28 maart 2023

Recensie | Vindingrijk ‘Souds Like Juggling’ imponeert publiek in Amersfoort

Interview

Een recensie van Gera de Leeuw
‘Puinbal’. Inwoners van Den Haag gaven deze naam aan een oorlogsmonument in de vorm van een bal, dat gemaakt is van puin van afgebroken en gebombardeerde wijken. Puinbal is ook de naam van de nieuwe voorstelling van ‘Sounds Like Juggling’. Wij, planeetbewoners, maken er een beetje een puinhoop van en dat wordt al jonglerend, dansend en musicerend in beeld gebracht in een goed gevulde zaal van De Lieve Vrouw in Amersfoort.

Op de voorste rij – om helemaal niets te missen – wachten we vol nieuwsgierigheid af met vier jongleerdocenten van Circus Amersfoort in gezelschap van Craig Quat, die in Europa zijn Juggle Board komt promoten. Wie de video’s van Craig kent, weet dat jongleren niet alleen bij balletjesgooien blijft. Jongleren is in zijn leven de hoofdmoot en dat komt op vele plekken tot uiting. Ik ben dan ook bijzonder nieuwsgierig naar zijn reactie op het inventieve gezelschap van Sounds Like Juggling. Hij volgt de hele voorstelling met een grote glimlach op zijn gezicht.

Een houten schutting is prominent in beeld. Percussioniste Clara de Mik start de voorstelling met een ongelofelijk virtuoze en adembenemende drumpartij op de schutting. Dat wordt na vijf minuten beloond met een daverend applaus.

Daarna verschijnen diverse types die al jonglerend in zeer uiteenlopende kledij en pruiken rondjes om die schutting lopen. We raken de tel kwijt: zijn het vijf, acht of tien mensen die meedoen? Het lijkt er even op want ballen die over de schutting worden gegooid, komen weer direct terug. Grappig genoeg ontdekken we even later dat het slechts vier artiesten zijn.

Je komt oren en ogen tekort
Jongleerballen maken normaal gesproken geen geluid, maar daar heeft Sounds Like Juggling wat op gevonden: shakerballs gevuld met allerlei materialen die geluiden maken. Eerlijk gezegd vind ik het een ongelofelijk knappe voorstelling met uitmuntende choreografie, een combinatie van percussie, dans, bodypercussie, geluiden maken en vindingrijke moves. Vooral hoogtepunten zoals de supersnelle bodypercussie in combinatie met ononderbroken jongleersiteswaps oogstten bewondering. Je komt ogen én oren tekort.

In de eerste helft van de voorstelling was het volop genieten van onder andere de jongleercombinaties en de geluiden. In het laatste deel van het programma lag het zwaartepunt meer op het theatrale.

Een enthousiast publiek
Ten slotte kreeg de puinhoop – die wij van de aarde maakten – volop de ruimte en het eindigde met plastic soup. Het tragere tempoverschil van de artiesten was hierbij even wennen. Complimenten voor de vindingrijkheid van Sounds Like Juggling met de artiesten Guido van Hout, Clara de Mik, Sirio Fernández Rubio en Arthur Wagenaar.

Het publiek reageerde enthousiast: “Fascinerend, je wilt geen moment missen”. “Waanzinnig knappe voorstelling!”. En daar kon mijn gezelschap zich naadloos bij aansluiten.

Puinbal is de komende tijd nog vaker te bewonderen. Circusweb publiceerde daar eerder dit artikel over.