Recensies
8 september 2023

Recensie | vier sterren voor ‘OVO’ van Cirque du Soleil

Cirque du Soleil speelt deze maand in twee grote locaties de voorstelling ‘OVO’. Van 7 tot en met 10 september in Amsterdam (Ziggo Dome) en van 14 tot en met 17 september in Rotterdam (Ahoy). Circusweb was aanwezig bij de première op donderdag 7 september 2023.

Verhaallijn
OVO (‘ei’ in het Portugees) is geïnspireerd op de wereld van insecten. Een kleurrijk ecosysteem vol leven, energie en stille emotie. Daar begint de voorstelling ook mee. Een hechte insectengroep is vertrouwd met elkaar. Plots is daar ‘The Foreigner’ (de reiziger): een vlieg vol bravoure en onhandigheid, die met een groot ei de insectenwereld betreedt. De insectenwereld is nieuwsgierig naar wat de reiziger komt doen…

Master Flippo (de ‘burgemeester’ van de insectencommunity) heeft zijn pijlen gericht op het bezitten van het ei. Een object dat ook voor de insectenwereld van belang is. Maar dat ziet de reiziger niet zitten.

Wat hij wél ziet zitten is The Ladybug (het lieveheersbeestje). Stiekem ziet het lieveheersbeestje de reiziger ook wel zitten…

OVO is verhaallijn-technisch dan ook een opbouw richting een verovering van het lieveheersbeestje door de reiziger. Tot hij richting het einde te maken krijgt met een dilemma: kiest hij voor het ei of voor het lieveheersbeestje?

De tekst gaat door onder de foto.

De acts
Tot zover het verhaal. Met een podium van vijftig insecten/ artiesten ademt OVO… KLEUR!
Acrobatisch begint de voorstelling met vijf insecten aan drie Chinese masten. Een perfecte opwarmer, waarin een aantal spectaculaire acrobatische bewegingen te zien zijn en fantasievolle zang het geheel begeleidt.

De in het zwart/rood geklede spin (luchtacrobaat Domenic Taylor) die daarop volgt is van ongekende klasse. Aan een luchthoepel hoog boven het podium geniet het publiek van een act met een technisch uitmuntend niveau. Fantastisch begeleid door livemuziek, waar de viool en de gitaar in schitteren. Vroeg in de voorstelling is dit dé highlight van OVO.

Muziek
Dat brengt ons meteen bij een absoluut pluspunt: de muziek. OVO is dus geïnspireerd op de insectenwereld, wat gecombineerd wordt met Braziliaanse invloeden. Dat is goed terug te zien in kleurgebruik. Maar ook terug te horen in het muzikale spectrum; de klanken, de instrumenten en het gebruik van de Braziliaanse voertaal: het Portugees.

De muziek brengt de voorstelling enorm in balans. In de basis ademt OVO in bijvoorbeeld publicitaire uitingen – maar ook in het eerste opzicht op het podium – een behoorlijk hoog ‘Disney-gehalte’. De zeven muzikanten met hun strelende, aardse en subtiel temperamentvolle muziek reduceren het bombastisch ogende tot een heel mooi en kloppend geheel.

Daarbij is een van de weinige nadelen bij OVO dat het jammer is dat de band – op een aantal solomomenten na – niet in het zicht van het publiek werkt. En qua geluid voelde het op de première-avond alsof er niet gesoundcheckt was; het duurde een tijd in de eerste helft voordat het geluid helemaal kloppend klonk.

De tekst gaat door onder de foto.

Waanzinnige luchtacrobatiek
Verder kent OVO in het eerste deel van de voorstelling meer waanzinnige luchtacrobatiek. Een gong-geluid is de aftrap voor het laten bloeien van het decor. Een acrobate hangend aan een lang doek, komt uit haar cocon die om dat doek heen zit. Iets later wordt er aan deze tissueacrobatiek een strapaat toegevoegd. Als duo laten de twee nachtvlinders (Catherine Audy and Alexis Trudel) vervolgens waanzinnige luchtacrobatiek aan de strapaten zien. Met wederom schitterende en filmische muziek.

Verder zien we in het eerste deel een leuke ‘slinky act’, waarbij rekbare ledematen zich over het podium bewegen en is luchtacrobatiek aan de triple vangstoel uniek en adembenemend. Tien acrobaten vliegen een ongekend spectaculaire act bij elkaar.

De tekst gaat door onder de foto.

Deel één versus deel twee
Dat was het eerste deel, dat met maar liefst drie grandioze luchtacts de lat voor het tweede deel hoog legt. De kwaliteit zet zich in de tweede helft zeker door. Maar dan met meer ‘kleinere acts’. Het had niet misstaan om een luchtact uit deel één te wisselen met een kleinere act uit het tweede deel.

De tekst gaat door onder de foto.

Desondanks is het kleinere in deel twee tegelijkertijd ook groots. Denk daarbij aan een slangenmens met knappe poses. Een kleine act die grootser wordt aangekleed door middel van insecten uit het ensemble, hangend aan touwen. De daaropvolgende diabolo-act, ondersteund door uitbundige muziek, is van hoog niveau en vermakelijk.

Prachtig en sprookjesachtig is de acrobate die aan haar haren boven de insectenwereld zweeft. En vóór de kleurrijke en feestelijke finale sluit een grote groep krekels de voorstelling af. Zij katapulteren zich vanaf de trampoline op de achterwand en visa versa. Als een golvende groep insecten bewegen zes krekel-acrobaten zich tussen de muur en de trampoline, terwijl nog meer krekels op de grond op een lange turnmat met eindeloos veel salto’s door de lucht vliegen.

De tekst gaat door onder de foto.

Komische blokken
Tussen alle acts door beeldt het ensemble verschillende verhaallijnen uit. Van wandelende takken en dansende insecten tot komische blokken, wanneer het gaat over het verloop van het liefdesverhaal tussen de reiziger en het lieveheersbeestje en de burgmeester die daar een stokje voor steekt.

De komische blokken zijn her en der leuk. Bijvoorbeeld in deel twee, wanneer de reiziger het lieveheersbeestje jaloers wil maken met een lieveheersbeestje-dubbelganger (een dame uit het publiek). Maar op bepaalde momenten zijn de komische intermezzo’s ook lang, iets te kinderlijk en een beetje flauw. Het maakt dat de verhaallijn van OVO aan het einde van de rit flinterdun is en dat de boodschap van de voorstelling tamelijk troebel is.

De tekst gaat door onder de foto.

Een ander klein minpunt is de inzet van video. De achterwand wordt middels videomapping verder aangekleed. Het effect is op bepaalde voorstellingsmomenten leuk. Maar in grote lijnen is de video-inzet ‘behang’ en voegt het te weinig toe. Los van dat de beeldkwaliteit voor een groot deel van de zaal niet optimaal is.

Desondanks staat OVO van Cirque du Soleil oprecht garant voor een waanzinnig spectaculaire, kleurrijke en feestelijke voorstelling. Artiesten van wereldklasse en een productie van het allerhoogste niveau. OVO wordt beloond met vier (van de vijf) sterren!

De tekst gaat door onder de foto.

Ga OVO zien! Dat kan nog in:

Amsterdam | Ziggo Dome
– Vrijdag 8 september om 20.00 uur.
– Zaterdag 9 september om 16.00 uur.
– Zaterdag 9 september om 12.00 uur.
– Zondag 9 september om 16.00 uur.

Rotterdam | Ahoy
– Donderdag 14 september om 20.00 uur.
– Vrijdag 15 september om 20.00 uur.
– Zaterdag 16 september om 16.00 uur.
– Zaterdag 16 september om 20.00 uur.
– Zondag 17 september om 12.00 uur.
– Zondag 17 september om 16.00 uur.

Klik hier voor tickets
Klik hier voor informatie
_____
Foto’s: Pat Beaudry, Max Bocanegra, Randy Cremean & Vlad Lorenzo