Binnenland
12 april 2024

Vijf weken lang artikelen van schrijverslab ‘Circus of Critics’ op Circusweb!

Vijf zaterdagen | vijf bijzondere artikelen over circus | vijf keer iets compleet anders | vijf keer heerlijk lezen

De komende paar weken publiceert Circusweb enkele interessante en diverse teksten uit het schrijverslab ‘Circus of Critics’. Lees in dit artikel wat dit schrijflab inhoudt én vooral: ontdek alvast de onderwerpen van de artikelen die er aankomen!

Over Circus of Critics

Het circus ontwikkelt zich als een razende. Hoe blijf je als schrijver deze duizelingwekkende ontwikkelingen bij en vat je deze veelvormige kunstdiscipline in ervaringen en woorden? 

In het najaar 2023 organiseerde Domein voor Kunstkritiek in samenwerking met Circuspunt, Festival Circolo, Circusstad & TENT/This is not a circus een zesdaagse schrijfworkshop. Daarin werd onder bevlogen begeleiding van een recensent, een literair schrijver en een redacteur samen onderzocht hoe we kunnen schrijven over circus.

Overdag werd er geoefend met het schrijven van recensies, proza en persoonlijke essays en ’s avonds werd er met elkaar voorstellingen op de circusfestivals bezocht.

Deelnemers waren professionele schrijvers – critici, essayisten, creative writers – uit Nederland die hun schrijfstem verder willen ontwikkelen, met een interesse in circus en met een open houding naar elkaar, bereid om naar elkaar te luisteren en feedback te geven.

De begeleiders waren: schrijfcoach Saskia de Haas (schrijver en docerend theatermaker), Joost Goutziers (cultuurjournalist/ recensent voor o.a. Brabants Dagblad) en Gerda Blees (schrijver en dichter, roman Wij zijn licht werd in 2021 genomineerd voor de Libris Literatuurprijs).

Programma en het resultaat 

Het schrijflab bestond uit zes lessen in het najaar van 2023. Daarin werd het hedendaagse circusveld verkend, er werden korte en langere schrijfopdrachten uitgevoerd (van proza tot lineaire schrijftechnieken en recenseren), festivals en voorstellingen bezocht en toegewerkt naar een eindtekst.

De eindteksten die je op Circusweb kunt lezen zijn:

Die eindteksten worden vanaf 13 april een aantal weken lang elke zaterdag op Circusweb gepubliceerd. Het betreft een interessante mix artikelen, waarbij elke schrijver een ander soort tekst met zijn of haar eigen signatuur deelt. Fictie of non-fictie, poëtisch of een tikkel schurend. Het schema ziet er als volgt uit:

Vrijdag 12 april 2024

Eenmalig op de vrijdag: een terugkijk op het ‘Circus of Critics’ door schrijfcoach Saskia de Haas. Als introductie op het moois dat volgt in de weken daarna.

Lees de terugblik van Saskia door hier te klikken.

Zaterdag 13 april 2024

Nick Verginis verrast met een humoristische en vertederende dialoog tussen de angstige Kempentoren en de circusartiesten van Company Soft & Salty die op een koude en winderige avond op en rondom deze toren de voorstelling Funnel Vision spelen. Als een kijkje achter de schermen, in de hoofden van de artiesten en de toren.

Lees de tekst van Nick door hier te klikken.

Zaterdag 20 april 2024

Julia de Dreu wist voordat ze aan Circus of Critics begon weinig van circus af. Ze maakt een drieluik: vliegen, zweven, vallen. Daarin stelt ze de treffende vraag: ‘Wanneer wordt vliegen zweven?’ en vervolgens trekt ze de conclusie dat misschien in het zweven ook de val besloten ligt.

Lees de tekst van Julia door hier te klikken.

Zaterdag 27 april 2024

Frens te Kiefte, redacteur van Circusweb, verbaast zich enorm over het fotografiebeleid bij circusvoorstellingen en op festivals. Volgens hem moet dat anders kunnen. Zijn essay is een bevlogen betoog gericht aan circusmakers en organisatoren.

Lees de tekst van Frens door hier te klikken.

Zaterdag 4 mei 2024

Nik Waldram geeft je een andere blik op een voorstelling. Hij neemt je aan de hand mee naar Concrete van Knot on Hands en laat je inzoomen op details en verwijzingen die je zelf wellicht niet gezien had. Zoals de luchtacrobatiekposes die de topacrobaat maakt als ze op de rug van een van de dragende acrobaten ligt.

Zaterdag 11 mei 2024

– Jam van der Aa schrijft een poëtisch essay over nabijheid en vertrouwen in het circus. In korte fragmenten toont ze herinneringen aan het circus van vroeger; observaties tijdens circusvoorstellingen; gedachten over alles wat voor haar niet vanzelfsprekend is; over handen die elkaar niet misgrijpen.

Lees hieronder de overige onderwerpen van de schrijvers. Deze onderstaande artikelen worden niet gepubliceerd:

– Jopie Leenhouts neemt jarenlange ervaring en een voorliefde voor een perfecte technische uitvoering mee de zaal in. Ze is een kritische kijker. In haar essay legt ze aan de hand van de circusgeschiedenis uit waarom circus zo bijzonder is en niet onderdoet voor andere kunstvormen.

– Ook Leanne Staugaard ademt circus. Ze schrijft hoe vervlochten ze ermee is en hoe iedere vorm van kritiek op circus voelt als een persoonlijke aanval. Haar essay is een verdediging. Want wie aan het circus komt, komt aan Leanne.

– Katrijn de Bleser vraagt zich in haar essay af wat de rol van leeftijd is binnen het professionele circus als bijvoorbeeld acrobaat, en of er zoiets bestaat als het recht van ouder worden. Aan de hand van Glorious Bodies van Piet Van Dycke onderzoekt ze ouderdom, agisme, en in hoeverre je het ouder wordende lichaam mag tonen.