Giffords Circus levert al meer dan twintig jaar hoogwaardig circusentertainment. De voorstelling van 2024 draagt de titel ‘Avalon’.
Avalon – geregisseerd door Cal McCrystal – dompelt het publiek onder in een kleurrijke Middeleeuwse wereld van pracht en praal en Arthur-legenden, met weelderige kostuums, een rijk decor en een heerlijke live band.
De thematische 2024-voorstelling is gebaseerd op het verhaal van Koning Arthur en zijn Ronde Tafel. Dit mythische en magische verhaal creëert een mooie en creatieve basis voor de circusartiesten. En het interessante daarbij is dat er écht circustheater ontstaat. Een vlotte verhaallijn, stijlvol uitgewerkt en om het verhaal kracht bij te zetten, wordt de ene na de andere circusact ingezet.
Muziek, kostuums en decor
Nell O’Hara is in haar rol van ‘Guinevere’ de hoofdverteller in de voorstelling. Ze introduceert de Avalon-leden met gesproken tekst en liederen. En bij dat laatste wordt ze begeleid door de Giffords Circus Band. En om het er maar meteen in te vliegen: wat een genot om naar te luisteren. De band zet op het juiste moment de juiste toon en beweegt mee in de sferen van de voorstelling.
En qua voorstellingssfeer zijn de kostuums en het decor ook twee belangrijke spelers. Alles ziet er grandioos uit. Van de kleurrijke tot ruigere kostuums. Van de rekwisieten vol met Middeleeuwse details en het kasteeltje dat fungeert als artiesteningang. Het oogt als een kloppend geheel en dan hebben we het nog niet eens over de artiesten gehad.
Vroeg in de voorstelling maken we kennis met de nieuwe Giffords-clown Tyler West (in zijn rol als hofnar ‘Cuthbert’) en comedian Maximilano Stia, die eerder bij Giffords speelde. Over beide heren verderop in dit artikel meer.
Topacts
In een sneltreinvaart vliegt de ene na de andere topact voorbij. De song ‘Knock on Wood’ omlijst het energieke hoepelwerk van Asia Medini. Een andere Medini – Dylan – schittert niet veel later met zijn rola rola-trucs.
Na Asia is Nick Hodge – King Arthur – aan zet. Op een gedecoreerde tafel laat hij een prachtige cyr wheel-act zien. De blazers uit de band, een zingende Nell O’Hara en de topprestatie van Nick verspreiden een waanzinnige hoeveelheid kleur en vreugde door de circustent.
In het tweede voorstellingsdeel keert Hodge terug met luchtacrobatiek aan het verticale koord; een act van soortgelijke klasse.
De luchthoepel-act van Morgan Barbour en Victoria Sejr barst van de knappe poses. Een donkere belichting maakt de act extra mysterieus.
Dierennummers in Middeleeuwse stijl
Avalon kent twee dierennummers: een aangename act met een pony, gepresenteerd door Latoya Donnert en een groep vrolijke honden van Pat Clarisson en Pip Ashley. Beide acts zijn perfect gemeten in de voorstellingsthematiek. De hondenact is niet meer te herkennen, in vergelijking met de act zoals deze eerder te zien was in bekende Europese circussen. Maar de aankleding en de trucs zijn zo charmant, dat het eigenlijk perfect past.
Het tweede deel van het programma kent als spektakelstuk de act van de Skating Medini’s, die daarna op meesterlijke wijze geparodieerd wordt door comedians Tyler en Maximiliano.
Voordat tijdens de finale het publiek de piste mag betreden om mee te dansen, is het tijd voor ‘The Godfathers’. Vier ruige heren, die qua uitstraling rechtstreeks uit de bouw hadden kunnen komen. Soortgelijke grondacrobatiekgroepen hebben vaak als kenmerk dat er gewerkt wordt op tamelijke trage en dramatische muziek, om het geheel ‘extra robuust’ te maken. Bij Giffords is dat anders; de heren werken op vrolijke muziek en laten zelfs de energiekste danspasjes zien! Hoe deze act is geboetseerd in de voorstellingsregie: meesterlijk. Want stiekem is dit geen échte finale-act, maar door de toevoeging van een bak aan energie past het voor de volle honderd procent.
Comedians doen wat ze moeten doen: je laten lachen
Energiek én steengoed is ook het werk van Tyler West en Maximiliano Stia. Het was even afwachten hoe het gemis van Giffords-clown ‘Tweedy’ (die dit jaar voor het eerst niet in de show zit) zou vallen. Zijn humor en unieke karakter waren zo nauw aan de Giffords-signatuur verbonden… kan zónder überhaupt?
Het antwoord is volmondig: ja, en uiteraard zonder Tweedy tekort te doen. Een vergelijking tussen Tweedy en de 2024-comedians is niet te maken. Simpelweg omdat eenieder zijn of haar eigen signatuur heeft.
Maar Maximiliano Stia is als ‘Merlin’ een heerlijke over de top goochelaar die én kekke goocheltrucs laat zien én daarbij ontzettend grappig is.
Qua kwaliteit staat Tyler West op gelijke hoogte. Hilarisch is het moment waarbij hij door middel van een videoverbinding als ‘Lady of the Lake’ een van de circusacts voorziet van zijn zangpartijen. En de kleine man laat je lachen wanneer hij een crackertje kapot wil schieten en dat geldt ook bij de zwaardscène met een meisje uit het publiek. De Amerikaan wisselt moeiteloos tussen de rol van speelse kwajongen, vrolijke nar en Middeleeuwse circusprinses.
Eeuwig genieten
Avalon; een Middeleeuws schouwspel, waar je stiekem eeuwen van wilt genieten. En dat voelt het publiek ook. Het gekke is: geen moment in de voorstelling wordt er in de voorstelling om applaus gevraagd. Daar hebben traditionele circusacts weleens een handje van. Maar het gekke is: de voorstelling wordt door het publiek twee uur lang beloont met eindeloos veel applaus.
En het leuke daaraan is dat dat eigenlijk helemaal niet zo gek is. Want Avalon is een parel! Giffords Circus 2024 krijg van Circusweb vijf van de vijf sterren toegekend.