27 december 2023

Kerstcircus Etten-Leur 2023/2024: Kerstcircus ten voeten uit

Kerstcircus Etten-Leur is een productie van Kevin van Geet. Daar kan geen twijfel over bestaan wanneer je de website bezoekt, je papieren kaartje bekijkt, de foyertent binnenloopt en de spots op de piste ontbranden. Die boodschap is geen luchtkasteel, want Kevin doet als producent werkelijk alles: hij staat even goed met zijn poten in de modder als met lakschoenen in een vergaderzaal, of op de pisterand om de voorstelling aan elkaar te praten.

“De jongste circusdirecteur van Europa” is zijn tweede achternaam, al sinds de eerste editie van het nu achtjarige Kerstcircus Etten-Leur. Deze slogan fact-checken is nergens voor nodig, want Kevin is sowieso de jongste circusdirecteur die eigenhandig (samen met tientallen medewerkers en partners) een sterke circustraditie heeft opgebouwd. Dat persoonlijke verhaal geeft het Kerstcircus Etten-Leur een bijzonder karakter.

Alles wordt leuker met livemuziek

De grootste verdienste in het kwaliteitsstreven van deze kerstcircus-traditie is misschien wel de introductie van een live-orkest, enkele jaren terug. Met zes vrouw/man sterk geeft het circusorkest ook dit jaar weer schwung aan de voorstelling. Hoeveel leuker is het om het stralende showballet of de koorddansende ‘Rodriguez Brothers’ – hoog, zonder mat – te zien dansen op een goede Zuid-Amerikaanse bigband-sound?!

Alleen de acts van het ‘Duo Donnert’ ondervinden nadeel van de aanwezigheid van dit orkest, aangezien zij werken met matige tape-muziek. Dat klinkt gewoon oneindig veel doffer dan een live blazer of drummer. Mede door deze muziekkeuze had Adrian Donnert moeite zijn hondennummer echt spetterend te maken.

De topact

De acrobatisch pas-de-deux op twee paarden van Adrian en Neyenne was wel een hoogtepunt, zo niet dé topact van de avond. De trucs zijn goed – de slottrick is een vrijstaande Neyenne op Adrians hoofd – en het plaatje is prachtig. Dat ‘de circusdirecteur’ Kevin van Geet tijdens de pas de deux met de chambrière in het midden van de piste staat, draagt zeker bij aan dit klassieke circusplaatje.

De clown doet wat hij moet doen: je laten lachen

Clown Marco Mariani keert na vier jaar weer terug naar de piste van Etten-Leur. Een echte klassieke clown die er mooi uitziet. Gezegd moet wel dat zijn acts een beetje afgezaagd zijn en het constant ’terugvragen van reactie’ aan het publiek gaat vervelen. Dat zijn speelminuten gebalanceerd verspreid zijn over de voorstelling, maakt zijn inzet sterker.

Tegelijkertijd: Mariani speelt accuraat in op de reacties van toeschouwers en medespelers, die de bekende clownsentrees nog niet lijken te kennen. Er wordt écht gelachen in de tent en dat creëert goodwill.

Energieke artiesten

De acrobatische invulling is over de gehele linie prima, hoewel er weinig echt uitzonderlijk is. Stefani Gottani vliegt aan een mooie ringtrapeze en later presenteert ze een antipode met een klassieke Italiaanse uitstraling: sierlijke handgebaren met oprechte glimlach.

Brhrian Rodriguez (die van het koorddansduo) is een driftige tempojongleur die zijn beperkte repertoire compenseert met een energieke uitstraling en zo makkelijk het publiek op de achterste rijen bereikt.

‘Duo Delporte’ op het Wheel of Death creëert een hit bij het premièrepubliek. De mannelijke helft van het duo springt de meest spectaculaire trucs, maar de vrouwelijke helft staat ook haar mannetje in deze topact.

Ook Luna Valkiv ontvangt een juichende ovatie. Zij eindigt haar act aan de straps met razendsnelle pirouettes die een sterke technische basis verraden. Het zijn wellicht de vruchten van haar opleiding aan de Accademia d’Arte Circense di Verona. Haar uitgebreide repertoire zweeft onder begeleiding van romantische blazers aan ons voorbij.

Het spontane applaus voor de Tyshchenko Brothers valt dan wat tegen. Hun balanstrucs hand-op-hand en kop-op-kop zijn echt goed maar de choreografie oogt niet natuurlijk voor de twee mannen, alsof ze er zelf niet helemaal in geloven. Ook in de muziek zit bij dit duo weinig tot geen spanningsopbouw: het orkest speelt een werkelijk prachtige uitvoering van Michael Jacksons ‘Human Nature’. Die song wordt een aantal keer van voor tot achter herhaald, zonder daarbij rekening te houden met de opbouw van het circusinhoudelijke zelf. Puntje bij paaltje staat het nummer dan wat mat in de spotlights.

Glunderend ensemble in de finale

Tijdens de finale staat het hele ensemble glunderend in de piste. Terwijl de confetti-slierten neerdalen geeft de volle premièretent een oprechte staande ovatie. Het enthousiasme van de jonge cast, hun authentieke ambacht, in stijlvolle belichting, begeleid door swingende orkestleden: de combinatie deed het hem. Na afloop van een fantastische voorstelling nog even genieten van warme choco of glühwein. Kerstcircus ten voeten uit!

Etten-Leur mag in zijn handjes knijpen

Etten-Leur – als gemeente goed voor circa 45.000 inwoners – mag in zijn handjes knijpen. Want wat is het een voorrecht om gedurende de kerstvakantie een dergelijke grootse productie in je relatief kleine woonplaats te vinden! Burgemeester Marina Starmans-Gelijns was er in haar openingspraatje aan het begin van de voorstelling zelf ook onder de indruk van. Ze sprak haar dankwoord uit richting circusdirecteur ‘Kees van Geet’. En dat terwijl het overduidelijk wat de naam van de hardwerkende circusproducent is. Kees – voor de volle circustent ook wel beter bekent als ‘Kevin’ – kon daar zelf ook hartelijk om lachen.

Kerstcircus Etten-Leur beleef je nog tot en met 7 januari in het Brabantpark in Etten-Leur. Bekijk voor meer informatie deze pagina.

Daarna is de voorstelling tussen 25 januari en 4 februari te zien in Tilburg als het ‘Tilburgs Winter Circus’. Meer informatie daarover vind je door hier te klikken.

Meer foto’s volgen later.