Bremen werd deze winter getrakteerd op een adembenemende editie van het ‘Bremer Weihnachtscircus’, een productie van het gerenommeerde Duitse Circus-Theater Roncalli. Tot en met 5 januari 2025 bracht deze voorstelling de magie van kerst tot leven in een programma vol artistieke hoogtepunten, humoristische momenten en indrukwekkende livemuziek.
Voordat we beginnen: alvast de notitie dat de recensent misschien op papier niet helemaal ‘neutraal’ is, aangezien broer één de regie/ de productie van deze Roncalli-voorstelling op zich nam. En broer twee als orkestleider leiding gaf aan het orkest in de voorstelling. Desondanks staat voorop dat we allemaal ogen en oren hebben, die dingen vastleggen wat een schrijvende hand vervolgens formuleert in dit artikel. Dus voor nu: ‘let’s go!’
De voorstelling opent feestelijk met de drie clowns die proberen de kerstboom op te tuigen. Al snel voegen andere artiesten zich bij hen, en het geheel mondt uit in een kleurrijk spektakel dat meteen de toon zet.
Hoogtepunten in de piste
Noel Aguilar, een wereldklassejongleur uit Mexico, zette al vroeg in de voorstelling de toon met een act die zijn eerdere prestaties nog overtrof. In een Pietje Bell-achtige outfit en begeleid door nieuwe, energieke muziek gaf hij een technische en charismatische show die zowel jong als oud wist te imponeren.
Matute, een Chileense clown, bracht frisse en originele humor naar de piste. Zijn interactie met een man uit het publiek – steevast aangeduid als ‘mein Freund’ – zorgde voor een aanstekelijke lachsalvo in de tent. Zijn spontaniteit en gebruik van het unieke Chileense instrument ‘Chin Chin’ gaven zijn acts een persoonlijke en unieke flair.
Ook de luchtacrobate Alisa Shehter maakte indruk. Haar gracieuze optreden aan de luchtring, begeleid door betoverende muziek, getuigde van technische perfectie en een opvallend oog voor esthetiek. Dit was een van die momenten waarbij de adem van het publiek werd ingehouden.
Een andere opvallende act in de eerste helft was die van Andrey Romanovski, een meester in het zeldzame genre Klischnigg. Voor het kerstcircus paste hij zijn act slim aan: een lange buis werd omgetoverd tot een schoorsteen, passend bij de winterse sfeer. Ondanks de relatief korte duur van zijn act, wist hij indruk te maken met zijn technische beheersing en humoristische presentatie.
De Adem Crew bracht een energieke dansact, maar de recensent was minder enthousiast… Dans-technisch schoot het tekort, en ook qua performance wist het niet te overtuigen. Toch kon het publiek er geen genoeg van krijgen, wat bewijst dat smaak een kwestie van perspectief is.
De absolute ster van het eerste deel was echter de groep Venice Carnaval. Hun dynamische combinatie van trampolinekunst, menselijke torens, ikarische spelen en spectaculaire stunts op de Russische barre was ongeëvenaard. Het circusorkest gaf de act extra kracht met een grootse en energieke begeleiding. De kitscherige kostuums waren misschien iets te veel van het goede, maar dat deed weinig af aan de impact van deze topact.
Muzikale perfectie en sfeer in deel twee
Na de pauze – humoristisch ingeleid door de drie clowns, die als ‘drie koningen’ gebrande amandelen, popcorn en glühwein aanboden – volgde een reeks indrukwekkende acts.
Het Trio Bokafi liet het publiek versteld staan met een adembenemend tempo en ingewikkelde sprongen, begeleid door swingende bigbandmuziek die de act naar een hoger niveau tilde. Een ander muzikaal hoogtepunt kwam van het Trio Beautiful, waarvan de gracieuze acrobatiek perfect samensmolt met de krachtige gitaarmuziek vanuit de orkestbak. De elegantie van de drie artiesten was een lust voor het oog en liet het publiek ademloos achter.
Het duo Cardio gaf een spectaculaire draai aan de klassieke Perche-balansact. De act was bizar goed en kreeg dankzij de orkestrale begeleiding een statigheid die het verdiende. En dan was er nog Duo Beige, dat met hun Teeth-Straps-act een combinatie van schoonheid en spanning bracht. De moeilijkheidsgraad van hun optreden was bijna eng om te zien, en toch wisten ze het geheel te presenteren met een verbluffende elegantie.
Als afsluiter bracht de Chinese kunstenaar Zhenyu Li een duizelingwekkende balansact. Het publiek hield de adem in terwijl hij zijn vaardigheden toonde met een perfecte precisie. Een spectaculaire en waardige afsluiting van een programma vol hoogtepunten.
Regie, orkest en ballet: een sublieme combinatie
De regie van de voorstelling – in handen van Mathijs te Kiefte – verdient een groot compliment. Het tempo was hoog, de creatieve vondsten talrijk, en de piste was voortdurend in beweging. Het publiek wist vaak niet waar het moest kijken, omdat overal in de tent iets gebeurde. Dit maakte de show niet alleen dynamisch, maar ook intiem.
Het circusballet was een stijlvolle toevoeging. Strakke choreografieën, chique kostuums en een elegante presentatie bewezen dat een circusballet veel meer kan zijn dan een simpel randpvermaak. Het voegde daadwerkelijk een extra laag aan de show toe.
Het fantastische circusorkest, onder leiding van de Nederlandse Jan-Willem te Kiefte. Het orkest begeleidde (op één act na) alle acts met live en produceerde een volle, rijke sound die de voorstelling naar een hoger niveau tilde.
Het reguliere Roncalli-orkest – te horen tijdens de ‘zomertour’ – heeft nogal eens de neiging om niet-passende muziek bij acts te spelen. Zo werd tijdens de reguliere tour de eerder omschreven act van duo Cardio een soort hoempapa-circusmelodie aangemeten. Best een mis-match met een krachtige en ronduit BIZARRE circusact. Het Roncalli-orkest tijdens het kerstcircus in Bremen gaf het duo bijna filmische en groteske muziek. Daardoor kreeg de act een statigheid krijg, die veel beter bij de act paste.
Het orkest in Bremen wist elke act op maat te begeleiden – van swingende bigbandmuziek tot grootse, filmische klanken.
Conclusie
De tweede editie van de ‘Bremer Weihnachtscircus’ was een absolute aanrader. Fantastische acts, een fenomenaal orkest en een vlekkeloze regie zorgden voor een avond om nooit te vergeten.
Daarnaast – en het kan niet ongenoemd blijven – zijn er weinig kerst- en wintercircussen die zo ‘kerstig’ aanvoelen als dit kerstcircus. Eindeloos veel kerstlichtjes en kerstgroen, winterse melodieën gespeeld door het circusorkest in de voortent (terwijl het publiek binnendruppelt) en een prachtige nostalgische draaimolen voor de jongere bezoekertjes. En voor de oudere bezoekers, die wegdromen bij de nostalgische aanblik. Bremen mag trots zijn op zo’n indrukwekkend kerstcadeau.