Interviews
29 september 2024

Kleine man, grootse clown | Interview met clown Tyler West – (Giffords Circus Week)

Door 5 min leestijd • 29 september 2024
Interview

Tyler West is 28 jaar oud, heeft New York als thuisbasis, maar komt van origine uit Arizona. Aldaar zag hij in een arena de show ‘Saltimbanco’ van Cirque du Soleil. Op dat moment wist hij het: ‘dat wil ik doen: ik wil clown worden’…

“Het was voor mij redelijk snel duidelijk dat ik de clownskant op wilde gaan, omdat ik wist dat het acrobatische en de serieus technische trucs voor mij lastig konden zijn.

The Lady of the Lake. (Foto door: Frens te Kiefte)

Ik besloot om voor het clownsvak te gaan en het werd voor mij een obsessie. Ik keek eindeloos veel clownsvideo’s, trainde en trainde. En online zocht ik contact met andere clowns. Aan hen vroeg ik: ‘Hey… ik ben Tyler West, ik wil graag een clown worden en welke adviezen heb je?’

Tyler. (Foto door: Frens te Kiefte)

Trotse ouders

Mijn vader was een tandarts en mijn moeder was zijn receptionist. Een stabiele werksituatie. En dat gunden ze mij natuurlijk ook. Daarom wilden mijn ouders graag dat ik een opleiding ging volgen. Ik koos voor de opleiding ‘theater en acteren’.

Vandaag de dag heb ik het geluk dat ik ontzettend veel werk heb. Ik ben een freelance artiest en treed onder andere op in circussen (van Circus Flora tot Circus Flic Flac), variété-shows en burlesk-shows. Ik ben fulltime aan het spelen en reis de hele wereld over.

En mijn ouders? Die zijn daar bijzonder trots op. Elke ouder ziet zijn kind graag succesvol worden en het is mooi dat het is gelopen zoals het gelopen is.

Tyler West bij Nells wagen. (Foto door: Frens te Kiefte)

Met Giffords Circus op pad

Het is mijn eerste seizoen als Giffords-artiest. Ik kende het werk van Tweedy the Clown al een ruime tijd. En in 2022 zag ik mijn eerste Giffords-voorstelling ‘Carpa’: dat was fantastisch. Ik ontmoette toen de Giffords-regisseur Cal McCrystal. Ik ben een grote fan van zijn werk; hij is een echte clown-regisseur.

Een paar weken later belde Cal me met de vraag: ‘wat doe je in 2024?’ En zo begon mijn Giffords-reis. Het is mijn eerste contract van een dergelijk lengte. In 2025 keer ik niet terug naar Giffords, want ik ga aan het werk voor een theaterproductie van McCrystal. Maar Giffords Circus doet het fantastisch, comedians keren hier vaak terug dus de kans is zeker aanwezig dat ik dat ook doe”.

Tyler in de voorstelling ‘Avalon’. (Foto door: Frens te Kiefte)

Lengte speelt geen rol

Tyler is in zijn familie de enige die klein is. Zijn halfbroer en halfzus zijn geen lilliputters en hebben een normale lengte. In zijn werk als clown legt West het accent op zijn grappen en niet op zijn lengte.

“Ik doe enorm mijn best om grappig te zijn, zonder op comedy-vlak te veel te focussen op mijn lengte. Het gaat om de grap en niet om mijn grootte. Dat is een interessante uitdaging, maar soms ook lastig. Simpelweg om het feit dat er bepaalde wortels verbonden zijn aan kleine mensen die in het circus proberen grappig te zijn.

De cracker die doorboort wordt. (Foto door: Frens te Kiefte)

Er zijn vast dwergmensen die hun werk als clown leuk vinden om te doen en die goed zijn. Maar vaak is het ook een beetje gebaseerd op ‘het is de baan waarbij ik het gevoel heb dat ik dat wél kan doen’. Terwijl dat soms niet de beste smaak is, omdat dergelijke artiesten niet altijd weten hoe ze voor zichzelf moeten opkomen en niet goed weten hoe ze ervoor zorgen dat de grap niet over hun lengte gaat.

Aan de andere kant: je bent een clown. Dus je moet er comfortabel mee zijn dat een publiek om je lacht en daar put je kracht uit.

Samenvattend denk ik dat circus is voor dwergmensen en andere ‘body people’ ook een manier is om te laten zien wat zij kunnen en om ze te accepteren. Circus is op dat vlak eigenlijk ontzettend inclusief. We accepteren elkaar, bouwen met z’n allen de tent op en breken ‘m later weer samen af en we passen op elkaar”.

Een andere manier

Zoals ik eerder vertelde, was de samenwerking met Giffords’ regisseur Cal McCrystal ontzettend aangenaam. Hij is een clown-comedy-regisseur met een bibliotheek vol met ideeën en trucs. Het is geweldig om te werken met iemand die je laat weten: ‘zeg het eens op deze manier’ of ‘doe die ene geestige handeling op deze wijze’.

Schermpjes en balletjes. (Foto door: Frens te Kiefte)

Creatief te werk als clown

Ikzelf ben als clown nog altijd op zoek naar de manier om het meest creatief en uniek te zijn. En als ik voor mezelf spreek: ik geloof dat écht originaliteit niet bestaat. Alles is gebaseerd op een mix van dingen. Zo werkt het bij mij ook. Ik kijk veel clownsvideo’s op YouTube en raak geïnspireerd door films van bijvoorbeeld Mister Bean en Steve Martin. Interessante momenten en goede stukjes die ik zie, mix ik samen om er vervolgens iets nieuws van te maken. Het belangrijkste: doe het op een manier die bij jezelf past.

Mijn advies naar andere (toekomstige) clowns: vind iets dat je écht leuk vindt, imiteer het een klein beetje en leer daar vervolgens van.

Dat is hoe ik het leerde. Ik imiteerde veel acts, leerde daarbij waarom de acts grappig waren en ik ontdekte een structuur. Daarna pakte ik die structuur bij zijn lurven, ging het mij eigen maken en voegde er dingen aan toe om het uniek te maken. Imiteren is de beste manier om te leren. ‘Monkey see, monkey do’. Oefen zoveel als je kunt en vervolgens iets nieuws proberen te maken op clownsgebied: het hoeft niet moeilijk te zijn.

Maxi(miliano) Stia, het fotomodel. (Foto door: Frens te Kiefte)

Bij magic is er iets interessants gaande, in vergelijking tot comedy. In de Giffords Show ‘Avalon’ werkt mijn comedy-collega Maxi (Maximiliano Stia, red.). Hij toont onder andere ‘zwaard en kaart’; een klassieke routine in de magic-wereld. Maar Maxi maakt er echt iets eigens van. En dát is waar de originaliteit in zit. De routine is het script, maar Maxi neemt zijn eigen character mee om dat script als het ware te vertellen.

Tyler. (Foto door: Frens te Kiefte)

Er gaat een moment komen dat je als clown of comedian lekker aan het werk bent en je je geld verdient. Neem dan een stapje terug en vraag jezelf af: ‘heeft mijn werk te veel overeenkomsten met wat iemand anders doet of lijkt wel erg veel op iemand anders zijn creaties?’

Dát brengt je verder”.

Finale Avalon met de prinses himself. (Foto door: Frens te Kiefte)