17 november 2019

Cirque du Soleil de tussenstand

Totem gasteert bijna twee maanden lang op het Malieveld, de eerste maand is voorbij. Wij bezochten de voorstelling op zaterdagavond 16 november, de drieduizend zitplaatsen waren nagenoeg allemaal bezet. Navraag bij een medewerker van de show leert ons dat vooral de weekenden goed bezocht zijn met een bezettingsgraad van ruim negentig procent, de doordeweekse dagen zijn zwakker en schommelen tussen de vijftig en zeventig procent. Het is ook niet niks, een circus wat maar liefst twee maanden gasteert op een locatie. Wat ook niet niks is zijn de entreeprijzen die variëren tussen de 45 en 225 euro per persoon. Als je de kaarten online reserveert komt er een  Facility Fee van 2 euro per persoon bij en een service fee van 6 euro per persoon. Ik kan er niks aan doen, maar ik moet steeds denken aan een ander circus in Nederland waar je bij een actie met een supermarkt en met bijbetaling van 5 euro een kaartje kunt kopen voor een boven gemiddeld goed programma. Natuurlijk mag je geen appels en peren met elkaar vergelijken, maar het houd mij persoonlijk wel bezig.

Het toverwoord is natuurlijk marketing, je betaald voor het merk.

Cirque du Soleil werd opgericht in 1984 door twee voormalige straatartiesten, Guy Laliberté en Daniel Gauthier. Cirque du Soleil ontstaat als onderdeel van de festiviteiten rondom het 450-jarig jubileum van de aankomst van ontdekkingsreiziger Jacques Cartier in Canada. Het Cirque du Soleil is gebaseerd op een geheel nieuw concept: een opvallende, dramatische mengeling van circuskunsten en straatamusement, met opvallende kostuums en belichting en originele muziek. De voorstelling debuteert in het kleine plaatsje Gaspé in Quebec en wordt vervolgens in tien andere plaatsen in de provincie uitgevoerd. De eerste blauw met gele circustent heeft 800 zitplaatsen.

Nu 35 jaar later draaien er wereldwijd ruim 25 shows tegelijkertijd. Waarvan ongeveer de helft op wereldtournee en de andere helft in een vast theater speelt. In 2020 komt er in Berlijn nog een eigen Soleil theater bij. In het jaar 2000 nam Daniel Gauthier afscheid van de top van Soleil en in 2015 Verkocht Guy Laliberté, die toen ongeveer negentig procent van de aandelen had het circus aan een investeringsmaatschappij. Zijn vermogen wordt geschat op 2,5 miljard dollar, hij is een van de rijkste mensen ter wereld en kon het zich zo veroorloven een ruimte reis te maken en een eiland in Frans-Polynesië te kopen. Afgelopen dinsdag werd hij echter opgepakt voor het kweken van cannabis op zijn privé-atol, melden diverse media.

Techniek van het hoogste niveau

Maar goed, terug naar het Malieveld, de enorme witte tentenstad door Soleil “Big Top” genoemd staat te glimmen op het Malieveld. In tegenstelling tot elk ander circus wat ik op het Malieveld heb zien staan, staan zij, vanaf de koningskade gezien, helemaal achteraan. Het zal een reden hebben, maar het maakt het publiek overigens niks uit. Iedereen moet eerst door een veiligheids controle heen, grote tassen en objecten mogen niet mee naar binnen. Er liggen overal vloeren, er ligt tapijt, het is heerlijk warm, de bewegwijzering is goed en het personeel is vriendelijk. Er zijn souvenir-stands en er zij kraampjes met eten en drinken. Voor slecht 6 ! euro kun je een flesje frisdrank of een bak popcorn kopen, maar goed je bent bij Soleil. De tent toont binnen ook enorm, je hebt overal goed zicht op de piste en je zit gezellig opvallend dicht tegen elkaar aan. De piste is een enorm rond podium met veel verborgen techniek, daarachter een tweede speelvlak maar dan bol, hierop wordt constant beeld geprojecteerd wat voor mooie effecten zorgt, daarachter vormt bamboe riet het decor en daarachter speelt het orkest de live muziek. Het orkest komt tijdens de show ook een aantal keren op het podium om het geheel nog meer kracht bij te zetten. De kwaliteit van de muziek en het geluid is overigens fantastisch. Niet alleen het licht, maar ook de rest van de techniek die rijkt tot in de nok van de tent en zijn van een ongelofelijke omvang. Ook de brug naar het podium toe is een knap staaltje techniek en er wordt goed gebruik van gemaakt. Deze show reist al ruim 10 jaar dus de investering in al deze hoogstandjes zal de moeite waard geweest zijn.

Antipode van het hoogste niveau ©Circusweb

Een betoverende reis door de evolutie van de mens.

Op een eiland dat doet denken aan een reuzenschildpad, volgt TOTEM het fascinerende spoor van de mensheid vanaf zijn oorspronkelijke amfibische gedaante tot aan zijn ultieme wens om te kunnen vliegen. Onderweg verkent de show ook onze dromen, onze oneindige mogelijkheden en de verbondenheid met de andere soorten op onze planeet.

De “Circusacts” zijn verpakt in een strakke goed geregisseerde show, de opening met amfibieën aan rekstokken in de vorm van een schild van een schildpad maken direct veel indruk, de Chinese dames op hoge eenwielers, die kommetjes op hun hoofd en naar elkaar toegooien zijn wereld klasse. Persoonlijk vond ik de hoepeldans die overigens na de pauze nogmaals maar dan door twee personen wordt uitgevoerd wat minder, maar goed dat is het voordeel van circus er is zoveel te zien dat er al snel weer iets beters komt. De dubbele antipode is ook alweer van wereld klasse en er wordt overigens de hele show professioneel en gedisciplineerd gewerkt door het hele ensemble. De apen in de show worden geweldig uitgebeeld door geweldige acrobaten, met kostuums die nog mooier en beter zijn dan de kostuums uit de Lion King. Zij beelden samen de bekende afbeelding van mens tot aap uit en krijgen hiervoor een terecht applaus. De knappe en sterke acrobaat in de paal beheers een enorme techniek, evenals het trapeze duo na de pauze die een lichaamsbeheersing hebben tot in de perfectie, het gaat zo vanzelfsprekend, dat je zou vergeten hoe knap het is. Net als de jongleur die midden in een plexiglas trechter staat en een ontelbare hoeveelheid balletjes over de wand laat rollen om ze daarna weer op te vangen, je gaat bijna denken dat het geautomatiseerd is, wat dat betreft is te perfect misschien ook niet altijd even goed. Het rolschaatsnummer waarbij de artiesten met een kano opkomen en waarbij door een indiaan wordt gezongen is ook al zo mooi. Op dat moment realiseer ik me wel dat het publiek vandaag de dag door YouTube en huppeldepup gots talent enorm verwend is en moeilijker onder de indruk te krijgen is dan pak hem beet een jaar of tien geleden. Ook de artiest die gedurende de voorstelling in een zilver paillettenkostuum onderstboven een aantal keren op zijn kop naar benden komt zaken en zelfs rekwisieten mee naar de top van de tent meeneemt mag niet onvermeld blijven. Ik ben vast iets vergeten, maar je moet natuurlijk ook zelf gaan kijken. Voor de pauze duurde de show nog geen 50 minuten, na de 25 minuten pauze duurde het ongeveer nog 60 minuten. In de vrolijke opzwepende finale zie je hoe groot de cast is en dan hebben we het niet over technici, de medewerkers achter de schermen en al het personeel dat lokaal wordt ingehuurd. Het duurde even maar uiteindelijk kreeg de cast een staande ovatie. Persoonlijk heb ik een geweldige avond gehad en een perfecte show gezien, maar ik vind het toch te duur en te kort. Maar volgende keer ga ik weer en dat is de magie van Soleil!

Finale van Totem ©Circusweb