta’.
Wat aanvankelijk een fakir leek ging over in een spectaculaire vuurshow van Boris Borisov en assistentes. Met o.a. vuurvreten- en spuwen, vuurslingers, letterlijk vurige danseressen, kubus jongleren en in de nok Elena Fedorova aan de ringtrapeze met vuur aan de zijkanten. Bijna vanzelfsprekend renden hierna onder het geluid van loeiende sirenes de clowns binnen met een trap waaraan emmers water hingen. Dat werd een nat spektakel, gedoe met een ladder en tenslotte werd er een blusslang op de bezoekers gericht….gelukkig kwam er geen water maar confetti slingers van boven. ‘PAUZE’.
Na de pauze werd er een fietsmobiel in de piste gereden waarop een grote bak was gemonteerd die als tafel diende voor clownesse Roseline Cele. Van hieraf bracht zij een bijzondere bellenblaasact waarin zij naast zeepbellen ook zeepballen in verschillende vorm creëerde waaruit zij o.a. duiven toverde. Er kwamen toverfeeën voorbij en tenslotte werd de kooi met duiven weg gegoocheld. Een en ander prachtig in het blauw uitgelicht.
Een van de clowns Jokke Vanderlinden begon een rola rola act op 1 cilinder, plank en 2 bankjes. Shana Roomers voegde zich bij hem en samen lieten zij een fraai staaltje van adagio acrobatiek in balans op de rola rola plank zien. Als intermezzo het eerder genoemde orkestje waarna rondom de piste lampions aan de stormpalen werden gehangen. Het sein voor een Chinese optocht met bekende beelden als de Draken- en Leeuwendans en dansers/danseressen. Dit bleek het grote intro voor een diabolo act van Alexis le Villon waarbij de tol over een draad laten lopen het meest opvallende element was.
De opkomst van een 8 man/vrouw sterke dansgroep in Gypsy stijl , die naast eerder genoemde artiesten bestond uit Anais Rogier, Julie Lienard en Sandra di Vincenzo, ging vooraf te aan een doeken act. Maar niet na een werkelijk uitgebreide dansshow die werd begeleid door prachtige muziek en zang. Gedurende de doeken act van Bram de Beul werd er door gedanst op de vloer. Nadat de dansgroep verdwenen was werkten Bram en Irena Youkasheva als duo Vilja aan de doeken in een fraaie ‘Amore-act’ terwijl de ‘directore’ live een operalied vertolkte. Een poëtisch uitgevoerd nummer.
De ‘Grande Finale’ wilden de clowns met trommelgeroffel en een tik op een gong aankondigen. Maar voordat dit goed ging moesten er onderling heel wat misverstanden met andere muziekinstrumenten worden overwonnen!
De finale was een ‘spectacolo’ op zich toen de artiesten samen een grote olifant welke op een wagen stond binnenreden met op zijn rug een piëdestal waarop Liselot Diels handstanden toonde, equilibre op stokken met de apotheose waarbij zij met de voeten middels een kruisboog een pijl afschoot op een doelschijf hoog boven de artiesteningang. Nadat de olifant was teruggezet danste het gehele gezelschap op verschillende muziekstijlen van charleston tot hiphop in overeenstemmende kostuums. Na een kleine 2 uren nam het artiestengezelschap afscheid van de bezoekers welke evenals wij van een bijzondere circusproductie hadden genoten.
Wij hadden geluk deze productie nog te kunnen bezoeken daar het achteraf bleek dat het de een na de laatste voorstelling was geweest. De Vlaamse overheid besloot ‘s middags dat activiteiten/ evenementen in gesloten ruimten e.d. moesten stoppen. Inmiddels 30 dec. achterhaald en mag men weer spelen.