Foto’s copyright Facebookfoto’s Cirque Arlette Gruss, tekst Brian Herfs

NapPas

Op zondag 1 april gaat Brian Herfs met een gezelschap naar de Franse stad Dunkerque. Circus Arlette Gruss reist een aantal keren dichtbij de Belgische grens, en dat moet je waarnemen als je in België woont of in het zuiden van Nederland. 

In Dunkerque heeft het Cirque Arlette Gruss in de haven de tenten op gezet en presenteert  ‘’Osez Le Cirque ‘’, de nieuwste productie.

 

Lille 2018

Geplaatst door Kevin Gruss op zondag 1 april 2018

De naam van het programma verwijst naar de ‘durf’ die je als circus en als artiest hebt om grensverleggend en vernieuwend te zijn, ook al ben je een traditioneel circus. Naar het publiek toe, betekent ‘Osez le Cirque’ ook “durf de uitdaging aan te gaan om het circus te ontdekken of herontdekken”.

Interessante rondleiding dankzij VIP formule

Want méér dan ooit is het circus levendig, boeiend en biedt het spektakel voor jong en oud. Dankzij onze keuze voor voor een VIP formule, worden wij, één uur voor aanvang van de show, door Grégory Salengro in de voortent opgewacht.

Hij wordt persoonlijke begeleider voor de avond en dat geeft ons de kans het circus op een andere manier te bezoeken en te ontdekken. Hij neemt ons meteen mee naar het kloppend hart van de circus cathedraal, de ‘piste’, met een diameter van 13. Daar worden de voorbereidingen getroffen voor het openingsnummer.

Het geeft ons ook de kans de techniek en veelzijdigheid van deze piste te zien. Het circus beschikt rondom over een circulair projectie scherm, maar ook over beveiligingsnetten die in een mum van tijd kunnen worden opgetrokken of neergelaten. 
In de piste besef je pas hoe indrukwekkend het moet zijn daar op te treden voor 1800 toeschouwers. Achter een immens groot rood gordijn troont het 11 man-orkest op een 10 meter hoog hydraulisch platform.

Grégory, neemt ons zelfs even mee in de coulissen van het circus waar de artiesten in hun gescheiden loge (man/vrouw), zich opwarmen en waar ook het materiaal voor de verschillende acts netjes opgesteld staat .

Bij het zien van de prachtige en originele kostuums, ontworpen door Roberto Rosello, wordt ons al even een tip van de sluier gelicht van de pracht en praal die ons te wachten staat. Via de artiesten ingang trekken we naar de achterzijde van het circus waar de ménagerie staat opgesteld in ruime verblijven voor tal van dieren. Een heel aparte beleving is zeker de ontmoeting met de olifanten die we echt mogen benaderen om hen te strelen en eten te geven.

Goede zorg voor circusdieren

Wanneer je ziet met welke zorg, respect en liefde er met de dieren wordt omgegaan, kan je alleen maar zeggen dat de activisten en zogezegde dieren beschermers, die wel eens aan de ingang van het circus hun ongenoegen komen uitschreeuwen en kiezen voor een circus zonder dieren, het volledig fout voor hebben en helemaal niets af weten van circusdieren en de manier waarop ze worden verzorgd.
Om het dierenwelzijn in het circus toe te lichten, wordt voor aanvang van de show een korte documentaire geprojecteerd op het reuzenscherm, rondom de piste. En dan zie je wat de dieren voor de familie Gruss en de toeschouwers betekenen en hoe ze ermee omgaan.

Tijd voor de show. Ook hier een persoonlijke begeleiding naar onze zitplaatsen. In de opening act verschijnen alle artiesten in een mooie choreografie en getooid in kleurrijke en mysterieuze kostuums. Indrukwekkend.

Dat de toekomst verzekerd is, wordt aangetoond door Eros en Alexis Gruss, de jongste kinderen van directeur Gilbert Gruss, in een ontroerend mooie ‘icarien’ act. Onmiddellijk daarna wordt je aandacht getrokken naar twee roekeloze acrobaten die aan 20 meter hoge alu-palen gewaagde toeren uithalen. Adembenemend.

Aansluitend, doen de vier prachtige olifanten hun entrée.

Begeleid door hun trainer John Vernuccio, evolueren ze in verschillende formaties. Circus op z’n best!
Tussendoor treedt de huisclown Mathieu op en slaagt hij er met zeer eenvoudige situaties het publiek aan het lachen te brengen. Een echte kunstenaar. Je ziet dat hij er zelf plezier aan beleeft. Hij is een meester in het maken van de meest gekke geluidjes. Zijn humor is zo uniek. Ik krijg tranen in de ogen van het lachen.

Dan is het tijd voor Alexis Gruss die samen met Sergey Baryshnikov een geweldig handstand nummer ten beste geeft. Het circusbloed kruipt waar het niet gaan kan… dat is nu al overduidelijk.

Waar het Cirque Arlette Gruss bekend om staat is hun paardendressure. Sierlijk, stijlvol en gedisciplineerd zoals enkel Linda en Laura-Maria Grus het kunnen brengen. Een zeer intense en ontroerende moeder-dochter relatie.

Ook uniek is het optreden van het team Neon Dance Show.

Echt vernieuwend en verbazingwekkend, hoe deze dansers en acrobaten, in hun gesynchroniseerde lichtkostuums en volledig in het duister, evolueren.

Levende kanonskogel

En dan is het tijd voor nog een hoogtepunt in de voorstelling met Ramon Katriner. Hij kruipt in een 8 meter lang kanon en wordt met een hoge snelheid 15 meter hoog door de tent geprojecteerd om aan de overzijde in een vangnet terecht te komen aan 100 km/u.

Een pauze van 20 minuten om te bekomen en even de souvenirs boutique te bezoeken, terwijl inmiddels in de piste de opstelling voor het tijgernummer in gereedheid wordt gebracht.

In de Circus brasserie konden wij genieten van de privé VIP ontvangst met heerlijk sprankelende Cava, hapjes, macarons, een heerlijke Franse lekkernij… en een verrassingspakket.

Ook krijgen wij de kans om Georgika Koban te ontmoeten, weduwnaar van Madame Arlette Gruss en mede-oprichter van het circus. Moeder Herfs heeft vroeger met Arlette Gruss, samengewerkt.

Mooi tijgernummer

Wij worden in het tweede deel van de voorstelling getrakteerd op een eenvoudig en respectvol tijgernummer. Hier kon je echt de liefdevolle relatie tussen dier en mens aanvoelen.

Een top act, zoals het in een circus hoort te zijn, gebracht door de Engelse trainer Sarah Houcke.

Daarna doet de technologie haar intrede in de piste. Een magische invasie en luchtballet van kleine drones. Een originele presentatie van perfect op elkaar afgestemde toestellen, gebracht door Alexandro Hurtado.

Even sierlijk als verrassend is het nummer van Kevin Gruss aan de elastische riemen; snelheid, beheersing en veerkracht. Een zeer mooie evolutie zowel hoog in de tent als laag vliegend over de hele piste.
Het ‘Rad des Doods’ is een adembenemend acrobatisch nummer waar Michael en Alejandro Vanegas alle wetten van evenwicht en middelpuntvliedende kracht tarten.

Onwaarschijnlijk hoe deze Columbiaanse artiesten in-, boven- en hangend aan het rad halsbrekende toeren uithalen ! Gewoonweg meesterlijk !… Het bijzonder enthousiast applaus van de volle tent, is er ook niet vreemd aan.

De Motor show brengt het publiek nog nooit zo dicht bij de behendigheid van motor- en quad rijders. Ja zelfs tussen het publiek wordt er gereden en over het publiek gevlogen. Hoe deze drivers er in slagen om zelfs saltos te uit te voeren, 15 meter hoog, om vervolgens veilig te landen, blijft een bravoure stunt.

Je kan geen beter slotstuk bedenken, voor de grote finale waar alle artiesten, in frisse en leuke outfits in wit en fuchsia, de piste vulden. Zij krijgen een minuten lange staande ovatie. Ook een bijzonder applaus voor het live orkest onder leiding van Sergey.

Na de show kunnen wij nog op de foto met al de artiesten, als aandenken van deze geweldige avond.

Cirque Arlette Gruss is ontegensprekelijk één van de mooiste circussen in Europa, die dit jaar op een zeer originele manier de 250e verjaardag viert van het traditioneel circus.

Het Circus toert nog tot 15 december door heel Frankrijk en de komende weken nog redelijk in de buurt van Nederland en België. https://www.cirque-gruss.com/tournee/

Commentaar via Facebook
1487 totaal aantal bezoekers 6 bezoekers vandaag