29 april 2019

Circuswerkplaats Boost bestaat 15 jaar

Interview

Tekst: Thamar Karst

Circuswerkplaats Boost in Amsterdam bestaat 15 jaar en dat vraagt om een feestje.  Speciaal voor Circusweb een interview met eigenaar Sanne Bots de Wit. Ik wil graag weten wat voor haar de hoogtepunten zijn geweest en wat ze graag nog zou willen bereiken. Op een terrasje in de zon vertelt Sanne vol passie en enthousiasme over de circuswerkplaats.

Sanne Bots de Wit

Voor iedereen die circuswerkplaats Boost nog niet kent, hoe is Boost ontstaan?

Boost is ontstaan door een samenwerking tussen mij en Lennie Visser. In Marci Panis, een culturele broedplaats, kwam het gymlokaal vrij. Lennie wilde hier een werkplaats creëren waar circus en theater elkaar kunnen versterken en vroeg mij om mee te werken. In het begin hadden we plannen om voorstellingen te maken, om zelf nog op te treden en om een werkplaats te worden waar creatie mogelijk is. Dit is ook gelukt, er bleek ook veel interesse te zijn bij kinderen waardoor we ook al snel een school hadden met theater- en circuslessen. Uiteindelijk zijn we opgesplitst in een losstaande productiekant en de werkplaats. Circuswerkplaats Boost is nu een plek voor kinderen, volwassenen, amateurs en professionals.

Wat is de visie die je met Boost wil uitdragen?

De naam Boost komt van het Engelse To Boost en dat is wat we ook letterlijk willen doen, de leerlingen een boost geven. Circus is heel toegankelijk, er is altijd wel een onderdeel dat je aanspreekt en waar je goed in bent. Dit maakt dat het voor kinderen zeer goed werkt in het zelfvertrouwen en wanneer je ze dan ziet stralen op het podium, geeft dat mij weer een boost. Daarbij willen we niet alleen de leerlingen een boost geven, maar ook artiesten door artistieke ondersteuning verder helpen.
In het logo hebben we dit ook tot uiting laten komen. De raket, of de circustent net hoe je het ziet, verbeeldt de opgaande beweging die we willen bereiken.

Hoe ga je het 15-jarig bestaan vieren met de leerlingen?

We hebben een dag georganiseerd voor de leerlingen met workshops. Voor de jonge kinderen is het vooral een open les waar ze mogen spelen, voor de oudere leerlingen is er een trampoline en tissue workshop. Voor deze workshops worden speciale gastdocenten gevraagd. Na de zomer gaan we met de leerlingen die dat willen een kerstvoorstelling maken.

Boost bestaat nu 15 jaar, wat waren voor jou de hoogtepunten?

Voor mij persoonlijk was een hoogtepunt het spelen op de Parade. We speelden drie voorstellingen op een dag, in een warme tent. Het was lang geleden dat ik zelf had gespeeld en het was heel fijn om weer in contact te zijn met het publiek.
Bij Boost zijn de presentaties van de kinderen elk jaar weer een hoogtepunt. Het is fantastisch om te zien hoe een kind enorm kan stralen op een podium en geniet van wat hij of zij doet. Ik zie niet alle kinderen elke week, soms zijn ze in een paar weken zo enorm gegroeid. Dat is ook altijd een klein hoogtepuntje voor mij. In het verlengde van deze presentaties liggen ook de open podium avonden. Hier komt iedereen samen, zowel amateurs als professionals en verschillende kunstdisciplines.

Wat hoop je de komende 15 jaar te bereiken?

Ik heb het idee dat er ook nog heel veel hoogtepunten liggen te wachten op ons. We hebben een goede ruimte, we zijn gegroeid en groeien nog steeds. Dat is fijn, want op die manier ben ik niet afhankelijk van subsidies en kan ik mijn eigen route kiezen. Verder hoop ik vooral te kunnen professionaliseren en het team uit te kunnen breiden. Zodat de docenten niet meer zoveel tegelijkertijd hoeven te doen, maar zich gewoon op de les kunnen focussen. Dan hebben we assistenten, iemand voor kostuums, decor etc. Ook wil ik ons materiaal nog uitbreiden, zodat we met goede en mooie materialen werken en vaker met de leerlingen voorstellingen en acts kunnen maken. Als laatste zou ik meer bekendheid en erkenning willen voor Boost.

Hoe bedoel je meer erkenning?

Dat er (nog) meer aandacht komt voor Boost, voor de mooie dingen die we doen en hoe het kinderen veel zelfvertrouwen kan geven. Ook in het algemeen vind ik dat er meer aandacht mag zijn voor het circus in Nederland. Het is een beetje een ondergeschoven kunstvorm, waar neerbuigend naar wordt gekeken. Terwijl circus juist een bijzondere kunstvorm is, omdat het alle vormen in zich kan opnemen. In kranten en talkshows is hier weinig aandacht voor en dat is echt een gemiste kans.

Als laatste vraag, wat waren mooie samenwerkingen de afgelopen jaar?

Er zijn vele goede samenwerkingen geweest de afgelopen jaren. Er is veel samengewerkt tussen meerdere jeugdcircussen. Dat was heel inspirerend, want iedereen werkte op zijn eigen manier waardoor je heel veel ideeën weer mee terug kon nemen. Verder waren de samenwerkingen met De Krakeling en De Meervaart leuk, omdat zij een professioneel podium bieden voor onze voorstellingen. Over professionele podia gesproken, de afgelopen twee jaar hebben we samengewerkt met de Nationale Opera aan de voorstelling Hondenhartje. Ik geniet altijd erg van samenwerkingen met artiesten, ik heb veel verschillende acts geregisseerd de afgelopen jaren. Dat vond ik echt geweldig werk en het waren hele mooie samenwerkingen. Helemaal als ik er dan achter kom dat er nog steeds acts spelen die ik samen met hen heb gemaakt. Als laatste de samenwerkingen met Circomundo en festival Circolo (voorheen Circo Circolo). In de toekomst zou ik deze samenwerkingen ook graag uitbreiden.

Benieuwd geworden naar meer informatie over circuswerkplaats Boost? Neem eens een kijkje op de website www.cwboost.nl