Het Australische circusgezelschap ‘Gravity & Other Myths’ (GOM) bespeelt in het voorjaar van 2023 de Nederlandse en Belgische theaters met hun voorstelling ‘Out Of Chaos’. Bij binnenkomst valt het op dat een zeer divers publiek komt genieten. Kinderen, studenten, stellen, jong en oud wachten vol spanning tot de theaterdeuren zich openen…
Het zaallicht gaat uit en mysterieuze sfeer ontstaat wanneer de circusartiesten vanuit het publiek opkomen. Schijnend met zaklampen zoeken ze één voor één de weg naar het podium.
Daar beginnen de performers los van elkaar te vertellen. Acht artiesten, acht stemmen, acht koetjes en kalfjes-verhalen en dat allemaal op hetzelfde moment. Het creëert een psychedelisch effect. Een chaos waar muzikant Sonja Schebeck abrupt een einde aan maakt door alle geluiden en lichten uit te schakelen.
Breed muzikaal spectrum
Meteen een mooi moment om Sonja’s muzikale kwaliteit uit te lichten. Met haar magnifieke stem zingt ze klassieke songs en fantasierijke klanken. Ze speelt viool en creëert songs met een iPad en een tracker. De muziek (gecomponeerd door Ekrem Phoenix) omvat een mix van digitale en analoge tracks, stadse, duistere en trance geluiden, pittige sub-bass sounds en magische klassieke muziek. Telkens versterkt het muzikale –hoe breed dat spectrum in Out Of Chaos ook is– de circuskunsten op het podium.
Contrast, door frontlicht en het ontbreken daaraan
Wat betreft die daadwerkelijke circuskunsten: GOM zet in deze productie een topprestatie neer. In de eerste helft van de voorstelling komt het podiumlicht vrijwel volledig van boven en van achteren. Het ontbreken van frontlicht zorgt voor veel schaduw en minder zichtbare emotie op de spelersgezichten. Het creëert een afstand tussen publiek en performers, die in dit deel eigenlijk heel fijn is.
Flexibele lichamen, menselijke bruggen en interessante dans- en circuspatronen flitsen voorbij. Met vlagen voelen de patronen op het podium zelfs aan als dressuur van een groep circuspaarden.
Halverwege de voorstelling lijken de circusartiesten zich vertrouwder te voelen. “Het wordt tijd om ons kenbaar te maken”. De groep spelers verplaatst de spots van achter het podium naar de voorkant van het toneel. Gezichten worden kenbaar en er wordt gecommuniceerd met het publiek.
Dat gebeurt met veel humor. Bijvoorbeeld wanneer artiest Lisa Goldsowhry publieksvragen beantwoord. Het publiek roept: “wie van jullie is het sterkste?” en “wat gaan jullie met die houten cirkels op het podium doen?” Lisa geeft antwoord, terwijl ze met het grootste gemak acrobatische hoogstandjes in een menselijke toren uitvoert.
Waardevol
Even later vindt er een magische scène op het toneel en in de zaal plaats. Twee acrobaten –beiden staand op de schouders van twee collega’s– klikken lampjes aan die boven het podium hangen. Ze geven de lichtjes een zwiep, waardoor die heen en weer bewegen. Iets lager vertonen twee artiesten tegelijkertijd hoelahoep-trucs op muziek waarin een zwiepend hoepelgeluid verwerkt zit. En in de zaal maken enkele performers aardse geluiden. Er is even ontzettend veel te zien en te horen. De hoepelsscène, technisch niet de sterkste, is op deze manier een waardevol onderdeel in de voorstelling.
Vanaf de vloer
Het knappe is dat GOM werkelijk alles uit de kast haalt als het gaat om vloeracrobatiek. Alles vindt óp het podium plaats en niets daarboven (als in: luchtacrobatiek). Gedurende negentig procent van de voorstelling is de gehele crew op het podium aan het werk, wat een robuuste aanblik geeft. En bijna alles gebeurt zónder attributen, op de hoepels en een acrobatiekblok op postamenten na.
Out Of Chaos is virtuoos, krachtig, dynamisch, harmonieus, klein, groot en grappig. Een highlight is het ‘jonas-deel’ in de voorstelling. Daarbij wordt de circusartiest die gejonast wordt vliegensvlug ‘doorgegeven’ aan de volgende speler die de jonas-kandidaat heen en weer slingert. Technisch ronduit subliem.
Muzikant Sonja beklimt aan het eind van de voorstelling de menselijke toren. Vanaf de top bespeelt ze haar viool. Nadat haar vioolspel klaar is, laat ze zich achterovervallen. Het donker in. Het voelt aan als het perfecte einde. Daarna volgt er in circa vijf minuten tóch nog het nodige circuswerk. Veelal moves die eerder op de avond ook te zien waren. Deze vijf minuten neigen daarom een beetje naar een overbodige ‘best of-toegift’.
Sterren
Dat doet geen afbreuk aan de algemene kwaliteit van de voorstelling. In de toekomst voegt Circusweb.nl sterren toe aan de voorstellingsrecensies. GOM krijgt voor deze productie alvast een beloning: vijf van de vijf sterren.
Het publiek beloonde de Australiërs met een hartverwarmende staande ovatie. Met de handen –rood van het klappen– verdwijnt een betoverd publiek in het stadsbeeld. Terug de chaos in…
Gravity & Others Myths is met ‘Out of Chaos’ nog in vier Nederlandse en Belgische theaters te zien. 30 maart in Delft, 31 maart in Turnhout, 1 april in Beveren en 2 april is Heerlen de afsluiter. Tickets en info vind je in dit Circusweb-artikel.
_____
Gravity & Others Myths met Out of Chaos, bezocht op 23 maart 2023 in de Stadsschouwburg in Groningen.
Foto’s: Redactie Circusweb.nl en Gravity & Other Myths