Coronacrisis zorgt voor turboboost digitaal onderwijs via Rijdende School

Tekst: Gera de Leeuw, Foto’s: Rijdende School

Op het moment dat de coronacrisis uitbrak stond ook de kermis- en circuswereld volledig stil. Contacten moesten worden vermeden. Circusweb vroeg zich af hoe dit uitpakte voor de Rijdende School. Zat die nu meteen zonder werk?

Nina Crommelin, coördinator circusonderwijs en internationalisering van de Rijdende School moet een beetje lachen om die vraag. “Tijdens de eerste lockdown waren net de laptops uitgedeeld, ons geluk, wij konden naadloos doorgaan met onderwijs. Zeker de eerste lockdown konden we ook de Nederlandse winterscholen advies geven op het gebied van afstandsonderwijs, waar wij al veel ervaring mee hadden.
Bij de tweede lockdown waren de scholen beter voorbereid. Bij een aantal Duitse kinderen die gestrand waren konden we online lesgeven, in september 2020 mochten we 6 weken lang iets meer en hebben we op locatie lesgegeven. Voor meerdere circussen kon de Rijdende School onderwijs op gastscholen regelen.

Werkzaamheden Rijdende School

Nederland is met het initiatief van de Rijdende School de andere landen in Europa ver vooruit. Onderwijs aan reizende kinderen is vaak geen prioriteit ook al heeft ieder kind in Europa recht op onderwijs. Sinds 1955 is er een Rijdende School voor kermiskinderen, een initiatief van enkele kermisexploitanten. 41 jaar geleden werden ook circuskinderen betrokken bij het onderwijs. De Rijdende School is op het moment uitgegroeid tot een school met 322 kinderen. In het basisonderwijs gaat het om 182 kinderen. Er wordt ook ondersteuning aangeboden aan ouders voor bemiddeling bij peuterspeelzalen. Daarnaast is er facilitering van VO leerlingen door bijvoorbeeld laptops te verstrekken en enige begeleiding voor VO leerlingen die zo nu en dan met hun ouders meereizen.. 13% van de leerlingen bestaat uit circuskinderen.

Nederland is goed voorbereid op digitaal onderwijs

Voorsprong op Europa

Crommelin: “De directeur van de Rijdende School, Nora Booij was al vanaf haar aanstelling een voorstander van afstandsonderwijs, dankzij de coronaperiode is dit in een versnelling gegaan. Afstandsonderwijs met ondersteuning op locatie werkt veel efficiënter”.
Nederland is goed voorbereid op digitaal onderwijs en in menig opzicht een voorloper op de rest van Europa. Nina noemt hierbij Scandinavië. In België mogen kinderen niet meer meereizen vanaf groep 3.
“Via ENTE zijn alle ministeries in Europa aangeschreven. Ondanks dat we één Europa zijn, gaat het over de grens toch anders”.

ENTE
Nina Crommelin is een van de oprichters van ENTE, een Europees netwerk van ouders, pedagogische instellingen, ministeries, politici en beroepsverenigingen. “Eurocommissaris Mariya Gabriël, die onder andere onderwijs in de portefeuille heeft, kreeg interesse. Dit paste mooi bij het Digital Actionplan, dat al voor corona door de Europese Commissie in het leven werd geroepen en door corona een boost kreeg.

Toekomstplannen

“Onze droom is eigenlijk om een internationaal digitale leeromgeving te creëren en een grens te doorbreken. Zo kunnen we de continuïteit van het onderwijs waarborgen. Eigenlijk zou het initiatief uit land van herkomst moeten komen. Nederlandse kinderen  van beroepsmatig reizende ouders in Berlijn krijgen gewoon onderwijs vanuit Rijdende School, online of van een leerkracht die er naar toe gaat. De Rijdende School blijft verantwoordelijk voor haar leerlingen, ook in het buitenland en biedt daarnaast onderwijs aan buitenlandse leerlingen van de kermis en het circus die tijdelijk in Nederland verblijven.