Jaarlijks presenteert de Franse familie Bouglione midden in Parijs in hun eigen circusgebouw hun ‘Cirque d’Hiver’. Nog tot en met 3 maart 2024 speelt daar de voorstelling ‘Délire’.
In krap twee uur flitst een bijzonder strak geregisseerde circusvoorstelling aan je voorbij. Bij de eerste tonen van het circusorkest is het duidelijk: dit wordt genieten! De orkestklanken zetten je in vuur en vlam!
Spreekstalmeester Michel Palmer heet het publiek welkom en wat volgt is een kleurrijk en levendig openingsblok met het grote circusballet (genaamd ‘Les Salto Dancers’) en de circusartiesten.
Energie en ruigheid
De Italiaanse Glen Folco jongleert daarachteraan met tennisrackets. Zijn act is foutloos en van een hoog niveau. Hij bespeelt het publiek met zijn enthousiasme en daarmee ontstaat een energieke openingsact.
Die energie zet zich daarna om naar acrobatische ruigheid bij ‘The Rolling Wheel’ van Ferenc Nagy en Zsófi Németh. Op twee rhönraderen laten ze knap balanceerwerk zien. Groots is de move waarbij Ferenc op zijn hoofd balanceert op een gekanteld rad dat tegen het tweede rad leunt. En nóg grootser is de eindpose waarbij Ferenc bovenop een vrijstaand rad staat, met Zsófi op zijn schouders.
Vrouwen-power
Het ballet rijdt daarna met een reeks bagagewagens een creatief gevonden en sferisch uitgelichte choreografie bij elkaar. Cassie Audiffrin gaat als acrobate de lucht in met een dergelijke bagagewagen. Een magische circusact, waarbij Cassie onder andere spectaculair ‘rond spint’ aan het middenstuk van de bagagewagen. Een unieke acrobatische uitvoering en het verhaaltje van haar act wordt mooi rondgemaakt, wanneer ze aan het einde van haar act zich omkleedt en terugkeert in de rol van piccolo (hotelbediende).
De dames van ‘Trio Three G’ bundelen kracht, harmonie en vrouwelijkheid met prachtige figuren in hun hand-to-hand-act. En als laatste act vóór de pauze zien we de Cubanen van het gezelschap ‘Miami Flow’ met een levendige wipplank-act. Spectaculaire sprongen en salto’s, aangekleed door het heerlijke spel van de blazers en de gitaar: top! Klein punt: de rekwisieten van Miami Flow zijn niet helemaal Cirque d’Hiver-waardig en ogen niet als een match met het warme en het chique van het gebouw.
Comedy uit Nederland en Chili
Zowel voor als na de pauze schitteren onze ‘eigen’ Scott & Muriel met hun komische illusies. Scott is als type de illusionist die met een behoorlijke dosis klunzigheid dealen moet. Muriels karakter wil vooral gezien worden en het échte showdametje zijn. Dat gaat gepaard met veel humor, hilariteit en geestige interactie met het publiek. In hun eerste act wordt in de kist van de illusie van ‘het doorgezaagde meisje’ met veel gestuntel een paspop-versie van Muriel gelegd. Zonder het in de gaten te hebben, blijkt de Muriel-pop de échte Muriel te zijn geworden.
Na de pauze lacht het publiek om het doorzagen van een man uit het publiek. Bij de introductie hiervan presenteert Scott zich als een karikatuur van Hans Klok. Compleet gemaakt met eenzelfde soort blonde lokken-pruik, die Muriel niet veel later door een bladblazer (want: ‘de haren van een illusionist moeten wapperen’) van zijn hoofd afblaast.
Daarbij staat als een pijl boven water dat de illusies die het Nederlandse duo tussen het komische door tonen écht goed zijn. En tussen de diverse acts door toont Muriel zich zoals ze zichzelf graag ziet: als een échte showdiva, flirtend met het publiek. Lichtelijk onhandig en zonder gêne.
Er is slechts één klein minpunt te noteren bij dit duo. En dat is de muziek. Scott & Muriel werken vaak op tapemuziek. Maar een paar meter hoger zit er een waanzinnig orkest dat – luisterend naar de klanken van hun tapemuziek – die partijen prima live had kunnen spelen.
De Chileens clown ‘Matute’ zorgt voor een aangename komische afwisseling naast Scott & Muriel. Zijn inzet is minder bombastisch. Toch wordt hij door het jongere en oudere publiek gewaardeerd dankzij zijn vlotte entrees, waarbij muzikaliteit vaak een belangrijke rol speelt.
Het tweede programmadeel start met de krachtige act van handstandacrobaat Nirio Rodríguez. Daarna volgt de bijzonder vermakelijke act met de hondjes van ‘Professor Ermakov’. Zijn trouwe viervoeters nemen plaats in de banken van de hondenschool. De artiest laat zijn beestjes rekenen, blaffend zingen, gymmen en brengt ze aardrijkskunde-skills bij!
Een tikkel te veel Disney
Les Salto Dancers en de piepjonge Juliano Bouglione op de drums zorgen voor een spectaculaire opbouw richting de fantastische act van Artur en Esmira. Een vrije jonge act van deze twee jonge artiesten. Desondanks zit het strak en spectaculair in elkaar en vormt het een van de hoogtepunten van de show. Echter: de muziek is net iets té ‘Disney’ en de zangeres zit er in haar zangwerk bij de act praktisch voortdurend gruwelijk naast. Er zijn zelfs momenten waarbij het tenenkrommend vals is. En dat is oprecht jammer, want het luchtduo en het orkest weten de juist snaar wél te raken.
De Russische barre van de Miami Flow-acrobaten sluit het de voorstelling af. Een perfecte afsluiter, wederom begeleidt door het fantastische orkest.
Conclusie
Délire van Cirque d’Hiver Bouglione is een waanzinnige voorstelling die door Circusweb met vier sterren wordt beloond. Topacts razen in sneltreinvaart voorbij, zonder dat het ‘haastig’ voelt. Uiterst kundig ontstaat er in het prachtige circusgebouw een heerlijke en gevarieerde circusvoorstelling.