11 januari 2023

Recensie Dordts Wintercircus Royal 2022/23

Het Dordts Wintercircus Royal keerde afgelopen december na jaren van afwezigheid terug in hun ‘home town’ Dordrecht. Antonie Teuteberg riep het circus – dat diep in zijn familiegeschiedenis geworteld is – een nieuw leven in. Dordrecht heeft Royal gemist, want het wintercircus werd goed bezocht. Er werden zelfs twee extra voorstellingen gespeeld.

Een voorstelling die in de basis een aantal mooie momenten kenden. Daar begon de voorstelling ook mee. Joop ‘Gino’ Teuteberg startte sfeervol met zijn saxofoonspel.

Daarna een hoogdraad. De staalkabel van ‘The Muchachos’ hing circa vier meter hoog aan de voorste twee tentmasten, boven de logeplekken. Een bijzondere keuze die ervoor zorgde dat de koorddansers heel dichtbij het publiek werkten. Wanneer een van de artiesten van het draad viel en zich nog nét kon vastgrijpen zorgde dit voor een spectaculair moment.

Spectaculair en toch weinig bijzonder
In het tweede deel van de voorstelling zagen we een ‘Wheel of Death’. De draad en het wiel waren over het geheel gezien wel de spectaculairste elementen uit de show. Maar niet de beste. Beide acts waren in de uitvoering matig. De hoge draad was voorzichtig en los van de ‘bijna-val’ in het publiek gebeurde er technisch gezien niet veel bijzonders. Dat gold ook voor het (slecht uitgelichte) rad des doods. Het rad zelf was imposant, maar de trucs waren – op wat sprongen na – niet de top of the top. Hoe dan ook: het publiek genoot.

Aleksandra steelt de show
Aleksandra Sobolieva die daarna de piste betrad, had misschien wel de beste act van de voorstelling. Met een hoelahoepact meets jonglage, uitgevoerd door haar bijzondere harlekijn-achtige karakter, toont ze een vermakelijke act die simpelweg heel goed in elkaar zat.

Daarna volgde ‘Andrejokas’ met een zwepenact die niet veel voorstelde, maar waarbij het publiek oprecht uit zijn dak ging.

Los Ginos
Dat uit het dak gaan gebeurde ook bij ‘Los Ginos’. Het is toch elke keer weer bijzonder om ze te zien. De beste (muzikale) clowns van Nederlandse bodem allertijden die wereldfaam kenden. Daarbij lieten vader en zoon Teuteberg en een assistent nu weer zien waar ze goed in zijn: fantastische clownsentrees brengen. Hun uitvoering van de klassieke clownsentree ‘bijtje bijtje’ was sterk en grappig. En op hoge leeftijd weet Joop het publiek nog steeds te laten lachen.

Sprookjesachtig licht
Verder in deel één: de luchtacrobatiek aan twee doeken van Miss Nikita. Deze jonge Oekraïense artiest zette daarmee iets moois neer, wat sprookjesachtig uitgelicht werd. Qua lichtsfeer werd deze lijn doorgezet bij David Nathan.

Het Nederlandse goochel- en illusietalent liet solo en met assistent een aantal toffe trucs zien. Spreekstalmeester Antonie Teuteberg legde de lat wel erg hoog bij Davids aankondiging. Hij liet weten dat het publiek ging kijken naar de nieuwe Hans Klok, die qua tempo en trucs gelijk is aan de illusionist met blonde wapperende lokken. En op dat niveau zit Nathan nog lang niet.

De tweede helft startte met het eerdergenoemde rad des doods en werd daarna opgevolgd door vader Joop en zoon Antonie Teuteberg. Samen speelden zij midden in het publiek op de xylofoon ‘Circus Renz’. Een melodie die de muzikale clowns liet schitteren!

Dávid Herczeg rolde op de klanken van de James Bond-soundtrack zijn rola rola-nummer in. Weer een jong talent dat een meer dan prima act liet zien. Daarna gekleed in zeemanskostuum: Alexander Koblikov met een strakke jongleeract. Het hoedje dat hij droeg speelde eveneens een verrassende rol. Hierop liet hij ballen draaien om ze vervolgens de lucht in te koppen en ermee te jongleren.

De afsluitende act was die van Troupe Sokkolovsky. Drie BMX-ers met spectaculaire stunts op grote postamenten. Ver achter de artiesteningang en buiten de tent lag er een aanloopbaan, waarvanaf drie keer een stuntrijder met hoge snelheid de tent in schoot.

Een sfeervolle finale met Joop aan de piano en een zingende Antonie sluit de voorstelling prachtig af. Het maakt dat we uitkijken naar een nieuwe voorstelling in de volgende winter.

De kaders verdienen meer aandacht
Antonie Teuteberg zette qua acts geen verkeerde comeback neer. Hij kondigde ze daarnaast zelf vriendelijk, vlot en spontaan aan. Maar de kaders voor het Dordts Wintercircus absoluut verdienden meer aandacht. Zo werd een orkest/liveband – een van de elementen waar Royal altijd mee opviel – écht gemist. Het ontbreken daarvan kon dit jaar (en kan eventueel in de toekomst) opgevangen worden door in ieder geval te werken met tapemuziek van goede kwaliteit. En dat was in 2022/23 niet het geval.

Verder was de gehuurde tent van circus Renz-Berlin geen Royal-waardige speeltempel. De voor- en hoofdtent en de tribune (allen diep, diep, diep in hun laatste levensfase) boden niet het gewenste publiekscomfort. De voorstellingsinhoud staat in de basis centraal. Maar de faciliteiten gaven Royal vooral buiten toch wel een armetierige aanblik. En dat is zonde.

Terugkeer in 2023/24
Het goede nieuws is wél dat Antonie Teuteberg zich hier zeker bewust van is. Hij liet dan ook tijdens de voorstelling aan het publiek weten dat het Dordts Wintercircus in 2023/24 terugkomt. Met de belofte dat er dan ‘binnen’ én ‘buiten’ een topproduct staat. Die potentie is er zeker. We zijn benieuwd!

Dat geldt ook voor de vraag of Joop Teuteberg er dan als clown wel of niet meer bij is. Formeel was dit Joops laatste reeks van optredens. Maar het zichtbare speelplezier brengt de nodige twijfels van dit besluit met zich mee…