Recensies
25 november 2023

Recensie | Vier sterren voor SCUSZA van Magic Circus

Magic Circus – het Nederlands Stadscircus – speelde in 2023 de voorstelling ‘SCUSZA’. Zondag 26 november 2023 speelt het circus in Utrecht de laatste voorstelling uit de voorstellingsreeks.

De regie van SCUSZA is in handen van Roos Hermanides, eveneens een van de circusartiesten. Zij levert goed werk, want de voorstelling zit vlot en strak in elkaar. Circusacts lopen vlekkeloos in elkaar over en gedurende het overgrote deel van de voorstelling is het podium gevuld met (een groot deel) van de artiestenclub.

Dat maakt dat de voorstelling en de verschillende acts meer aanvoelen als een doorlopend dynamisch geheel. Zo kent het eerste voorstellingsdeel een bewegelijk jongleerblok. Dat start met Emilio Alcantara die met een glazen bal sierlijke bewegingen maakt en het beweegt zich middels een groepschoreografie richting groepsjongleerwerk met kleine jongleerballen en grote skippyballen.

De tekst gaat door onder de foto.

Sierlijk en ruig
Anna Jednorowicz gaat iets later aan soort triangel de lucht in. Daaraan toont ze sierlijke poses met een ruig randje.

Sierlijk versus ruig is tegelijkertijd een combinatie die binnen de voorstelling doordacht is doorgevoerd. Klassieke circusdisciplines wisselen ruiger en moderner werk af. De geselecteerde muziek beweegt zich tussen sierlijke circusmelodieën en ruige Rammstein-tracks. En de kostumering vormt een eenheid door sierlijke circuskostuums en kleding waarbij zwart/rode blokmotieven gecombineerd worden met ruigere kledingstukken.

De tekst gaat door onder de foto.

Jofri als veelzijdige rode draad
Het klassiekere circuswerk wordt door clown en het Magic Circus-gezicht ‘Jofri’ aangepakt. Zijn inzet is een mix tussen magie (van het zwevende kind tot de magische lamp), comedy (inclusief leuke publieksparticipatie) en muzikaliteit (met een groot aantal toeters). Jofri’s inzet is verfrissend en het tovert een glimlach op je gezicht.

Daarnaast rijgt Jofri ook de verschillende voorstellingselementen aan elkaar. Zo poogt hij gedurende de voorstelling te raden welke kaartspelkaart een kind uit het publiek eerder uit een stapel kaarten trok. Aan het einde van de voorstelling kent dit raadwerk een leuk gevonden climax.

De tekst gaat door onder de foto.

We gaan door met de rest van de voorstelling. In een spectaculaire stoelenbalans rust een stapel stoelen op vier champagneflessen. En bovenop die stoelen houdt acrobaat Salim zichzelf én zijn collega Sofia Ferrari in balans.

Diezelfde Sofia bedient iets later in handstandpose met haar voeten een pijl en boog, waarbij ze een pijl afvuurt op een ballon.

Balanceerwerk
Emilio Alcantara is de ‘balanswerker’ binnen SCUSZA. Hij stapelt met glazen die hij in balans houdt op de dikte van een mes in zijn mond. Waanzinnig! Dat geldt ook voor zijn rola rola-act in het tweede programmadeel. Daarbij balanceert Emilio deze keer zélf bovenop gestapelde planken, kokers en ballen.

De tekst gaat door onder de foto.

Ook deze twee ‘acts’ worden verder aangekleed door de overige Magic Circus-artiesten. Dat gebeurt op zorgvuldige wijze, waardoor de acts rijker worden en het nóg leuker is om ze te bekijken.

Luchtacrobatiek
Eveneens gebeurt er in SCUSZA veel boven de grond. Naast de luchtacrobatiek van de eerdergenoemde Anna, zweeft Pascalle Poelman in het eerste voorstellingsdeel aan haar haren door de circustent. Haar vliegwerk en het rondspinnen zijn tof. Dat geldt ook voor het begin van haar act, waarbij ze zichzelf omhoog hijst.

De tekst gaat door onder de foto.

Na de pauze keert Sofia Ferrari terug. Als een hysterisch dame probeert ze haar ene missende hakschoen (die bovenaan twee doeken hangt) te pakken te krijgen. In diezelfde twee doeken laat ze knappe acrobatiek zien.

De tekst gaat door onder de foto.

Het trapezewerk van Roos en Salim is de absolute topper in de voorstelling. Een van de highlights: de handstand die Roos maakt op het hoofd van Salim, die zit op het trapezerek. Dat alles op grote hoogte en zonder zekering. Tijdens hun magnifieke duo-trapeze laten Roos en Salim zien waar een klein circus groots in kan zijn.

De tekst gaat door onder de foto.

Groots slotstuk
Groots is ook de slotact die ronduit creatief bedacht is. Een stapel houten planken zijn omgetoverd tot levensgrote spelkaarten.

Aan de ene kant van het podium stapelen een aantal performers normale spelkaarten op elkaar, als een soort kaartenhuis. Aan de andere kant van het podium wordt die stapel nagemaakt. Alleen gebeurt dat daar met levensgrote kaarten én met acrobaat Salim bovenop dit bouwwerk. Spektakel en creativiteit ontmoeten elkaar in deze waardige afsluiter.

De tekst gaat door onder de foto.

Samenvattend
In de basis geniet het publiek bij het Magic Circus van een voorstelling waarin klassiek en modern circus elkaar omarmen. De boodschap achter het getoonde: we leven in een samenleving waarin we steeds maar weer onze excuses moeten aanbieden (‘sorry/scusza’). Het komt her en der terug in de voorstelling; in het spel van de artiesten en in de praatjes van Magic Circus-directeur Maurice Veldkamp.

SCUSZA is geen voorstelling met grootse bombastische momenten en een ‘groot, groter, grootst-werkwijze’. En dat is écht helemaal prima.

Het uitgevoerde balanceert tussen: knap, technisch sterk, grappig en creatief gevonden. Een kleine club artiesten realiseert een voorstelling waar met zorg aan gewerkt is en waar alle creatieve kansen in verwerkt zitten. En is het simpelweg heerlijk om dat als toeschouwer te mogen ervaren.

Magic Circus met de voorstelling SCUSZA krijgt van Circusweb vier (van de vijf) sterren.