De Jaarbeurs in Utrecht werd afgelopen december 2024 omgetoverd tot een sfeervolle circustent voor de eerste editie van het Circusfestival Utrecht.
Met een divers programma, waarin klassieke circustradities gecombineerd werden met moderne invloeden, beloofde het een onvergetelijke avond te worden. Het festival maakte indruk én kende ook mindere momenten.
Hoogtepunten in de eerste helft
De voorstelling begon flitsend met de energieke tempojongleur Patrick Stevanovich. Met een ongekende snelheid en precisie jongleerde hij zich een weg door de piste, terwijl hij het publiek wist op te zwepen met zijn flair en temperament. Zijn act, begeleid door opzwepende muziek, zette direct de toon voor een show vol spektakel.
Een ander hoogtepunt was Amber’s Chandelier, een luchtacrobatiek-act waarin Amber zonder vangnet aan een gigantische kroonluchter door de nok zweefde. Haar combinatie van theatrale presentatie en gevaarlijke tricks was adembenemend en leverde haar een daverend applaus op.
De Belgische comedians Bert & Fred brachten een verfrissende vorm van comedy die het publiek keer op keer wist te verrassen. Hun bizarre, gewaagde en in het spel een tikkel ongemakkelijke intermezzo’s – van vallende messen tot knallende zwepen – hielden de zaal op het puntje van hun stoel. Het omdraaien van de traditionele man-vrouw-verhouding in hun acts gaf bovendien een originele twist aan hun optredens. Deze unieke stijl maakte hen terecht de headliners van het festival.
Ook de spectaculaire ‘Upside Down Trapeze’ van Skywalker Marloon uit Brazilië wist indruk te maken. Zijn stunts in de nok van de Jaarbeurs, waarbij hij ondersteboven door het dak liep, waren zowel vernieuwend als levensgevaarlijk. Dit soort acts benadrukken dat circuskunst met de tijd mee kan gaan en jong publiek blijft aanspreken.
Toch waren niet alle acts in de eerste helft geslaagd. Novosselov, de illusionist, bracht het tempo flink omlaag met een ouderwetse en trage act die meer deed denken aan een show uit de jaren ’80 dan aan een moderne circusvoorstelling. Zijn act was eigenlijk in één woord samen te vatten: verschrikkelijk. En dat is jammer, want de voorstelling van het Circusfestival in Utrecht kende zoveel tempo en power, perfect gericht op de hedendaagse TikTok-generatie. Novosselov – inclusief een pak van een ober uit de jaren ’80 – haalde de vaart er goed uit…
De tweede helft: minder sterk
Na een veelbelovende eerste helft zakte de voorstelling helaas wat in. Clown Edy, die tijdens de hele show als rode draad fungeerde, wist nog wel regelmatig lachsalvo’s op te wekken. Hoewel zijn werk niet vernieuwend was, kwam het perfect aan bij het publiek.
De tweede helft kende echter ook mindere momenten. Zo voerde de Poolse luchtacrobate Anastasia Sawicka een originele en technisch indrukwekkende act uit, waarbij ze aan haar haren door de nok zweefde. Hoewel bijzonder, wist de act niet helemaal te beklijven en ontbrak het aan de spanning die eerder in de avond zo duidelijk aanwezig was.
De afsluiter, Globe of Speed van Team Nogueira, bracht het spektakel terug. De Braziliaanse motorcoureurs raceten in een stalen kooi en voerden steeds ingewikkeldere formaties uit. Hoewel het zeker een indrukwekkende act was, voelde het niet helemaal vernieuwend, aangezien soortgelijke acts vaker en met meer spektakel te zien zijn in circussen wereldwijd. Toch zorgde deze afsluiting voor een waardige climax van de voorstelling.
Presentatie en aankleding
Een opvallend aspect van het Circusfestival Utrecht was de professionele presentatie. De showgirls zorgden met strakke choreografieën en kleurrijke ‘kostuums’ voor een mooie overgang tussen de verschillende acts. Toch had hun kledingkeuze in een familievoorstelling wat ingetogener gekund. Laten we subtiel zeggen dat het niet iets te veel op de papa’s was gericht…
De vriendelijke en charismatische presentator Bert Simhoffer begeleidde het publiek op deskundige wijze door de voorstelling. Met zijn warme stem en professionele uitstraling gaf hij de voorstelling net dat beetje extra flair. Het was echter leuk geweest om Bert wat vaker te zien, verspreid over de show.
Wat verder opviel, was de grote aandacht voor details in de aankleding. Het team van Circusfestival Utrecht heeft duidelijk veel moeite gedaan om de sfeerloze Jaarbeurs om te toveren tot een warme circustent. Licht, geluid en decor speelden daarbij een grote rol en creëerden een intieme sfeer die het festival zeer ten goede kwam.
Conclusie
Circusfestival Utrecht kende een sterke start, maar kon dit niveau helaas niet gedurende de hele voorstelling vasthouden. Vooral de eerste helft met acts zoals Patrick Stevanovich en Skywalker Marloon én de inzet van comedians Bert & Fred sprong eruit. De tweede helft daarentegen kende meer middelmatige momenten, waarbij een matige zwaardenslikker zelfs als absoluut dieptepunt genoemd kan worden.
Hoewel het festival mooie hoogtepunten kende, werd het competitieve element – dat toch een kern zou moeten zijn van een circusfestival – niet volledig waargemaakt. Al met al bood Circusfestival Utrecht een avond vol vermaak, maar met ruimte voor verbetering in een eventuele tweede editie.
Benieuwd naar de uiteindelijk prijswinnaars? Dat is in dit artikel terug te lezen.