3 mei 2019

Recensie: Circus I love you

Circus I love you.

Tekst: Thamar Karst

Het Schouwburgplein in Rotterdam is ook dit jaar weer omgetoverd tot een heus festivalterrein met grote gekleurde tenten. In de grootste tent speelt Circus I love you. Onder begeleiding van swingende muziek komt het publiek de tent binnen en neemt plaatst aan weerszijde van de vloer. De oplettende kijker kan al een beetje raden wat er allemaal getoond zal worden, het materiaal ligt al klaar aan de randen en onder de kleine verhoogde podia aan de andere zijdes.

Circus I love you, van het gelijknamige gezelschap, bestaat uit 8 acteurs, die naast verschillende circusdisciplines ook verschillende muziekinstrumenten beheersen. Deze combinatie zorgt voor een wervelwind aan verschillende technieken; bascule, rolschaatsen, acrobatiek, spanish rope, cyr wheel en nog meer. Elke act is maar kort en wordt dan dynamisch overgenomen door de volgende, je zou willen dat het wat langer duurde. Gelukkig komen de technieken meerdere keren terug, waardoor het toch niet zo erg is dat het maar kort is. Spectaculair is de act van het haarhangen, een minder vaak voorkomende techniek die meestal wordt uitgevoerd door vrouwen. In deze show wordt dit uitgevoerd door twee mannen en een vrouw.

Circus I love you is een moderne show met een knipoog naar het klassieke circus. Oude technieken wordt nieuw leven ingeblazen, het rolschaatsen gebeurt niet op een verhoogd podium maar gewoon op de vlakke vloer. De artiesten dragen ‘gewone’ kleding, met daaronder glitterpakken zodat er zo nu en dan een stukje tevoorschijn komt. Het live orkest is nog steeds aanwezig, maar nu niet als losstaand onderdeel in de orkestbak. De acrobaten vormen zelf het liveorkest en begeleiden zichzelf gedurende de hele voorstelling. Iedereen bespeelt minstens een instrument, op de meest gekke manieren. Hangend op de kop, of staand op schouders, het is geen probleem. De muziek brengt de acts samen in dezelfde sfeer, er valt geen seconde stilte en de artiesten zijn altijd bezig.

Mooi aan deze voorstelling vond ik de meta-theatraliteit. De artiesten hebben het ophangen van materialen en de veiligheid zichtbaar in de voorstelling verwerkt. Een van de artiesten draagt de gehele voorstelling een klimharnas en haakt zich op meerdere manieren vast om zichzelf of anderen te vangen. Ze verhullen niks, ook niet als er iets fout gaat. De ongeschreven regel “als iets fout gaat, doe je het opnieuw” is overboord gegooid, ze gaan gewoon door. Aan de ene kant is dat jammer, omdat je ze het zo graag nog een keer goed wil zien uitvoeren. Aan de andere kant is het mooi, want zo laten ze zien dat het niet perfect hoeft te zijn.

Door de titel Circus I love you, had ik een voorstelling verwacht met een clichématig beeld, maar niks is minder waar. Circus I love you laat precies dat zien waar ik zo van houd in circus. Namelijk dat het een kunstvorm is die elke andere vorm in zich kan opnemen en waar alles mogelijk is. Het is een dynamische show geschikt voor jong en oud die je zeker niet wilt missen.

Circus I love you speelt nog het hele weekend in Rotterdam. Voor tickets en programma zie www.circusstad.nl