Het moet nu maar eens gedaan zijn met die uitgesleten slogan dat Circus niet meer van deze tijd is. Circus is meer dan ooit “van deze tijd”. De bezoekersaantallen wijzen dat wel uit, en tevens ook de positieve reacties van mensen die o.a. het kerstcircus massaal bezocht hebben.
Welke bedrijfstak kan nu zeggen dat die al 250 jaar bestaat? Inderdaad, het Circus, en dat komt eigenlijk doordat de circusindustrie zeer flexibel is en altijd met de tijd meegaat. Ga je niet met je tijd mee, dan delf je namelijk het onderspit.
Het Circusmagazine De Piste bijt stevig van zich af. De uitgesleten slogan dat circus niet meer van deze tijd is, is niet meer van deze tijd. Hooguit zijn de journalisten van kwaliteitskranten niet meer van deze tijd, als ze beweren dat circusdieren nog steeds “zielig” zijn. Dick H. Vrieling bijt ook van zich af, in zijn column genaamd “Journalistieke Blubber”. Hij legt een aantal journalisten over de spreekwoordelijke knie, met name Henk van Gelder van de NRC, Bianca Bartels van Trouw, Henrien Wensink van de Volkskrant. En terecht, want circussen afkraken is niet meer van deze tijd. Misschien strijk je daar wel 2 miljoen anders denkende Nederlanders mee tegen het zere been. Lezen dus, dat artikel van Dick H Vrieling, in een driedubbeldikke januari Piste. Want als je dit leest, heb je ook goede argumenten om te gebruiken bij discussies van vrienden en bekenden die jouw circusliefde niet snappen. Heb je geen Piste en ben je geen lid? Jeetje, dat is echt niet meer van deze tijd…