Het onderzoek van Cedric Stalpers heeft een verrassende uitkomst. Waardoor wordt het succes van een kerstcircus bepaald? Is het de prijs, de kwaliteit van het circusprogramma?
De kerstperiode is voor verschillende circussen een belangrijke periode in de zin dat (naar schatting) één derde van alle circusbezoeken dan plaatsvindt. Om na te gaan wat het succes van en de waardering voor de circussen tijdens de afgelopen kerstperiode was, is een enquête afgenomen onder 80 circusliefhebbers. Zij gaven aan dat gemiddeld 69% van de plaatsen in de chapiteaus bezet was. Hierbij leek de opkomst in Nederland beter dan die in België. In het eerstgenoemde land was 73% van de plaatsen bezet, tegenover 49% in het laatstgenoemde, al was de waardering voor de voorstellingen in beide landen gelijk. Zowel in Nederland als Vlaanderen kregen de shows gemiddeld een 8 als rapportcijfer.
Duurst en succesvolst
Wat maakte een kerstcircus succesvol? Waarom zat in de ene gemeente het chapiteau bijna vol en was elders de opkomst minder dan 50%? Grote namen zoals het kerstcircus in Carré deden het ook in 2015 weer goed. Kerstcircussen die hun derde jaar in gingen hadden het daarentegen relatief moeilijk, en scoorden met een opkomst van 47% beneden het gemiddelde. Kerstcircussen die niet goed zichtbaar waren van een afstand deden het eveneens minder goed. Terwijl hun collega’s met hoge rapportcijfers voor hun voorstelling en goede scores op de originaliteit ervan juist goede zaken deden. Publiciteit in lokale dagbladen en een goed doordachte website hadden ook een licht positief effect op de bezoekersaantallen, terwijl het effect van prijs wederom diffuus was. Carré bood immers aan zowel de duurste als een van de meeste succesvolle shows onderdak.