Betere schoolresultaten dankzij jongleren
Gera de Leeuw van De Leeuw Circusevents geeft al jaren lang jongleerlessen aan kinderen met dyslectie, vaak in gezinsverband. Zij leert deze methode ook aan Alzheimerpatienten. Zij hebben namelijk iets gemeenschappelijks. Namelijk een verminderd vermogen om over hun eigen middenlijn te gaan. Het kan soms al beginnen na een wat moeilijke geboorte. Kruipen gaat meestal niet, je kind wordt een zg luierschuiver. Dat is een teken dat de twee hersenhelften moeite hebben met samenwerken. Je kunt betere samenwerking tussen hersenhelften op allerlei manieren stimuleren, bijvoorbeeld door met Braingym te werken, maar ook door een combinatie van circuskunsten en braingym, waar Gera de Leeuw al veel ervaring mee heeft opgedaan. Sterker nog, zij is ervaringsdeskundige. Nu bereikt een artikel over jongleren en dyslectie de internationale pers. Lees dit verslag afkomstig van BBC news.
Een baanbrekende methode om mensen met dyslexie te behandelen lijkt een groep schoolkinderen van West Midlands te helpen om over hun leerstoornis heen te komen. Leerlingen van de Balsall Common Primary School bij Solihull werden in januari 2001 getest. Daarbij werd bij 40 kinderen een vorm van dyslexie vastgesteld. In de afgelopen twee jaar hebben de kinderen deelgenomen aan dagelijkse hand-oog coördinatie tests en oefeningen zoals het vangen van beanbags en het balanceren op ‘wiebelborden’. De school beweert dat de nieuwe aanpak, die ontwikkeld is door de het Kenilworth Dyslexie Centrum, zeer succesvol is gebleken. Hoofdmeester Trevor Davis zei dat de schoolprestaties van een aantal leerlingen die aan de oefeningen deelnamen, opmerkelijk waren. Hij zei dat er in veel gevallen sprake was van een verbetering van 300 tot 400%. De schoolresultaten verbeterden, maar ook – nog belangrijker – het gevoel van eigenwaarde.” Jake Powell, die werd geïdentificeerd als iemand die last heeft van dyslexie, vertelde dat de aanpak bij hem heeft gewerkt. “Sinds ik met de oefeningen ben begonnen, zijn mijn niveaus omhoog gegaan”. Zijn vader John Powell is ook een fan van de behandeling. “Ik geloof dat het systeem werkt en ik denk dat het in het onderwijs geïntegreerd zou moeten worden “, zei hij. Shirley Cramer, directeur van het Dyslexie Instituut dat kinderen op nationaal niveau test, zei dat ze graag wil dat op dit terrein meer onderzoek wordt gedaan. “Het is bemoedigend dat sommige kinderen verbeteringen laten zien, maar de onderzoekers die er naar hebben gekeken, zijn zeer kritisch over de methodiek “, zei ze. “We moeten meer langetermijn onderzoek doen om te begrijpen waarom het voor sommige kinderen wel werkt en voor anderen niet”. Bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/2714175.stm< Met dank aan Henk van Andel voor de tip/p>
foto: Gera de Leeuw je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
Ook leren jongleren in gezinsverband? Neem contact op met Gera de Leeuw