28 maart 2018

Circus in de Branding prelude die naar meer smaakt

Foto: Arthur Hofmeester (archieffoto)

SCHEVENINGEN – Zondag 25 maart _- SCALA Variété aan Zee mag trots zijn: met het project ‘CIRCUS IN DE BRANDING’ is een prachtig spektakel gerealiseerd en als dat wordt aangekondigd als een prelude schept dat terecht een verwachting voor dit najaar. November om precies te zijn.

tekst: Marcel Bergema

Plaats van handeling was de Lourdeskerk in Scheveningen, de buurman van het Circustheater. In dit tot theater omgevormde kerkgebouw komt een voorstelling als deze toch iets beter tot zijn recht als in De Regentes, tot vorig jaar nog de plek in Den Haag waar het gebeurde.  En deze eerste Scheveningse voorstelling klonk als een klok. Yvo Verschoor gaf een prachtig beeld met zijn muzikale filmvertelling, Niek Takens wist het publiek steeds weer te verbijsteren met wat in het programma wordt omschreven als manipulaties, de slagwerkers van Percossa maken muziek met alles wat denkbaar is en laten de toeschouwers zowel lachen als zich verbazen. Als jong talent was er de groep Familiar Faces met acrobatiek, zij wonnen de BNG Circusprijs 2017.

Menno en Emily

Maar het meeste circusgevoel bracht het inmiddels wereldberoemde duo Juggling Tango van Menno van Dyke en Emily Weisse. Waar in een ‘gewone’ circusvoorstelling een jongleer-act zelden de climax van het programma is ontlokt deze act uiterste verbazing en tenslotte een daverend applaus. Hoe mooi en hoe knap is hetgeen deze twee jonge mensen laten zien.

Heilige grond

Zo’n zinderende voorstelling brengt je altijd tot de vraag wat nou precies circus is en wat variété. Er zijn mensen die je het verschil precies kunnen uitleggen. De mannen die in 2012 Scala opgericht hebben, Karel de Rooij en Dick Slooter, zullen er niet wakker van liggen en mogen trots zijn op wat ze op de heilige grond in Scheveningen voor een uitverkochte zaal konden laten zien. Een prelude die, zoals ook de bedoeling is, naar meer smaakt.