Woensdagavond 18 december 2024 werd in Koninklijk Theater Carré de première gevierd van editie nummer 38 van het Wereldkerstcircus Carré. Bekroonde artiesten uit onder andere Frankrijk, Italië, Oekraïne, Mongolië, China, Peru, Spanje en Marokko bundelen in een topvoorstelling hun krachten…
De Italiaanse circuskoning Flavio Togni start de voorstelling met zijn dertien paarden. Vier viervoeters doen voornamelijk het werk. Om een volle piste te creëren worden daar later nog negen paarden aan toegevoegd. Carré is op zijn allermooist, wanneer de piste gevuld wordt met paarden. Er is oprecht respect voor Togni’s werk, maar realistisch gezien is deze paardenact niet de gedroomde start van de voorstelling.
Adele Fame is met haar luchtacrobatiek aan strapaten een waanzinnige act om in de spanning van het Wereldkerstcircus te belanden. Op acrobatisch vlak is haar luchtacrobatiek spectaculair. Qua presentatie is Adele ontwapenend en open. En met die combinatie ontstaat er een act die de piste uitspat.
Het verhaal eindigt abrupt
De Chinese mast van het ‘Duo Our Story’ zet daarna een korte en krachtige theatrale toon neer. Donker en sferisch uitgelicht, omlijst met theatrale muziek. Spijtig genoeg duurt de act bij de première een krappe dertig seconde, aangezien de mannelijke helft van het koppel bij een val van boven naar beneden ontzettend ongelukkig terecht komt. De act eindigt abrupt. Hierbij is Rudy Hellewegen voor het eerst aan zet om te laten zien hoe hij als nieuwe spreekstalmeester moet improviseren. Over hem: later meer. Voor nu en bij dit moment: missie geslaagd.
Bij het jongleerduo ‘Strahlemann & Söhne’ lijkt het publiek bij de start van de act eventjes te denken: “Ach… daar hebben we weer een veelvoorkomende jongleeract”. Die gedachte wisselt niet veel later als duidelijk wordt dat dit andersoortige jongleurs zijn. De twee nonchalante artiesten houden gedurende de volledige act drie jongleerkegels in de lucht, terwijl zij zich uit- en aankleden én wisselen van elkaars outfit. De rondvliegende kegels en kledingstukken brengen de toeschouwer naar het puntje van de theaterstoel!
Weergaloos en origineel
Een ijzersterke act van wereldklasse is de parterre-acrobatiek van het Peruaanse Duo Vitalys. De twee heren brengen partneracrobatiek waarbij geweldige hand-op-hand-poses voorbijkomen. Het deel van de act waarbij de ene artiest minutenlang met zijn hoofd balanceert op het hoofd van de andere artiesten én het duo zich in die poses al wandelend door de piste beweegt, is samen te vatten in één woord: weergaloos. De act is brutaal en net even anders dan wat er eerder in Carré te zien was.
Drie artiesten van het Chinees Staatscircus (Wenxiang Yuan, Danjing Luo & Xiaohe Feng) combineren ikarische spelen met paraplu-antipodewerk en het bouwen van menselijke torens. Origineel, mooi vormgegeven – inclusief hints naar de Chinese oorsprong – en technisch ongelofelijk sterk.
De acht koorddansers van de Mustafa Danguir Troupe zorgen voor spektakel op het strakgespannen koord. Eerlijk, echt, pittig en heftig; allerlei emoties wandelen voorbij. Met een imponerende zevenmans-piramide gaat het publiek met klamme handjes de pauze in.
Bizar en uniek
Deel twee van het programma start met de hoofdbalans van de Sheyang-groep. ‘Op zijn kop’ wordt een van de performers van gebalde vuist naar gebalde vuist en van been naar been gegooid. En op eigen kracht springt hij in kopstand langs een reeks paaltjes. Een unieke act die barst van ronduit bizarre trucs.
Daarna laat Carré zich in het donker verrassen met de dansgroep ‘Extreme Light’. Lichtgevende kostuums, de vette choreografie ín die kostuums en het energieke danswerk creëren een unieke act.
De vier meiden van het Mongoolse Staatscircus tonen extreme flexibiliteit in hun slangenmens-act. Er zijn momenten waarbij je als toeschouwer eventjes moet ontleden hoe de verschillende lichamen in elkaar verweven zijn. De act is technisch rijk, maar de tie dye-kostuums ogen cheap.
Daarnaast kent de act momenten waarbij de choreografie en het ritme daarvan belangrijker zijn dan de act zelf. Hierdoor ben je als toeschouwer soms kwijt wat de meiden doen. Het individu en de mens verdwijnt op die manier en de act krijgt dan iets onpersoonlijks. En dat is zonde, want laat het duidelijk zijn: wat de slangendames doen is fantastisch.
De handstandact van powervrouw Quincy Azzario schittert – letterlijk en figuurlijk – in Carré. Enerzijds dankzij haar kostuum vol met schitterende diamantjes. Anderzijds dankzij haar sympathieke presentatie en haar knappe handstandwerk. Regie-technisch is de keuze ‘slangenmensen en meteen daarna Quincy’ wat ongelukkig.
Het gouden duo ‘Flight of Passion’ brengt sensationeel luchtwerk hoog boven het rode circustapijt. Hun rondvliegen – waarbij Dmytro Grygorov & Daria Verbytska goed het luchtruim van Carré gebruiken – geeft zoveel betekenis aan de zaal.
Het komische deel
Willer Nicolodi doet met zijn buikspreekact in de tweede programmahelft in Carré goede zaken. Een klassieker van een act, die nog steeds een krachtig effect heeft. Vooral het tweede deel van zijn act – waarbij hij drie toeschouwers nieuwe stemgeluiden toekent – mag rekenen op een gulle lach vanuit de zaal.
Bij de Italiaanse clown Davide Vassallo – die alleen in de eerste helft van de voorstelling zijn werk uitvoert – is dat is toch anders. Met zijn vlotte voorkomen kleurt hij de circuspiste en de trucs op zijn strakgespannen koord zijn sterk. Maar de échte lach vanuit de zaal blijft uit.
Sun Yina & Zhou Jie sluiten met hun pas de deux een prachtige voorstelling af. Waarbij binnen ballet (de podiumkunstvorm, red.) een danseres een ultra lenige pose in een split-second uitvoert, houdt de vrouw in deze circusact die ultra lenige poses soms bijna een minuut lang vast. Detail: de uitmuntende technische poses die ‘zij’ creëert, spelen zich niet op de grond af maar op de schouders én op het hoofd van ‘hem’. Niet te bevatten.
Een nieuwe en verrassende spreekstalmeester
De verrassing van de avond is zonder twijfel: spreekstalmeester Rudy Hellewegen. Wát een verfrissende keuze is Rudy’s aanwezigheid. Bij zijn eerste presentatiemoment stelt hij zich voor. Een belangrijk en oprecht moment, waarbij je als toeschouwer – tussen de zinnen door – hoort: ‘Ik ben Rudy Hellewegen, dit is mijn debuut als spreekstalmeester en ik neem je vanavond mee langs een klasse programma. Wees welkom’. En dat voelt warm en vertrouwd.
Hellewegen is een waterval van energie die de voorstelling presenteert alsof hij al jarenlang niks anders doet. De stem is helder, de gebaren zijn subtiel en de teksten worden volledig uit het hoofd verteld. Her en der zit Rudy iets té dicht op de muziek en zou een tikkie meer ‘lucht’ niet verkeerd zijn. Maar hey: het is zijn dag één in jaar één: de beste man mag groeien in zijn rol en dat gaat méér dan goed komen.
Wat nog overblijft is de muziek. Rudy vertelt het als spreekstalmeester kort en krachtig: “Er gaat niets boven livemuziek”. En zo is het maar net!
Livemuziek en het gebrek daaraan
Het is dan ook jammer dat het grote circusorkest over de gehele linie echt veel te weinig hoorbaar is. En dat terwijl de klankkleur van het sterke orkest warm is en de acts (die live begeleid worden) zo veel meer swung krijgen dankzij de muzikanten. Er ontstaat een ijzersterk recept met acts als die van Adele Fame, het Duo Vitalys en de Mustafa Danguir Troupe wanneer zij gecombineerd worden met livemuziek en de meesterlijke belichting.
De voorstelling van het Wereldkerstcircus Carré 2024-2025 excelleert in uitmuntende technische skills. Een piste vol met topartiesten laat zien dat zij als mens in staat zijn om bovenmenselijke kunsten te tonen. En je kunt als toeschouwer – door dat te aanschouwen – je jaar niet beter eindigen. Of beginnen.