Tis wederom gelukt. De organisatie heeft een spectaculaire reeks boeiende voorstellingen weten te strikken voor Circusstad Festival 2020. Met gepaste trots presenteren zij alvast hun vier grootste internationale klappers: FIQ, Passagers, Gat in de Lucht en Bloom. Kaarten voor deze gewilde producties zijn vanaf nu hier verkrijgbaar. 

FIQ (Nederlandse première)

FIQ is de gedroomde opening van elk circusfestival. Een toffe cast van vijftien Marokkaanse acrobaten, breakdancers, football freestylers en taekwondisten en één dj raakt bij elke bezoeker een gevoelige snaar.

FIQ betekent letterlijk vertaald wakker, het is een woordspeling tussen stop en wakker. Van zwart ontwaakt FIQ in een kleurrijk pallet. Zet je een punt op de i dan verandert de betekenis in verandering. Niets zo veranderlijk (lees: beweeglijk) als circus, bewijst Groupe Acrobatique de Tanger opnieuw. Dit gezelschap was met de openingsvoorstelling Chouf ouchouf in 2010 eerder te gast op Circusstad Festival. FIQ is echter in niets te vergelijken met Chouf ouchouf. Groupe Acrobatique de Tanger vindt zich namelijk elke voorstelling opnieuw uit.

FIQ gaat over millennials. De smartphone als best friend en als nieuw circus tool. Selfies worden in spagaat gemaakt. Groupe Acrobatique predikt gelijkwaardigheid. De vrouw doet letterlijk en figuurlijk niet onder voor de man. Dat wat een man op zijn schouders kan dragen, dat krijgt een vrouw moeiteloos getild.

FIQ is het toonbeeld van het derde circus, temporary circus. Na het klassieke circus volgde met Cirque du Soleil aan kop het cirque nouveau. Het derde circus, het hedendaagse circus, is circus die de vierde wand beslecht. Het derde circus is mensencircus met kratten cola als decor, geen gelikte show. FIQ hanteert bovendien eigen jargon. Corpavor is een mix van angst en moed, het gevoel dat je ervaart als je een acrobatensprong maakt. Sistorms is de onweerstaanbare drang om te dansen. En die drang is inderdaad bij FIQ nauwelijks te onderdrukken.

Als enig gezelschap ter wereld kent Groupe Acrobatique de Tanger een circograaf: de 33-jarige Française Maroussia Diaz Verbèke. Circus vraagt een andere visie dan die van een regisseur of choreograaf. Als kunstvorm vraagt circus om een geheel eigen dramaturgie, is de stellige overtuiging van Groupe Acrobatique de Tanger. Aan FIQ is bovendien topfotograaf Hassan Hajjaj verbonden, de Andy Warhol van Marokko.

FIQ van Groupe Acrobatique de Tanger

Speeldata: woensdag 29 april (19.30 uur) en donderdag 30 april (19.30 uur) in Theater Rotterdam

Duur: 70 minuten

Prijs tickets: 10-25 euro

Extra: inleiding Rosa Boon, directeur TENT circustheater producties, over het derde circus op 30 april om 18.30 uur – gratis

FIQ gaat over millennials

PASSAGERS

Drie dames, vijf heren in één coupé. Allen met een ander (reis-)doel. Ze zweven min of meer gedwongen door een gedeelde realiteit. Per spoor worden grenzen overschreden, het verleden vergeten en de toekomst tegemoet gereden. In een treinreis van anderhalf uur trekt het leven voorbij. Net als in real life verloopt niet alles volgens de dienstregeling. Tegenslagen leiden tot omleidingen, of zelfs tot ontsporingen.

Die vertragingen worden opgevuld met indrukwekkende acrobatiek. De bovenleidingmast (Chinese pole) wordt bijna op 90 graden beklommen zonder dat er aan de noodrem getrokken hoeft te worden. Die irritante niesbui van die vreemde overbuurman in de coupé rolt uit tot een weergaloze jongleeract. De bagagerekken zijn een opstap naar een adembenemende contortion act. De treinreizigers verbuigen zich als een elastiek om een boterhamtrommel. Met koffers, met rugzakken, met alles wordt op miraculeuze wijze gespeeld. De verveling maakt bij Passagers geen schijn van kans. Zelfs de meest doorgewinterde conducteur vergeet tijdens deze aangrijpende tocht dat hij eigenlijk de tickets hoort te checken.

Bij de eindbestemming staat artistiek leider Shana Carroll van Les 7 doigts de la main even stil bij haar overleden collega Raphael Cruz, één van de zeven oprichters van dit Canadese circusgezelschap. Zijn plotselinge dood, op 31-jarige leeftijd, had grote impact in de circuswereld. Passagers heeft ze heel bewust aan hem opgedragen.

Passagers is een waardig eerbetoon. Geen zware locomotief die moeizaam tot stand komt of een boemeltrein in slakkengang, integendeel. Passagers is een hogesnelheidstrein: elke seconde is anders, elke seconde is spektakel. Aan deze eersteklasvoorstelling wil je ontsnappen.

PASSAGERS van Les 7 doigts de la main

Speeldata: zaterdag 2 april (20.15 uur) en zondag 3 april (15.00 uur) in Theater Rotterdam

Duur: 1,5 uur

Prijs tickets: 10-25 euro

Gat in de Lucht (Nederlandse première)

Marokkaans urban circus van de bovenste plank, de Nederlandse première van Gat in de Lucht (Chouf le Chiel) van het gerenommeerde gezelschap Colokolo. Met deze zes atletische acrobaten uit Casablanca springt het publiek 40 minuten lang -inderdaad- een gat in de lucht. Ze lachen, ze stampen, ze houden hun adem in, ze kijken niet naar beneden. En ze dansen: gnaoua, hiphop, chaabi. Het ene moment springen ze in het oog, het andere moment uit de band.

Een regisseur kent Gat in de Lucht niet. De artiesten -allen gespecialiseerd in teeterboard- vormen het creatieve brein achter deze springlevende show. De enige niet-Marokkaan, de Fransman Alexandre Bellando, tekent voor de filmische muziek.

Gat in de Lucht is oorspronkelijk een buitenproductie. Speciaal voor Circusstad Festival is Gat in de Lucht gewijzigd in een overdekte voorstelling. Binnenshuis springen ze echter niet minder huizenhoog dan op straat. Dat er in De Doelen wordt gespeeld met het licht, verruimt juist de mogelijkheden. Met humor, virtuositeit, vriendschap en een verfrissende blik op de genderrollen grijpen de heren het publiek bij de kladden.

Gat in de Lucht van Colokolo

Speeldata: Woensdag 29 april, donderdag 30 april, vrijdag 1 mei en zaterdag 2 mei (elke dag om 16.30 uur) in De Doelen

Duur: 40 minuten

Prijs tickets: 10-18 euro

Bloom (Nederlandse première)

Een schot in de roos, de nieuwste productie van het grootste circusgezelschap van Scandinavië: Cirkus Cirkör. De Zweedse media spreken louter in superlatieven over Bloom. De fascinerende show Bloom is met een staande ovatie op papier, én in de zaal, ontvangen.

Bloom is non-stop circus, een explosie aan acts. Alle salto’s zijn zo natuurlijk samenhangend, zo soepel verweven dat je als circusfan in de zaal op rozen zit. Soms zacht en dromerig, soms speels, soms krachtig en verleidelijk. Al is het tempo hoog, niets blijft onopgemerkt. Muurbloempjes kent de multigetalenteerde cast beslist niet.

We leven met z’n allen te veel in angst. Angst om op te vallen, angst om anders te zijn. Bloom laat die angst varen. Je hoeft niet te zwichten voor de normaliteit, anders is goed. Laat jezelf bloeien, laat jezelf zien, luidt de boodschap van de regisseurs Julien Auger en Sade Kampilla die we kennen van Circus I Love You. Dat statement wordt nog eens versterkt door enkele klassiekers van grootmeesters als Ludwig van Beethoven, Georg Philipp Telemann, Wojciech Kilar en Johann Sebastian Bach.

Met deze vrolijke feel good voorstelling zetten de vijf artiesten, onder wie twee oud-studenten/alumni van Codarts: Felix Greif en Sofia Mendez, de bloemetjes bewust buiten. Bloom is een feest voor jong en oud. De lol spat er vanaf, 60 minuten lang. En in zo’n setting is geen decor, geen make-up nodig. Want waarom zou je je nog langer verschuilen?

Bloom van Cirkus Cirkör

Speeldata: woensdag 29 april (15.00 uur), donderdag 30 april (15.00 uur), vrijdag 1 mei (15.00 uur en 20.15 uur) en zaterdag 2 mei (15.00 uur) in het Chapiteau

Duur: 1 uur

Prijs tickets: 10-18 euro

PhotoKlaraG