DUSSELDORF – Vincent Wols bezocht het circus Roncalli en maakte een indrukwekkende fotoreportage en een mooi verhaal. Keuzestress want ik zou de complete reportage willen laten zien en moet een keuze maken. Daarom in dit verhaal de link naar zijn fotoreportage. 

tekst en foto’s Vincent Wols

Mijn liefde voor een Circus als Circus Theater Roncalli wakkert aan als de kleuren van de pak- en woonwagens vanaf de nog maar nauwelijks afsteken tegen het verdroogde hoge gras aan de Robert-Lehr-Ufer in Düsseldorf. Een enorm grasveld aan de rivier de Rijn biedt tot 26 juni biedt ruimte aan de bekende circusonderneming van oprichter Bernard Paul, die op 6-jarige leeftijd voor het eerst zelf een circus bezocht en met zijn belevenissen aan de clowns van toen vast voornemens was om zelf een circus op te richten… En die passie, de liefde voor de circusbeleving, wordt door het reizende circuscomplex uitgeademd en vormt daarmee een prima dag uit voor jong en oud.
Omdat we vroeg zijn, gaan we eerst het centrum van de stad in. Op de terugweg richting de eerste voorstelling, vallen de vele reclameborden van Roncalli op en zien we op de autoweg een reclamewagen met aanhanger van het circus rijden, iets wat je in Nederland al lang niet meer ziet. Het maakt nieuwsgierig en bouwt de spanning op. Vele mensen hebben zich inmiddels al verzameld voor de hoofdingang van het circus.

‘Café de Artistes’
We drinken nog even wat bij het ‘Café de Artistes’ èn nog net niet huppelend als een kind, kan ik het niet laten om toch nog even een spreekwoordelijke blik te werpen in de nostalgische restauratiewagen. Even een foto, en dan via de hoofdingang naar binnen. De kaartcontroleurs en danseressen voorbij, entertaint en verfrist clown Anatoli Akerman het binnenkomende publiek. De voortent met aan weerszijden de twee rijkelijk en sfeervol verlichte verkoopwagens voor de souvenirs en in het midden nog de bar waar de zoetgeurende popcorn geuren de bezoekers verleiden om een volle bak mee de tent in te nemen…


En dan de trappen op naar de bovenliggende zitplaatsen, van waaruit een prima overzicht hebben op de piste, en de gehele tent. Met nog slechts een enkele plek beschikbaar, zit de tent vrijwel vol. De man naast mij heeft vanwege COVID-19 bijna twee jaar naar de voorstelling uitgezien en de stemming is dan ook uitstekend.

‘Hochvererhtes Publikum, das Spiel beginnt! ‘

De – als allereerste door circus Roncalli geïntroduceerde – hologrammen vormen eigenlijk de opening van de voorstelling. En zo zien we hoe Roncalli’s Sonderzug (speciale circustrein) de tientallen nostalgische wagens van stad naar stad brengt en zien we hoe geprojecteerde olifanten en paarden hun kunsten deden…

En dan opnieuw zo’n moment waarop mijn liefde voor het circus aanwakkert: het inzetten van Roncalli’s circusorkest o.l.v. meastro George Pommer waarmee Krissie Illing als eerste eigenlijke act de piste betreedt met haar gebaren, mimiek en lichaamstaal, de kunst van de pantomime.  En dan laten ook andere artiesten zich zien met schilderlijsten, als eerbetoon aan de kunstenaars van weleer. Maria Sarach brengt handstand-acrobatiek op een Mondriaanse wijze bekleedde stoel. Jongleurwerk met ringen wordt opgevolgd door Anatoli Akerman, die het aanvankelijk aan de stok krijgt met het circusorkest. Ondanks dat de schoenen hem om zijn oren vliegen, laat hij zich niet weerhouden zijn tapdanskunsten aan het publiek te laten zien. luchtacrobatiek in de ring is er van Duo Luna.  Paolo Carillon & Nox vindt ik persoonlijk de allermooiste act. Hij combineert clownerie, dans, techniek, romantiek en de kunst van het bellen blazen in een meeslepende scene. De jongens van Jump’n’Roll vliegen met hun springveren en springplank hoog door de tent. Ondanks de salto’s komen ze toch weer met de beide benen op de grond. Na de pauze wordt het programma vervolgd met een combinatie van grond en luchtacrobatiek. De muzikale clown Gensi zet bezoekers uit het publiek aan het werk: zij krijgen een rol in het muziekstuk ‘Edelweis’. Het Duo Minasov is werkelijk niet te volgen: zij verkleden zich razendsnel en nog voor je met je ogen knippert, zien ze er al weer heel anders uit. Meastro George Pommer zelf begeleid het Duo Venessa en Sven op de piano… Zij maken fantastische figuren in een innige samenwerking. De acts worden op een prettige wijze afgewisseld met de clowns, Anatoli Akerman, Gensi en Paolo Carillon. Alle drie beheersen zij de kunst van mimiek en lichaamstaal.

Deze beschrijving van het ruim twee uur durende circusprogramma is maar een slechte samenvatting van de werkelijke beleving van de voorstelling die Roncalli dit seizoen presenteert. Roncalli is in staat hele fijne atmosfeer uit te stralen, en weet muziek, dans, lichttechnieken, hologrammen op een passievolle wijze aan elkaar te verbinden.

Met Nederlander Mathijs te Kiefte, als Hoofd Tourneebureau bij Circus-Theater Roncalli, hoop je toch vurig dat Circus Roncalli niet alleen in Duitsland en Oostenrijk te zien blijft, maar dat de wissels van de circustrein ook gewoon jaarlijks ééns richting Nederland worden gezet. Er moeten toch we twee mooie centrale plekken in Nederland te vinden zijn, waar zij kunnen staan…

Inmiddels schrijf en fotograaf ik al ruim zes jaar voor Circusweb en elke keer is de beleving toch weer anders. Toch blijft één ding het zelfde: het houdt het kind in je wakker… Hoewel ik mijn oud-collega niet heb kunnen verleiden om een stukje voor Circusweb te schrijven, ben ik ontzettend dankbaar dat wij met elkaar kunnen terugkijken op een fantastische, warme en plezierige dag bij het reizende Circus Theater Roncalli in Düsseldorf.

De hele fotoreportage is te zien op zijn Facebookpagina