24 december 2023

Recensie Kerstwintercircus Eindhoven 2023

De 51ste editie van het Kerstwintercircus startte zaterdag 23 december. Tot en met het einde van 2023 staat er in het Parktheater in Eindhoven een dijk van een voorstelling, die met zorg samengesteld en geregisseerd werd door de Zweedse circusvedette Trolle Rhodin.

Het spektakel start niet met een groots openingstableau, maar gewoon met spreekstalmeester Arjan Smit die het publiek welkom heet. Smit doet goede zaken. Hij is de hartelijke familieman, weet op het juiste moment het enthousiasme op te voeren én biedt ruimte om het te laten indalen. Daarnaast betrekt hij het publiek op een toegankelijke manier bij de voorstelling en is hij op een aangename wijze educatief.

‘Duo Hand 2 Stand’ is vervolgens de eerste act met een prachtige handbalans. Sierlijk, krachtig en de ronddraaiende schijf waarop het duo werkt, geeft de act nét dat beetje extra beweging. Na de pauze keren Camille & Louis-Marc terug. Deze keer met een luchtnummer dat qua sfeer en qua stijl in lijn licht met hun handbalans. Zij die met haar blote voeten aan de blote voeten van hem hangt. En dat alles op de tast en erop vertrouwend dat Camille het goed uitvoert, want Louis-Marc is op dat moment geblinddoekt…

Clown Elastic is een schot in de roos voor het Kerstwintercircus. Grappig en origineel. Dat praktiseert hij onder andere in zijn act met het hamsterachtige dier ‘Flyppo’ en in de act met een detectiepoortje. Zijn partner Françoise Rochais brengt iets later een prima jongleeract ten tonele. Zo jongleert ze met verschillende attributen in één handeling; een ring, een paraplu, een jongleerkegel, een stok en een tennisracket.

Strategische circus- en danstrapeze

In de eerste helft schittert verder Jerome Simard aan de single trapeze. Een prachtact, waarbij elementen uit de moderne dans verweven zijn in een acrobatisch luchtspel. Donkere kleding en sferisch licht zijn Simards partners. Presentator Arjan Smit kondigt de acrobaat aan met een praatje over moderne dans, dat hij daar zelf ook zo van houdt en dat die discipline – die je veel in het theater ziet – sterk in Jerome’s act verwerkt is.

Dat klinkt even als een promopraatje voor het theaterseizoen van het Eindhovense theater. Al zou dat zo zijn: prima. Maar het is voor de kenner een moment om stil te staan bij de interessante beweging die het Kerstwintercircus de afgelopen jaren maakte. Van klassiek wintercircus met dieren, werd er enkele jaren geleden helemaal gestopt met dieren en aan het concept werd beetje bij beetje gesleuteld. De formule nu: het Kerstwintercircus laat hoge kwaliteit zien en dat moet écht circus van deze tijd zijn, meegroeiend met het publiek. Bij de vele families die de show bezoeken, gaat dat erin als zoete kerstkoek.

De zeven artiesten van ‘Quantum Eklectric’, onderdeel van Cirque du Soleil, zijn deze winter in Eindhoven met een banquine-act. Knappe vloeracrobatiek, spectaculair over-en-weer-vliegwerk en een strakke choreografie. Een lachje her en der zou de boel wat spontaner maken. Maar de blote buik (van een van de twee vrouwelijke performers) met een spectaculair wasbordje verzacht dat kleine minpunt van deze act.

Het orkest, het rad en de springplank

Een spectaculair pluspunt bij deze én bij de andere acts is: het orkest. Vorig jaar stond het huilen nader dan het lachen bij de muzikale teleurstelling die de band ‘The Slampampers’ heet. Het nieuwe orkest is een verademing!

Bij een aantal nummers duurt het een paar maten voordat het hele orkest ‘spot on’ is en bij het dubbele rad des doods van ‘The Gerlings’ had de sound wat spannender en minder circusachtig gemogen. Maar dat is slechts een detail. Net zoals dat een aantal van The Gerlings niet top getraind zijn. Fat shaming; daar doen we niet aan. Maar bij een dergelijk beroep ademt dit – in combinatie met de te nonchalante kleding – niet de fysieke en professionele houding die je bij een dergelijke circusartiest wilt zien.

De orkestleden begeleiden het grootste deel van de voorstelling met heerlijke livemuziek. Een hoogtepunt daarvan is bijvoorbeeld de muziek bij de springplankact van ‘Felix & Philo’. Een werkelijk fantastische act van twee mooie artiesten met een geweldige uitstraling. Op het vlak van het circustechnische: eveneens grandioos, onder andere door het steeds hoger gaande springwerk.

Het orkest speelt bij de twee opbouwende en spannende showmuziek. Door de voorstelling heen is de blazerssectie een genot en er is ruimte voor solide solo’s (van onder meer de trompet en de saxofoon en de gitaar). De muziek is eenvoudigweg een prettige omlijsting. En dat verdient toch in ieder geval een vermelding op de website van het Kerstwintercircus én een voorstelronde in de voorstelling. Die twee blijven nu namelijk uit.

De uit Mongolië afkomstige Odnoo Oyunbaatar is in de tweede helft een prima slangenmens. Echter trekt haar opvallende glitterkostuum niet recht dat zij zelf geen charismatische presentatie heeft.

De groep ‘The Boys’ sluit de voorstelling af met een act met een grote schommel. Daarop staan de vijf ‘Boys’ en vanaf de schommel katapulteren ze zichzelf – met de nodige salto’s – in een immens doek.

Een beetje ‘BAM!’ ontbreekt, maar verder brengt het Kerstwintercircus van het Parktheater in Eindhoven een fantastische voorstelling! Deze wordt door Circusweb beloond met 4,5 van de 5 sterren.

Ontdek hier alles over het Kerstwintercircus Eindhoven 2023. (Later volgen er meer foto’s.)