23 mei 2021 – 3 oktober 2021 De Wieger in Deurne
Hooggeëerd publiek is een vrolijke tentoonstelling over de aantrekkingskracht van het circus. Aan de hand van kunstwerken uit de eerste helft van de 20e eeuw blijkt de fascinatie van kunstenaars voor het circus. Vooral de nummers met paarden – van oudsher de hoofdattractie van het circus – oefenden een grote aantrekkingskracht uit. De Franse impressionisten waren al te vinden in het Parijse Cirque Medrano, maar ook in Nederland werden circussen als Carré, het Circustheater in Scheveningen en het circus van Leon Kinsbergen door kunstenaars bezocht.
In de tentoonstelling is werk te zien van onder meer Kees Maks, Gerard Hordijk, Frits Klein en de broers Wiegman. Aan de hand van foto’s, filmmateriaal en affiches komt ook de geschiedenis van het circus aan bod, waaronder het Deurnese circus ’t Hoefke.
Het moderne circus vond haar oorsprong in de 18e eeuw. Eerder was er wel straattheater, maar een voorstelling in een daartoe bestemde (vaste) ruimte bestond nog niet. Tot de Engelse ex-cavalerie officier Philip Astley in 1768 zijn acrobatische kunsten te paard vertoonde: achterstevoren op het paard zitten, op zijn handen staan, op twee paarden tegelijk staan. Zijn demonstraties kregen meer bekendheid en Astley kon entree vragen voor zijn optredens. Zijn uitvoeringen vonden plaats in een vaste ruimte met een schuin oplopende tribune. Al snel werden circussen door heel Europa populair als vermaak voor de hogere klassen; adel en gegoede burgerij. In de 19e eeuw zie je overal vaste circusgebouwen ontstaan zoals het Circustheater in Scheveningen en Carré.
Bonte kleuren en acrobatische toeren
Het circus oefende op kunstenaars een grote aantrekkingskracht uit. Ze werden gegrepen door de bonte kleuren, lenige acrobaten en de kracht en schoonheid van de paarden. Dat circussen zo goed verlicht waren, maakte het des te beter. Op die manier konden ze dramatische licht donker effecten aanbrengen. Kees Maks kocht altijd twee kaartjes voor het circus. De tweede stoel was voor zijn tekengerei. Hij was gek op dressuurpaarden en hogeschoolrijden en heeft in zijn carrière heel wat schilderijen over het onderwerp gemaakt. Aan het standpunt en de hoek waarin de figuren zijn afgebeeld, valt soms af te lezen waar Maks in de zaal zat. Hij had vaak een stoel aan de rechterkant, liefst voorin de zaal.
‘t Hoefke
De bovenverdieping van De Wieger is vanaf 23 mei helemaal ondergedompeld in circussfeer. Niet alleen zijn schilderijen en tekeningen te zien, maar ook oude affiches, foto’s en filmmateriaal. Er wordt dieper ingegaan op de geschiedenis van het circus, waarbij de paardenact van oudsher de meest belangrijke rol speelde. Speciale aandacht is er voor circus ’t Hoefke. Het amateurcircus werd in 1947 in Deurne opgericht om geld in te zamelen voor sociale doeleinden. In de loop der jaren werd het circus steeds professioneler met spectaculaire acrobatische acts, een slangenmeisje, paarden dressuur door de zussen Tiny en Anny van Doorne en een eigen circusorkest.
Voor jong en oud
Hooggeëerd publiek is een vrolijke circustentoonstellingen met weetjes en achtergrondinformatie, die leuk is voor zowel de individuele bezoeker als voor gezinnen met kinderen. Bij de tentoonstelling wordt een uitgebreid activiteitenprogramma voor jong en oud samengesteld.
Over De Wieger
Museum De Wieger is gevestigd in het voormalige woonhuis, annex dokterspraktijk en schildersatelier van de legendarische schilderende huisarts Hendrik Wiegersma (1891-1969). In het huis krijgt u een beeld van het leven en werk van Hendrik Wiegersma en zijn wisselende exposities te zien die aansluiten bij de collectie van Museum De Wieger. In de ateliers vinden wisseltentoonstellingen plaats van hedendaagse kunstenaars, vaak uit Deurne en omgeving.
Het accent van de collectie ligt op de moderne kunst van het interbellum, met werk van onder meer Hendrik Wiegersma, Jan Sluijters, Leo Gestel, Charley Toorop, Joep Nicolas en Else Berg.
Daarnaast biedt De Wieger een podiumprogramma met een mix van muziek, theater, film en literatuur. Vaak gekoppeld aan een expositie of thema uit het museum, maar er is ook plaats voor boeiend en verrassend aanbod uit de regio of van aankomend talent.