In de zomer van 2025 tourt ‘Hans Klok & Friends’ door het land. Geluk bij een ongeluk was het toen Hans bij een optreden in Scheveningen een zwaard door zijn arm kreeg tijdens de meesterlijke illusie van Hans en Helga Moretti. Het eerste geluk zat hem in het feit dat het een stuk ongelukkiger had kunnen uitpakken en Hans het nu goed maakt. Het tweede geluk: noem een radio- of televisieprogramma waarbij het níet over het incident ging. Aan aandacht geen gebrek, met volle tenten als resultaat.

Hans Klok. (Foto door: Frens te Kiefte)
In die volle tent geniet het publiek van een voorstelling die oprecht goed in elkaar zit. In de 2025-productie van Hans Klok & Friends zit een leuk verhaallijntje verweven. Hans introduceert al vlot ‘The Book of Wonders’. Een vuistdik mysterieus boek, waar Klok het werk en het mysterie voor de voor hem grootste artiesten aller tijden in noteerde. Van Popov tot Grock en alles daarbinnen en daarbuiten. Silent comedian ‘Kevinski’ (in de rol als komische conciërge) probeert gedurende de show een notitie in dit ‘grootse boek’ te bemachtigen. Of dit lukt? Daar kom je zelf bij een bezoek achter…

The Book of Wonders. (Foto door: Frens te Kiefte)
Kevinski
Inzoomend op Kevinski kan geconcludeerd worden dat hij een knappe prestatie neerzet. Zijn spel en timing zijn overtuigend en zonder een woord te spreken weet hij de volledige tent in te pakken. Het publiek geniet van Kevinski’s klassieker ‘Smile’, waarbij hij flirt met een vrouwelijk karakter dat hij creëert met een jurk hangend aan een kapstok. Ook de ‘arm-illusie’ en Kevinski’s invalwerk voor Pamela Anderson creëren een brede glimlach.

Kevinski. (Foto door: Frens te Kiefte)
Top maar het vuur is een beetje weg
Voor de eerste vermakelijke circusact is het podium gereserveerd voor circusvedette en jongleur Yves Nicols. Ballen, boomerangs en kegels vliegen je om de oren. Waarbij die laatste objecten in de middagvoorstelling iets te vaak het podium aanraken…

Yves Nicols. (Foto door: Frens te Kiefte)
In de tweede helft keert Nicols terug in het duo ‘Yves & Ambra’. Zij samen laten je het ultieme ‘vliegende vrijheid-gevoel’ ervaren in hun luchtact aan twee rode doeken. Het effect van het wapperende doek in de lucht, de enorme hoogtes die het echtpaar aantikt en de technische BIZARRE trucs: een waanzinnige act. Toch ontbreekt nét het bepalende stukje energie; het échte vuur dat deze act in het verleden kende.
En sexy? Ja, graag! Zeker in een show van Hans Klok met mooie artiesten, prachtige dames en een eindeloze lading glitters. Maar de kleding (of het gebrek daaraan) bij Ambra schurkt tegen het ordinaire aan; ondanks dat er mannen zijn die dit vast niet erg vinden.
Desondanks blijft voor de prestatie van het duo groot respect over voor een klasse prestatie. En een extra applaus voor de hardwerkende Ambra die óók nog fungeert als een van de Divas of Magic.

Yves en Ambra. (Foto door: Frens te Kiefte)
Highlight act
Zonder twijfel is Kateryna Korneva de absolute highlight in het programma. Stijlvol, uniek, beeldig en adembenemend: een wereldact met een krachtige opbouw! Korneva start haar ‘vliegende mast-nummer’ met een choreografie vanaf de grond. De mast draait op het podium en Kateryna draait acrobatisch mee. Even later stijgt de mast op en vertoont de artieste waanzinnig riskante trucs, zonder een veiligheidskoord. Als kers op de taart klikt Korneva een hoepeltje aan het uiteinde van de mast, waaraan ze met de uiteindes van haar voeten vol lef boven het podium hangt.

Kateryna Korneva. (Foto door: Frens te Kiefte)
Voor de pauze verrassen Yuri Caveagna en zijn partner Veronica met een spectaculaire combinatie van kruisboogschieten en messenwerpen. Een klassieke circusdiscipline die zij een stevige rock-‘n-rollinjectie geven. Na de pauze keert Yuri solo terug met een sterke uitvoering van de rola rola – balancerend op wankele stapels toont hij zijn beheersing en lef. Beide acts blinken uit in precisie en podiumprésence; het charisma van Yuri en Veronica spat van het podium.

Yuri Caveagna. (Foto door: Frens te Kiefte)

The Caveagnas. (Foto door: Frens te Kiefte)
De Russische artieste Maria Sarach brengt een levendige handstandact waarin theatrale flair en stijlgevoel samenkomen. Gehuld in een Mondriaan-geïnspireerd kostuum speelt ze een energiek en charmant personage.
Eveneens charmant én mysterieus is de performance van Dann Stevens. Met zijn magische touw – dat hij kapot knipt en weer aan elkaar smelt – tovert de jonge goochelaar op knappe wijze de grote circustent om tot een klein theatertje.

Dann Stevens. (Foto door: Frens te Kiefte)
Topsport-magic
En dan is er nog de maestro himself: Hans Klok. Het is altijd een genot om de illusionist aan het werk te zien. Een bak energie valt in twee uur tijd als een warme deken over de schouders van de toeschouwers.
In de voorstelling is Klok de illusiegrootheid én de benaderbare spreekstalmeester die je meeneemt langs al het spektakel. Stilzwijgend straalt hij uit: “geef me je hand, alles komt goed en we gaan er wat leuks van maken”. Hans is de hartelijke knakker bij wie je thuiskomt, bij wie je je schoenen uitdoet en waarmee je samen aan de keukentafel wat drinkt. Gezellig.

Hans de illusionist. (Foto door: Frens te Kiefte)
In zijn praatjes horen we de standaardverhaaltjes die we eerder in theater- en circusvoorstellingen van ‘The Fastest Magician’ hoorden. Iets meer variatie was misschien welkom. Hinderlijk? Wel nee!
Als spreekstalmeester is Hans informatief, bescheiden en soms nét iets te enthousiast (wat dan tegelijkertijd ook aanstekelijk is).
Informatief: elke artiest wordt spontaan en met respect geïntroduceerd.
Bescheiden: bijvoorbeeld op het moment dat Klok vertelt dat acrobate Kateryna naar Monte Carlo gaat. “En zij gaat daar – wat mij betreft een Gouden Clown – winnen”. Hans lijkt op dat moment te vergeten dat er ergens in zijn loods nog een Zilveren Clown staat die hij voor zijn topprestatie kreeg tijdens hetzelfde festival, enkele jaren geleden.
Iets te enthousiast: bijvoorbeeld aan het einde van de act van dezelfde Kateryna. De act van de luchtacrobate kent een subtiele ‘fade out’, waarbij de energie van het enthousiaste publiek even vijf seconden kan landen. Maar… Hans is net als de toeschouwer óók enthousiast. Daardoor vergeet hij het ‘landingsmoment’ en gaat net te vroeg over tot de afkondiging van de act.

Hans, de spreekstalmeester. (Foto door: Frens te Kiefte)
Qua illusies laat Hans enkele nieuwe trucs en een reeks vertrouwde klassiekers zien. De voorstelling staat daarmee voor frequente Klok-bezoekers niet bol van extreme verrassingen. De toeschouwer ziet vooral Hans zijn ‘greatest hits-trucs’. En dat is helemaal okay in het concept van de voorstelling.
Een vlotte vergelijking: bezoekers van het Rijksmuseum willen ook de Nachtwacht zien. En het publiek van een concert van Borsato wil Marco ook ‘Rood’ zien en horen zingen. (Het laatste voorbeeld ligt momenteel misschien wat lastig, maar het spreekt snel tot de verbeelding…)

Maria Sarach. (Foto door: Frens te Kiefte)
Samenvattend
Aan het einde van de rit maakt Hans de slogan van de voorstelling (‘A Magic Variety Show’) dubbel en dwars waar. Klok levert magische topsport in een show van hoge kwaliteit. Geen moeilijke artistieke verhaallijnen of matige acts. Maar een vlotte verhaallijn, goede variété/circusacts en razendsnelle illusies zorgen voor een voorstelling die heerlijk wegkijkt. Een eerlijke show, terwijl de hoofdpersoon zelf zijn publiek vakkundig en magisch bedonderd…

Ciao tutti! (Foto door: Frens te Kiefte)