Recensie Cirqulinair 2023 | “Smakelijke runderwang op een bedje van sterke acrobatiek met een komische saus”

Een koude februariavond in Groningen. De deuren van ‘De Loods’ gaan open. Een van de Cirqulinair-artiesten heet het publiek welkom en helpt de toeschouwers naar binnen. En binnen is het warm; qua aankleding en qua de hartelijkheid die het Cirqulinair-team uitstraalt. Tot en met 12 maart 2023 zetten zij samen een fantastische avond uit neer.

Een avond waarbij variété, circus, humor en heerlijke gerechten – in vier ‘circusblokken’ en drie gangen – een prettig geheel vormen. De optredens en de gerechten worden geserveerd in het midden van de horecazaak, waaromheen het publiek aandachtig kijkt en zichtbaar geniet.

Welkom!
De ‘actieve’ avond start met een openingsblok waarbij de Cirqulinair-artiesten gezamenlijke acrobatiek laat zien met én bovenop twee tafels (podiumonderdelen). De jaren ’20-vibe en het talent van de artiesten vullen de zaal. De toon is gezet! Het (eerste) typetje dat artiest Jasmijn Rubingh neerzet is een verlegen en een tikkel ongemakkelijk dametje dat het publiek na wat gestotter vertelt: “eet smakelijk”. Tegelijkertijd openen de gordijnen en schenken de artiesten bij het publiek aan de tafels de heerlijke pompoensoep in.

Artiesten creëren gezamenlijk verrassende optredens
In het circusblok na de eerste gang is er plaats voor een aantal goede solo-optredens. Larissa Timmer gaat de lucht in met acrobatiek aan een grote spiraal van een kurkentrekker. Sander Boschma blijft wat dichterbij de grond met zijn goede handstandacrobatiek. En Rein de Kok (it’s all in the name) kokkerelt komisch met potten en pannen in een rola rola-act.

In dit tweede blok komen er in de circa dertig minuten tijd ook sterke gezamenlijke creaties voorbij. Daarbij vliegen de flessen wijn je om de oren. De halzen van diezelfde flessen wijn bewandelt Salim Yusuf vervolgens met het grootste gemak. En even later laten de performers een verrassend optreden aan de Chinese mast zien. Een mast in een ‘L-vorm’ die kantelt, heen en weer wipt en waaraan een knap staaltje acrobatisch vakmanschap wordt getoond.

Sferisch en komisch
Het sferisch mooiste onderdeel van de avond is misschien wel de stoelbalans van Salim en Jasmijn, die wordt begeleid door Rein de Kok op de trompet. Het leukste onderdeel is in handen van dezelfde Rein die samen met Tobit van Vliet jongleert. Knap en grappig! Daarbij zingt Jasmijn de Joe Cocker-klassieker ‘You Can Leave Your Hat On’ terwijl de heren zich tijdens het jongleren uitkleden én weer aankleden.

Het dolenthousiaste publiek moet hierna even op adem komen. Dat komt goed uit! Want de artiesten serveren de hoofdgerechten: gestoofde kalfswang voor de vleeseters en gegrilde koningsoesterzwammen voor de vegetariërs.

Daarna is het weer tijd voor optredens. Rein zet een topprestatie neer op het slappe koord. ‘De Loods’ verandert in een chaotisch speelveld tijdens een komische bordenbalans met het artiestenensemble. Tobit fietst over bierflesjes heen en Sander zoekt het hoger op met luchtacrobatiek aan een dik touw.

Jasmijn heeft zich ondertussen een nieuw karakter aangemeten. Van haar eerste ‘onzekere’ typetje verandert ze nu in een zelfverzekerde vedette die schittert, zingt en verleidt. Samen met Tobit trakteert ze op ultra jaren ’20-gevoelens, middels een ‘vuurverleiding’ aan de bar. Een scène die rechtstreeks uit een rokerige jaren ’20-film zou kunnen komen.

De artiesten eten Italiaans
Tijd om af te koelen is er vervolgens bij het dessert. De avond zit erop. Het publiek heeft heerlijk gegeten en met focus gekeken. En nu: etenstijd voor de artiesten! Deze keer als ‘kok’: Roos Hermanides. Zij komt als maaltijdbezorger met haar bezorgbrommer de zaal binnenrijden, wat het publiek laat lachen. De bezorger overhandigt de Cirqulinair-artiesten een stapel witte dozen met een pizzaprint erop… Ze eten Italiaans vanavond.

Genieten met de hoofdletter ‘G’
Oprecht alles is perfect verzorgd: het is bij Cirqulinair dan ook genieten met de hoofdletter ‘G’. De gerechten zijn heerlijk en de inzet van de circusartiesten is goed en van grote toegevoegde waarde. Er valt de gehele avond geen zwak moment te bespeuren. De verschillende circusdisciplines worden op een verrassende manier benadert. Cirqulinair is een technisch hoogstaand, filmisch, humorvol en prachtig geheel waar de vaart prettig in zit. De conceptueel sterk uitgewerkte avond vliegt voorbij.

Wél blijft het circuselement qua moeilijkheidsgraad een beetje in hetzelfde level hangen; een spectaculaire ‘klapper’ mist, maar kan juist in de toekomst nog meer balans in de avond brengen. Het is slechts een kleine kanttekening, die de nieuwsgierigheid naar een editie in 2024 niet vermindert.

In Cirqulinair wordt geproost, genoten en geleefd. En het is een voorrecht om daar een avond getuige van te zijn!

De voorstelling ‘Château Migraine’ van Cirqulinair speelt nog tot en met 12 maart in De Loods in Groningen. Tickets en informatie (inclusief het volledige menu) vind je op deze website. Wees er snel bij, want de kaartverkoop gaat enorm hard.

Cirqulinair 2023, bezocht op 23 februari 2023.
Foto’s: Redactie Circusweb.nl