In het vorige artikel spraken we Mario Kunzi en Felix Zech over hun ervaringen als oud-winnaars van de BNG Circusprijs. Als jonge makers en dans-acro artiesten pur sang, bewegen Mario en Felix zich veel richting de danswereld. Voor de nieuwe voorstelling ‘Meander’ werken ze samen met het duo Kim & Marta: al enkele jaren succesvol opererend op het grensvlak van circus en dans. Ze wonnen er onder meer een BNG Dansprijs mee.
Artikel 3: Tussen dans en circus
Het klinkt misschien wat overdreven, maar je kan het duo Kim & Marta gerust omschrijven als de personificatie van de symbiose tussen dans en circus. Kim-Jomi Alstadsæter studeerde aan de dansopleiding bij Codarts; Marta Alstadsæter specialiseerde zich bij de circusafdeling in hand to hand – dezelfde school, wel enkele kilometers verderop in de stad. Hun werkterrein reflecteert hun kenmerkende artistieke stijl: een hybride vorm tussen parterre acrobatiek en moderne dans. Creëren doet het duo vooral bij dans-instituties zoals Dansateliers, terwijl ook circusfestivals hen regelmatig programmeren.
In 2018 wonnen ze de BNG Dansprijs voor de voorstelling Engel. Kim zit ook bij het gesprek met Mario en Felix [zie dit eerdere artikel in de BNG Circusprijs serie]. Hoe kijkt hij terug op het winnen van de prijs?
Kim: “De Dansprijs is totaal anders opgezet. Er gaat een groter bedrag naartoe: €20.000,- in plaats van €7.000,-. Maar daar krijg je als maker geen directe toegang toe: met het geld wordt een tournee georganiseerd onder de titel DansClick. Daarin speel je als winnaar samen met een andere voorstelling van Korzo’s eigen makersprogramma. Je prijs bestaat dus uit een tournee langs twintig Nederlandse theaters – naast de erkenning en publiciteitsvoordelen.”
Had je het geld liever aan eigen projecten besteed?
“In tegendeel. Deze opzet was voor ons juist de jackpot. Met DansClick wordt je een bestaand netwerk ingerold. Door in zoveel theaters te spelen doe je contacten op met programmeurs door heel Nederland, het vergroot je bekendheid enorm. Dat netwerk heeft onze carrière echt een boost gegeven. Ook al hadden we twintig duizend in cash gekregen, dan nog hadden we niet de connecties gehad om zo’n tournee te organiseren.
Met nieuwe voorstellingen kunnen we nog steeds bij theaters uit de DansClick-tour terugkomen. Ook de speellijst voor Meander is hier deels het resultaat van.”
Herken jij ook de dilemma’s rond het competitieve element van de prijs?
“Kijk, de BNG Dansprijs heeft ons heel veel gebracht en daar zijn we erg dankbaar voor. Maar ook ik kan mijzelf moeilijk verhouden tot het gegeven van een competitie. Zeker in het circusveld waar alles de laatste jaren in het teken staat van verbindingen opzoeken. Een variété-stijl act kan je bijna niet vergelijken met een dansstuk. Dat voelt te eendimensionaal voor de diversiteit die we juist willen omarmen.
Kim, Felix en Mario zijn het alle drie erover eens dat de prijs meer voortbrengt dan een winnaar.
Felix: “Tijdens de finale wordt één prijswinnaar gekozen. Dat schetst onwillekeurig wel het beeld van een competitie, hoewel wij dat als deelnemende artiesten eigenlijk niet zo ervaren. Hopelijk houden alle genomineerden iets over houden aan het proces. Iedereen krijgt in ieder geval een klein budget en inhoudelijke feedback om tijdens de zomer door te werken. Je kan zelf kiezen wat je daar mee doet, maar het helpt jonge makers vaak wel.”
Mario voegt toe: “En de prijsuitreiking tijdens Festival Circolo is – nu denk ik meer dan in 2017 – echt een evenement om je zichtbaarheid te vergroten voor programmeurs en circus professionals buiten je eigen netwerk. Hoewel wij geen tournee krijgen zoals dan dansers, betekent de nominatie een boost voor je positie in het veld.”
In 2024 gaat de voorstelling Meander van Felix, Knot on Hands met Marta & Kim in première: een productie van de Dansateliers en TENT – Huis voor hedendaags circus. Cirklabo en Korzo treden op als coproducenten.
Wat zegt het dat twee Circusprijs-winnaars en een Dansprijs-winnaar hiervoor samenwerken?
Kim: “Ik denk dat het sowieso bewijst dat circus en de moderne dans tegenwoordig veel meer toenadering zoeken. Dat bewijst ook hoe circus als kunstvorm steeds breder wordt gewaardeerd.”
Het BNG-predicaat vormde niet een directe aanleiding om samen in een creatie te stappen. Mario: “Wij onderzochten allemaal in eerdere creaties het grensvlak tussen dans het circus, dat is eigenlijk onze natuurlijke bewegingstaal. Daarom werkte Kim ook als onze coach toen we genomineerd werden.”
Lachend: “Én ik heb Kim & Marta ooit zien repeteren voor hun BNG Dansprijs-tournee. Dus ja, je kan wel zeggen dat we allemaal wel een beetje in dezelfde circusdans-bubbel zitten.”