26 maart 2016

Genieten op de première van Amaluna

Het is buiten kijf een van de leukste circusfeestjes in de zoveel jaar, als je wordt uitgenodigd bij een première van Cirque du Soleil. Ter gelegenheid van 20 jaar Cirque du Soleil in Nederland extra feestelijk. Dankzij een complete wegenverbouwing van de omgeving van de Arena, gevolgd door een behoorlijke zoektocht naar de juiste weg maakten we de champagne net niet mee bij de opening.

Tot onze grote verrassing zaten we op de 2e rij, op plaatsen ter waarde van 120 euro per stuk. Dit wetende voel je je al een VIP natuurlijk, we zaten er zelfs tussen, onze buren vroegen zich vast en zeker af van welke televisieproductie wij waren. Je mist op de tweede rij het overzicht op de show, wat je normaal gesproken achter in de zaal meemaakt, dat weegt echter niet op tegen het aantal pluspunten. De details die ik nooit eerder zo mooi beleefde, je mist geen gezichtsuitdrukking, een kijkje van dichtbij op de prachtige kostuums. Het is allemaal onbetaalbaar om er met je neus bovenop te zitten, we konden de artiesten bijna aanraken. En zo kwam het dat ik me dit keer voor het eerst realiseerde dat er echte mensen aan het werk waren in deze Cirque du Soleil productie Amaluna.

Oude bekende

ATLANTA, GA- OCTOBER 2: The cast of Cirque du Soleil's Amaluna performs during a dress rehearsal for the show. (Photo by Pouya Dianat/Allied Integrated Marketing)

ATLANTA, GA- OCTOBER 2: The cast of Cirque du Soleil’s Amaluna performs during a dress rehearsal for the show. (Photo by Pouya Dianat/Allied Integrated Marketing)

Een van de artiesten die al eerder bij Soleil een onuitwisbare indruk op mij hadden gemaakt is Victor Kee, ook in Nederland bijzonder gewaardeerd als topjongleur. Als schalkse half hagedis half man stal hij de show, al in het voorprogramma, ondeugend en bijzonder lenig. We moesten voor zijn jongleeract wel bijna tot het allerlaatste moment wachten, maar daar was het een climax voor. We konden bijna de hele show van deze prachtig gebouwde acteur genieten.

Een andere indrukwekkende artieste was Jianan Zhang die een werkelijk fantastische diaboloact neerzette. Zelden zoiets moois gezien. En blij dat ze bij deze première 1 misser had, dat maakte het mooi menselijk. Als ik me niet vergis zag ik ze later weer terug met een prachtig stukje ballet. Hetgeen de kwaliteit aantoont van een Soleil artiest, je moet bijna multifunctioneel zijn en meerdere rollen spelen tijdens de show, anders hoor je er niet bij.
Complimenten voor de muzikanten, allemaal aantrekkelijke jonge vrouwen die schitterende muziek produceren. Op de hoes van de CD die ik bij deze gelegenheid aanschafte staan de dames prominent in beeld. Dat maakt duidelijk dat Soleil niet alleen circus is, maar een productie met muziek, dans, show en circus. Een show die trouwens 100% de moeite waard is om te bezoeken.

Swaffelende matroos
Charles William Pelletier / Cirque du SoleilWanneer je al zoveel keren een Soleil productie hebt gezien, stel je je (hoge) verwachtingen bij. En dat is denk ik bij Amaluna precies de bedoeling. Je herkent dingen, die je tegenwoordig in een goede circusproductie ook ziet. Zoals de act op de Chinese paal, of de aerial acrobatiek. Zoals gewoonlijk, waren de clowns hier ook weer erg irritant,  bij deze Amaluna productie een bijna niet meer subtiel te noemen serie insinuaties naar seksuele wensen. Hoewel je bij Soleil meestal niet al te veel kinderen ziet en kinderen tegenwoordig wel meer gewend zijn sinds Dokter Corrie ons kroost via de tv op clowneske wijze voorlicht over seks, kreeg ik mijn twijfels over het nodige van al die toespelingen, een met zijn zwaard swaffelende matroos die later zijn gezicht mag begraven in de boezem van zijn mede-clown. Voor mij hoeft het niet zo plat. Een liefdesrelatie mag ook op romantiek gebaseerd zijn in plaats van op het najagen lichamelijke driften als je elkaar aardig vindt.

Vietnamees circus
amalunasceneSoleil keek met het samenstellen van deze productie blijkbaar goed om zich heen wat er in andere circussen gebeurt. Het werken met bamboe en sommige acts deden me sterk denken aan het Vietnamese circus van een paar jaar geleden op Circo Circolo. De makers van het programma hebben daar geheid hun ogen goed de kost gegeven. Inderdaad, na zoveel keren Soleil wordt het een beetje gewoon. Of dat komt omdat de rest van de circusproducties die ik heb gezien zich hebben opgetrokken aan Soleil standaards, of dat dit komt doordat Soleil gewoon weer een beetje nadert naar het normale circus laat ik maar over aan het oordeel van de bezoekers.
Bij de finale bleek weer het voordeel van op de 2e rij zitten. Al die artiesten die fantastisch werk hebben geleverd, ze straalden allen aan de rand van de piste een terechte trots uit toen het publiek een staande ovatie gaf voor de show. Hun gezichten spraken boekdelen. Dat sterkte me in het idee, dat hoe lang je ook voor een productie werkt, als je bij Soleil werkt, dan is dat een levensvervulling, je ultieme droom die uitkomt, als je dan na hard werken zo’n daverend applaus in ontvangst mag nemen, dan laat je dat ook zien.

Zelfs de prijzen zijn flexibel, hoe meer interesse, hoe duurder de kaartjes en andersom: hoe minder interesse, hoe goedkoper het wordt. Je kunt al vanaf 35 euro bij dit circus terecht, en dat is echt een aanrader om eens voor te sparen. Want een avondje of middagje Soleil is en blijft een overgetelijk feestje dat je nog lang bijblijft.