Reportage door Cedric Stalpers

TILBURG – Iedere zomer trakteert de circusacademie AcaPA haar thuisstad Tilburg op een reeks voorstellingen van haar jonge talenten. Het contrast tussen de grauwe industriestad en deze kleurrijke optredens is groot, net als het verwonderlijk is dat deze studenten uit alle windstreken uitgerekend hier hun kunsten weten te perfectioneren. Hieronder een videopresentatie van de artiesten die hier in twee dagen hun kunsten lieten zien

Tomorrow and Saturday!!!After three years of experimentation and creative processes, this final and fourth year was dedicated for the creation of the upcoming “Graduation 2022”. These two shows mark the completion of ACaPA and the beginning of each student’s professional circus career.•The shows will take place the 16th of June at 19:00 and 18th of June at 14:00. The address is:Circus Hall, Building P7, Professor Goossenslaan 1,5022 DM Tilburg, Netherlands.•Signing up is easy, simply write a mail to ticketsacapa@gmail.com with your name and the number of participants. And don’t forget to clarify which show you want to join.•#acapa #circusstudents #graduation #circusschool #performanceart #circusworld #circusperformance #circusresearch

Geplaatst door Fontys Academy of Circus and Performance Art – ACAPA op Woensdag 15 juni 2022

 

Breed palet aan acts
Begin vorig decennium leerde ik deze zomeroptredens kennen. Die eerste keer – waarin regisseur en docent Joris van Midde behendig met muziek, licht en sfeer synergie wist te scheppen tussen de individuele acts – maakte mijn liefde voor het circus wakker.
Zoals vaker geldt met eerste keren, bleek die lastig te overtreffen. Regisseur Van Midde wist een voorstelling te scheppen die vernieuwend was zonder hoogdravend te zijn, en nieuwe paden koos zonder het publiek van zich te vervreemden. Aan de hoge verwachtingen die zijn voorstelling schiep kon een volgende helaas al niet meer voldoen. Hoe zou het de studenten vergaan die in juni 2022 opgingen voor hun examen?
De eindejaarsvoorstelling bood een breed palet aan acts, variërend van klassiek tot nouveau, van toegankelijk tot abstract en van volledig geperfectioneerd tot werk-in-uitvoering. Verschillende acts glansden van perfectie, anderen behoefden nog (zoals ik het als docent diplomatiek soms formuleer) ‘enige liefdevolle aandacht’. Zonder te pretenderen volledig te zijn beschrijf ik graag een zevental hoogtepunten.

Paula Passenheims act droeg als naam Human in Inhuman en de begleidende muziek was ontsproten aan kunstmatige intelligentie. Paula was volledig gekleed in het wit, dat zelfs haar ogen en oren omsloot. Geen centimeter huid was te zien van deze acrobate, die geheel opging in haar rol als robot. Het is een ongewone maar toch toegankelijke act.

Vikas Gehre werd aangekondigd als ‘de sterkste man in de zaal’. Zijn act heette Incompleet, maar zijn acrobatiek was krachtig en indrukwekkend; zijn voorstelling een overtuigend en compleet geheel. Welk levensdoel hij nog niet bereikt heeft, weet ik niet. Mogelijk is dat het missen van inzicht in zijn familie, aangezien hij geadopteerd is, maar dat gemis staat een goede act niet in de weg en ik hoop nog veel van hem te gaan zien in de toekomst.

Met Natassja Couckes Mascarade betraden sensualiteit en zelfspot het podium. Ze lijkt het publiek te verleiden met haar kunsten en charmes, of houdt ze dat juist een kritische spiegel voor? Om haar boodschap volledig te doorgronden is waarschijnlijk een tweede bezoek nodig, maar ze heeft het talent en de uitstraling om de bezoeker in haar vertelling mee te nemen, ook al is die verre van eenduidig.

De samenwerking tussen de circus- en muziekopleidingen van Fontys bewees tijdens Circolo al een zeer gelukkige keuze te zijn. Ook acrobaat Victor Goyette had voor zijn act aan de Chinese mast getiteld Off Symphony de samenwerking opgezocht met een jonge artiest uit een andere discipline, te weten componist Lance Priester. Alhoewel Goyette met zijn krachtige vallen en klim aan de Chinese mast vast geen goede vrienden is met de costumier, bezorgden zijn kunsten begeleid door Priesters fraaie pianoklanken het publiek kippenvel en een brok in de keel.

Nadat Corona publiek en circus helaas lange tijd scheidde, maakte een andere ziekte het de hele week onzeker of de Zwitserse Alena Lässer zou kunnen optreden. Haar vliegende trapezenummer The Lake blies de bacillen snel het raam uit, evenals de herinnering aan een ziekbed. Met Tom Begeault sloot ze de avond af. In L’illuminé dwong de lichtbundel van een spotlight hem omhoog of juist omlaag aan het Vertikalseil, terwijl zijn schaduw messcherp afgetekend werd op een wit doek.
Zijn daarmee alle hoogtepunten besproken? Zeker niet. Daniela Maier maakte eerder al indruk op Circolo met een kort optreden tijdens Music Meets Circus en kreeg op deze eindejaarsvoorstelling nog meer kans te schitteren met een geperfectioneerde act. Met haar magische handstand-kubus gevolgd door een quick change act deed ze het publiek naar adem happen. Ieder detail van haar optreden was doordacht. Deze slangenmens annex alleskunner jongleerde met gouden hoepels in een act die zelf door een gouden ringetje gehaald mocht worden. Deze explosie van talent sloot haar
optreden met een explosie van confetti af.
Alle foto’s zijn gevonden op de Facebook pagina’s van de artiesten en van Fontys AcaPa.