Jan Zwart tipte Circusweb weer voor een mooie televisieuitzending. Je hebt er wel een schotel voor nodig, want RBB (Rundfunk Berlin-Brandenburg) is niet zomaar te ontvangen.
Zondag 3 juni RBB 22.35 uur Docu: ZIRKUS IN DER KRIESSE 50min HEUTE KEINE VORSTELLUNG
Over de zware tijden van de circuswereld.
Circus in crisis –
Het circusbedrijf vecht voor overleving. Hetzelfde geldt voor de Circus Busch uit Berlijn – ooit een grote naam. Sommige voorstellingen moeten worden geannuleerd – te weinig bezoekers. Niettemin willen de circusmensen van de familie Scholl hun tradities behouden en zo lang mogelijk doorgaan, ondanks alle tegenwerking.
Zelfs als de eerste circusauto’s van de familie Scholl naar de nieuwe plaats rijden, is er onrust in de lucht. Haar circus Busch, ooit een grote naam, is hier ongewenst. Een slecht voorteken voor de nieuwe gastvoorstelling. En tegelijkertijd een goede schets van de situatie waarmee het traditionele circus te kampen heeft: Circus lijkt niet meer van deze tijd. Mike Scholl, 25, kan ’s nachts nauwelijks slapen. “Het gaat al een tijdje bergafwaarts”, zegt hij.
Er komen nu steeds meer twijfels bij hem op. Hij was een gewaardeerde bekende met zijn broers en neven met acrobatiek en haalde in de RTL-show “The Super Talent” de finale, er verandert niets aan het feit dat het circus publiek ontbreekt. Het maakt niet uit waar ze de vier-mast tent opbouwen of hoeveel ze dagelijks oefenen: Van de 700 zitplaatsen blijft vaak een groot deel leeg. Het dilemma: Al zeven generaties lang is de fam. Scholl een circusfamilie. Maar hoe lang kan het gezin met 15 leden dit blijven doen? Yvette Scholl is ook erg bezorgd. Als vrouw van de directeur is zij verantwoordelijk voor het beheer van het circus, berekent de financiën. Zullen er genoeg toeschouwers komen deze keer om de hoge kosten te dekken?
Ondanks de circuscrisis kunnen René’s jongere zussen Kimberly (20) en Talina (15) zich niet voorstellen iets anders te doen dan een circus. Ze hebben geen contact met de buitenwereld. En toch is er deze aantrekkingskracht om de vreemdeling te leren kennen. Voor het eerst willen ze weg bij het circus vandaan. Ze lopen ’s middags alleen in de stad Berlijn. Maar zelfs bij het kopen van kaartjes in het metrostation is de wereld te uitdagend en mislukt het om verder te komen.
In de moderne maatschappij gedraagt haar circus zich meer en meer als een vreemd object. Als je experts gelooft, is het circus nog nooit in zo’n crisis geweest. Grote namen zoals Universal Renz, Barum of Althoff moesten de afgelopen jaren sluiten. Dit komt ook omdat er, in tegenstelling tot andere landen, geen overheidssteun is voor circusbedrijven in Duitsland. In dit land wordt het circus niet als een cultureel bezit beschouwd, maar als een zakelijke onderneming.
De filmmakers Catherine Wenk en Matthias Wiesel vergezelden het circus Busch uit Berlijn, dat wordt gerund door de familie Scholl. Ze schilderen een beeld van een beroep dat worstelt om te overleven in het licht van concurrerende mediadiensten en groeiende tegenstand tegen dierentraining. In hun debuutfilm komen de makers heel dicht bij de verschillende familieleden en geven dus voor het eerst een diep inzicht in een gemeenschap met zijn eigen waarden en regels die in toenemende mate verkeerd worden begrepen en van de andere wereld worden onderscheiden.
Film van Catherine Wenk en Matthias Wiesel