In een oude gymzaal in een verlaten school in het mooie stadje Vught, eigenlijk de laatste plaats waar je een circusartiest verwacht, traint Rein een aantal keren per week voor zijn nieuwe voorstelling MIKMAK. Circusweb interviewt deze jonge ambitieuze artiest en zo krijgen we een mooie kijk achter de coulissen, bij het ontstaan van een, naar het nu uitziet,  juweeltje van een voorstelling.

MIKMAK

De voorstelling MIKMAK, wordt in eerste instantie gemaakt en gespeeld voor “Circusstad Rotterdam”. Als alles goed gaat wordt de voorstelling in April eerst zo’n twintig keer gespeeld op schoolpleinen ter promotie van “Circusstad”. Daarna op 5 mei is de première te zien op het “Circusstad festival” zelf. Op de dag dat Rein met de organisatie van “Circusstad” zou gaan praten of hij in aanmerking kwam om dit project voor hun te gaan doen werd zijn tweede dochter geboren, dat werd dus een zoommeeting. En een vrolijke dag, want het gezin werd uitgebreid en hij kreeg de opdracht voor deze voorstelling.

ACaPA

Rein, geboren op 29-04-1987 te Riel bij Tilburg, raakte tijdens een vakantie gefascineerd door een aantal straatartiesten en meldde zich al snel aan bij het kindercircus “Kruik” in Tilburg, waar hij de eerste kneepjes van het vak leerde. Jongleren werd zijn lust en zijn leven. Hij deed met succes een MBO opleiding decorbouw, maar stond regelmatig voor zijn plezier met een stel vrienden te jongleren in een park, daar maakte hij kennis met studenten van de ACaPA: Academy of Circus and Performance Art. Op die manier werd zijn interesse gewekt om zich aan te melden bij deze opleiding. Een van zijn leraren daar was Lucien Beautour, een zoon van de beroemde Taras Bulba, een inspirerende man die behalve heel veel technieken ook veel mooie circusverhalen had, daar mixt het klassieke dan al met het hedendaagse circus.

Platzak

Na vier jaar studeerde Rein in 2013 af met als specialiteiten; het slappe koord en hoedenjongleur. Met mede studenten ontstond al tijdens de opleiding het gezelschap “Cirque du platzak”, iets dat begon als een grap maar wat al snel uitgroeide tot een groot succes. In zeven jaar tijd waren ze te zien in maar liefst veertien landen en de groep werd alsmaar groter; het was zelfs de bedoeling om een eigen tent te gaan kopen en daarmee rond te gaan reizen. Van vriendengroep werden het collega’s en van het vrije leven ging het naar relaties en kinderen. Het werd voor de groep steeds moeilijker om een geheel te blijven, dus is het project geparkeerd, maar het is zeker niet ondenkbaar dat het “Cirque du Platzak” in oude glorie en met of zonder een nieuwe tent weer een keer zal herrijzen.

“Verschil tussen kunst en entertainment”

Rang Pang

Onder de naam Circus Rang Pang, doet Rein nu eigen projecten voor festivals, maar was ook te zien in een aantal klassieke circussen zoals het circus Salto en het Kerstcircus Circus Salto en Friends van Sander Balk, circus Freiwald en bij het Kerstcircus Leiden van Peter Mullens. Rein balanceert tussen zijn gezin met vriendin Carmen en twee dochters en het artiestenleven.

De voorstelling MIKMAK, mag eigenlijk maar 15 minuten duren, maar Rein heeft er al zoveel disciplines in gestopt dat het eerder 20 minuten zal gaan duren, en dan barst de voorstelling nog uit zijn voegen. Tijdens de voorstelling speelt Rein op acht verschillende muziekinstrumenten, variërend van accordeon tot koebellen en van klarinet tot zingende zaag. Via een “Loopstation” worden deze instrumenten tijdens het spelen opgenomen en zo ontstaat een compleet orkest, om de nummers op de Rola Rola, het koorddansen en het hoedjongleren te begeleiden. De koorddansinstallatie heeft hij overgenomen van Jan Ketil van het circus Agora uit Noorwegen en de Koebellen van Willie Soeurt. De voorstelling creëren, investeren en alles wat daarbij komt kijken, zoals het huren van een oefenruimte, materialen, promotie etc. alles rust nu op de schouders van Rein. Dat is best lastig als je gewend bent om alles met een groep te doen, maar hij vindt het heerlijk en geniet ervan. Over een paar weken komt Adrian Schvarztein uit Spanje overgevlogen om de voorstelling te regisseren, de rommel er tussen uit te schiften en de transitie tussen de losse elementen te verbeteren. Schvarzstein is zelf ook artiest en speelde onder andere ook voor circus Ronaldo uit België en regisseerde voor circus Zanzara in Nederland. Ook hoopt Rein dat het een clownsvoorstelling wordt. Als groot voorbeeld heeft hij daar Danny Ronaldo, van Circus Ronaldo, het circus waarvan Rein droomt om er ooit te werken.

 “Je moet niet tegen een traditie aanschoppen”

We komen tijdens het gesprek nog op de verschillen tussen het klassieke en het hedendaagse circus. Opvallend genoeg benoemt Rein als eerste de overeenkomsten: de disciplines, en het feit dat je elkaar beter kunt versterken in plaats van elkaar af te vallen. “Je moet niet tegen een traditie aanschoppen”. De uitgangspunten van de twee uitersten zijn verschillend, het moderne circus is meer een toneelstuk met circusdisciplines en het klassieke circus een “way of life” met circus disciplines. Maar we spreken allemaal dezelfde taal. Cirque du Soleil vindt hij een totaalbeleving, maar zijn voorkeur gaat toch meer uit naar Ronaldo, Raluy en Giffords en zo balanceert Rein behalve op het koord ook tussen modern en traditioneel circus. Het is een goede reden om zijn voorstelling eens een keer te gaan bekijken bij “Circusstad Rotterdam”. De verschillen zijn niet zo zwart wit, het maakt mij persoonlijk vooral nieuwsgierig.

In de oefenruimte in Vught ontstaat de voorstelling MIKMAK van Rein de Kok – Foto: ©Circuweb.nl

Kijken:

Bekijk hier de website van Rein de Kok; RangPangCircus

Bekijk hier de website van Circusstad Rotterdam

 

 

 

 

Bol.comBol.com AlgemeenBol.com Algemeen