KATWIJK – Op 10 juni werd een verslag geplaatst over Finestra Aperta, een circusvoorstelling met muziek, die plaatsvindt in een prachtige Bamboedome in Drachten. Een onderdeel van Leeuwarden als Culturele Hoofdstad van Europa.
Finestra Aperta is een voorstelling met het “nieuwe circus”, zoals we tegenwoordig het onderscheid maken. Oplettende bezoekers konden het al zien, deze reportage ging in no time naar de allereerste plek van onze lijst populaire en dus goed bezochte berichten. Vandaag bereikte de 20.000ste bezoeker dit verslag, zie dit bericht, voor zover je het hebt gemist.
Circusweb vaart wellicht ongemerkt al een tijdje een nieuwe koers. Een koers die min of meer ook gericht is op een verdienmodel voor Circusweb. Dat zie je niet alleen in de advertenties die op de website zijn gekomen, ook de circusagenda wordt gevuld, maar dan met vermeldingen die allemaal betaald worden. Opvallend is dat vooral theaters en circustheatervoorstellingen en dus “het nieuwe circus”, gebruik maakt van deze mogelijkheid om hun show te promoten. En terecht, zoals je dus kunt zien aan het verslag over Finestra Aperta, er wordt ook een totaal nieuw publiek aangeboord dat op zoek is naar een circusuitje waarin circusKunst nog met een hoofdletter K geschreven wordt. En dat publiek weet ondertussen ook Circusweb te vinden.
Circusweb steeds beter vindbaar
Circusweb wordt goed gevonden door het publiek dat op zoek is naar informatie over een uitje. Dat zie je aan de bezoekcijfers onderaan elk verhaal op Circusweb. Voorbeeld, zondag namiddag plaatste de redactie een bericht over de jubileumvoorstelling van Rotjeknor, en een interview met Johan Both, vanochtend waren er al 1000 mensen die het verhaal hebben gelezen. Ook het verhaal over het traditioneel Circus in de Zorg scoorde hoog en scoort nog steeds hoog. Wat dat betreft blijft de oude teller op de voorpagina hopeloos achter bij de werkelijke resultaten. De verhalen scoren duizenden bezoekers, de teller op de voorpagina schoof inmiddels nauwelijks 300 plaatsen omhoog. Een teken dat die 2 miljoenste, of misschien wel 3 miljoenste bezoeker van Circusweb allang is geweest. We weet komt er nog wel eens een betere teller op de website, voorlopig doen we het met tellers op elk verhaal, en dat is ook wel toonaangevend.
Misschien wordt het ook tijd voor de traditionele circussen en kerstcircussen om wat meer te doen aan perspublicaties en aan digitale reclame via Circusweb. Dan worden die circussen nog beter gevonden, vooral ook door google. Volg het succesvolle voorbeeld van het Magic Circus en Circus Bossle en doe mee met de plaatsing in de circusagenda van Circusweb. Het verdient zich vanzelf weer terug door middel van je bezoekersaantallen.