Recensies
8 maart 2024

Recensie Cirqulinair 2024: heerlijk circus!

Cirqulinair stond ook in 2024 garant voor een vermakelijke én smakelijke avond circus.

Acrobatiek, spanning, sensatie en drie gangen met heerlijke gerechten vullen de avond in ‘De Loods’ in Groningen.

De Cirqulinair-voorstelling draagt in 2024 de titel: ‘ODDs’. Vreemde types nemen je in de voorstelling mee op een unieke visuele reis. Onverwachte inzetten en het wagen van een gokje: het zijn elementen die conceptueel origineel in het geheel geborduurd zijn.

Een gokje wagen gebeurt al bij de openingsscene. Daarbij is de Italiaanssprekende croupier (gespeeld door Roos Hermanides) degene die het spel leidt aan de goktafel en zich omringt met de bijzondere ODDs-types. Deze beginscène – die overgaat in groepsacrobatiek – is een tikkie rommelig.

Maar dat is eigenlijk het enige minpunt in de voorstelling. Overige scènes aan de goktafel zitten strakker in elkaar en creëren prachtige theatrale plaatjes. Markante artiesten die volop aan het gokken zijn. Bij scenes als deze ontbreekt eigenlijk alleen de boven de tafel hangende sigarettenwalm: dan was het filmische plaatje helemaal compleet geweest.

Tussen drie gerechtengangen door geniet het publiek van circusblokken die goed in elkaar zitten.

Na het voorgerecht (verse ciabatta met pittige romesco en klassieke caprese)

Na het voorgerecht ontstaan er catchy momenten wanneer Roos, Salim en multi-instrumentalist Remko Wind ritmes ‘tikken’ op de zijkanten van koffers. Dat vloeit vlekkeloos over naar het krachtige strapatennummer van Tobit van Vliet. Zijn partner Jasmijn laat gedurende de voorstelling horen de beschikking te hebben over een waanzinnige zangstem. Dat is onder andere hoorbaar in een Franse/Nederlandse uitvoering van ‘Laat me’ (van Ramses Shaffy).

Niet veel later wordt de voorstelling iets persoonlijker door een leuk stukje publieksparticipatie. Een man uit het publiek speelt – door het trekken van een kaart uit een kaartenspel – een belangrijke rol. Roos moet zien te raden welke kaart de bezoeker trok. En de zoektocht naar de juiste kaart wordt verspreid over de voorstelling ludiek uitgesmeerd. Het kent daarnaast een verrassende climax aan het einde van de voorstelling.

Deze ‘persoonlijkere’ momenten worden prettig afgewisseld, doordat vervolgens een reeks artiesten een zingende brug bouwt richting Lisa Chudalla met haar ‘Cyrwheel’. Theatraal, sferisch en technisch erg interessant. Daarnaast is Lisa – met haar grote hoeveelheid tattoos – een unieke verschijning. De wandelende ambassadrice van Henk Schiffmacher.

Gesodemieter aan de goktafel mondt uit in een creatieve slow motion scène met het artiestenensemble. Daarna klimmen de Cirquliniair-producenten Roos en Salim (vlak voor het hoofgerecht) de trapeze in. Vanwege de beperkte hoogte is de act iets aangepast. Toch is het een aangenaam stuk spektakel dat elke voorstelling opfleurt.

Na het hoofdgerecht (vlees: romige knolselderpuree met Parmezaan en gepofte knoflook, confit de canard en verse gremolata. Vegan hoofdgerecht: ook aanwezig)

De circus-inzet na het hoofdgerecht is sterk en verrassend.

Verrassing komt van de zingende hoofden die uit de piano naar boven komen én van Lisa Chudalla, die daarna wat anders naar binnen werkt dan eten. Chudalla slikt degen/zwaarden in. En het is heerlijk om te zien dat de ene bezoeker ervan gruwelt en de andere bezoeker gefascineerd deze bizarre ambacht aanschouwt.

Het sterke zit ‘m in de goed uitgewerkte ringtrapeze van Larissa Timmer, de hand-to-hand-acrobatiek van Tobit & Jasmijn en variété-vibes in het samenspel tussen zangeres Jasmijn en pianist Remko.

Het creatief bedachte spektakelstuk komt van Salim Musa. Hij bouwt – terwijl Larissa met normale kleine speelkaarten een kaartenhuis op bouwt – een levensgroot kaartenhuis en houdt zichzelf daarbovenop in balans. De verhaallijn uit de voorstelling landt hierbij op een leuke manier, vlak voordat het publiek geniet van het nagerecht.

Na het nagerecht (Italiaanse crema al mascarpone met sinaasappel, pure chocolade en cantuccini)

De piano die eerder al een toffe plek in de voorstelling kende, verzorgt ná het nagerecht een unieke toegift. ‘Levende handen’ vormen kandelaren, hoofden van slangenmensen schieten door het pianohout naar buiten en Lisa Chudalla wurmt nog even een de stengel van een roos door haar neus naar binnen. Heerlijk!

En heerlijk… dat was het! Bij Circulinair vliegt de tijd voorbij dankzij de smakelijke gerechten en de ambachtelijk circusmomenten. Aan de ene kant wordt er zonder te vragen aandacht gevraagd om de verhaallijn te volgen. Aan de andere kant word je als toeschouwer losgelaten en geniet je van de circusacts en het eten. En het is fijn om die combinatie te aanschouwen

Heb je deze reeks voorstellingen in februari/maart 2024 helemaal gemist? Dat kan kloppen, want Cirquliniar 2024 was na de eerste speelweek de drie daaropvolgende weken helemaal uitverkocht. Een warm advies: trakteer jezelf in 2025 op een fantastische avond en houd goed in de gaten wanneer de ticketverkoop start.