14 november 2019

Lezing: ‘Mensvertoningen in Nederland’

Lezing: ‘Mensvertoningen in Nederland en de Circuscollectie van het Allard Pierson’ 

Mensvertoningen vormen vanaf ongeveer 1875 een vorm van massavermaak in Europa en de Verenigde Staten. Mensen uit Azië, Afrika, de Amerika’s en het Midden-Oosten werden gerekruteerd om in het Westen op te treden voor een betalend publiek. De eerste commerciële mensvertoning waar het publiek entree moest betalen, vond waarschijnlijk al rond 1566 al plaats. Een vrouw en haar dochter uit Labrador, Groenland, werden vertoond in Duitsland, Frankrijk, Nederland en België. Historica en onderzoeker Parveen Kanhai vertelt in deze lezing over mensvertoningen in Nederland, en de sporen die hiervan te vinden zijn in de grote Circuscollectie, onderdeel van de Theatercollectie van het Allard Pierson.

Lezing door: Parveen Kanhai

Datum: 27 november 2019

Locatie: Nina van Leerzaal, Oude Turfmarkt 127 Amsterdam

Zaal open: 15.00 uur

Start: 15.15 uur, Hans van Keulen vertelt iets over de werkzaamheden rond de circuscollectie in 2019

Lezing: 15.30 -16.15 uur, door Parveen Kanhai

Borrel: 16.15 uur

AANMELDEN DOE JE HIER

Tableaux de la troupe Volkerenshow Circus hagenbeck 1902 Herkomst Jaap Best

Over Parveen Kanhai

Tijdens haar studie aan geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam was Parveen Kanhai werkzaam in cultuureducatie. Zij werkte voor centra voor de kunsten in Den Haag en Rotterdam en was museumdocent in onder meer het Onderwijsmuseum en Villa Zebra. Momenteel is zij groepsbegeleider in het Nationaal Archief en coördinator bij Stichting De Muren hebben Oren, geschiedenis moet je horen! Haar interesse in mensvertoningen ontstond toen zij in 2015 betrokken was bij de tentoonstelling AFRIKA 010 in het Wereldmuseum Rotterdam.

Over de Circuscollectie van het Allard Pierson

Het Allard Pierson (de Collecties van de Universiteit van Amsterdam) beheert een internationaal unieke circuscollectie, de grootste van Europa. De circuscollectie is samengesteld uit een aantal collecties van privépersonen – zoals verzamelaars Jaap Best, K.D. Hartmans en Herman Linssen – en instellingen – zoals Theater Instituut Nederland – die zich hebben toegelegd op het verzamelen van circuserfgoed. Het is een levende collectie die steeds wordt aangevuld met nieuw materiaal. Ook de komende jaren worden objecten gedigitaliseerd en ontsloten. Op deze website zijn enkele hoogtepunten uit de collecties te zien.

Affiche Circus Hagenbeck, ontwerp en druk Adolph Friedländer, 1926 Collectie herkomst: Jaap Best