Circusdirecteur Alex Sijm: Het geheim van het succes van Sijm
“Ieder jaar de lat iets hoger en eigen koers varen”
Sinds de 4-jarige Alex Sijm met zijn ouders circus Mini van de familie Steijvers bezocht, wist hij het al, hij wilde circusdirecteur worden! Het bleek geen bevlieging.
Al op zijn twaalfde solliciteerde Alex Sijm bij Circus Piste en trok tijdens de zomervakantie mee van camping naar camping. Zijn ouders hadden daarna nog hoop dat het over zou zijn, maar dat was tevergeefs. Hij was voorgoed verkocht.
“Vanaf mijn dertiende tot en met mijn zeventiende was ik ieder weekend en iedere vakantie te vinden bij circus Franckony van de familie Ploeg uit Nieuwe Pekela. In 1996 ging hij met circus Aladdin mee als clown, spreekstalmeester, reclameman en bediende bij het buffet. “Medio 1996 bood Robert Ronday mij een baan aan op het mobiele kantoor. Bij circus Herman Renz was ik verantwoordelijk voor het binnenhalen van uitkopen en het verzorgen van de publiciteit. Verder was ik werkzaam in de kassa en viel ik regelmatig in als spreekstalmeester. In deze periode heb ik heel veel geleerd en ervaring opgedaan”.
Evenementen en kerstcircus
In oktober 2000 startte Sijm met circus Impresariaat Sijm. Circus Sijm werd in korte tijd een echt reizend circus compleet met wagenpark en tentencomplex in de kleuren blauw en geel. Het lijkt wel of dit bedrijf tegen de stroom in roeit gezien het succes. Over de oorzaak is Sijm stellig “Enthousiasme staat op de eerste plaats. Dit proberen wij over te brengen op relaties, publiek en media. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd en proberen wij het niveau van de voorstelling steeds te verbeteren. De prijs/kwaliteit verhouding is van belang evenals het opbouwen van een vast publiek. We leggen de lat ieder jaar een stukje hoger en varen onze eigen koers.
Eigen verantwoordelijkheid
Ik steek al mijn energie in mijn circus. Dat verwacht ik ook van mijn medewerkers, leveranciers enbedrijven waar ik mee samen werk. Jasper Bolechowski is sinds 2008 privé mijn partner. Langzaam is hij hierdoor in het bedrijf mee gegroeid. Inmiddels heeft hij een aantal belangrijke taken binnen het geheel. Wat betreft de voorstelling houdt hij zich bezig met het uitzoeken van de muziek en de kostumering. Ook de kaartverkoop en het secretariaat vallen onder zijn beheer.Tomasz Prokopczuk is onze bedrijfsleider en wordt daarbij ondersteund door zijn broer Marcin. Iedereen heeft in dit team zijn eigen verantwoordelijkheid en samen vullen wij elkaar goed aan.
Hoe selecteer je artiesten?
foto: United Photos Rob Hendriks.
Nadat het thema is bepaald kunnen we gericht zoeken. Een act of artiest moet aansluiten bij ons plaatje en budget. Op het moment dat alle acts zijn geboekt werk ik het draaiboek verder uit en gaan wij aan de slag, in overleg met de gecontracteerde artiesten. Jenny en Alan Di Lello hebben de afgelopen drie jaar bij ons gewerkt. Wij wisten in het voorjaar van 2013 al dat wij op zoek moesten naar nieuwe clowns. Wij kregen een tip dat erbij Firmin Bouglione een hele leuke clown zat. Op een vrije dag zijn wij in de auto gestapt. Toen wij Joanes en Vanessa zagen werken waren wij direct enthousiast. Vervolgens hebben zij ons circus bezocht en na een aantal gesprekken waren wij eruit. De Chinese artiesten ontdekten wij al in 2012 bij circus Harlekin in Zwitserland. Edi Laforte heeft reeds twee keer bij ons gewerkt. In een kerstproductie en in het seizoen 2010.
Het circus steeds mooier maken
Vorig jaar hebben wij heel veel investeringen gedaan in de basis van het circus (tenten, tribunes enz). Vanaf maart gaan wij op tournee met de grotere tent. Het is de bedoeling om ons circus steeds mooier te maken en te verbeteren. Niet alleen de kwaliteit van de voorstelling, maar ook alles er om heen. Dat valt of staat natuurlijk met de inkomsten. Momenteel wordt er gewerkt aan nieuwe kostuums en wordt er een nieuwe trailer gebouwd om de grotere tent beter te kunnen vervoeren. Dit najaar wordt de tribune op een aantal punten aangepast en gaan wij in de zomer over op kunststof reclameborden. Wij hebben nog een heel lijstje met wensen. Maar je kunt alleen uitgeven wat er is, dus doen wij het stap voor stap. Groter groeien is op dit moment niet het doel. Wij kunnen niet in de toekomst kijken, dus zeg nooit, nooit. Belangrijkste is dat wij er plezier in hebben en dat wij het bedrijf gezond kunnen blijven leiden binnen onze mogelijkheden.
Gelijke monikken gelijke kappen
Alex Sijm is ook veelvuldig aan het lobbyen voor de VNCO, als bestuurslid. Een van de onderwerpen waar hij zich mee bezig houdt is: “oneerlijke concurrentie”. Laat ik vooral voorop stellen dat iedereen circus moet maken op zijn eigen manier. Iedere directie is verder verantwoordelijk voor zijn eigen winkeltje. Wie is de VNCO om daar over te oordelen? Ieder circus kan en mag ook lid worden van de VNCO. Voorwaarde is wel dat aan de in Nederland geldende regels moet worden voldaan (loonbelasting nummer, btw nummer, ingeschreven bij Kamer van Koophandel, aangemeld bij de Buma en het beschikken over een WA verzekering). Ieder bedrijf in Nederland moet hier aan voldoen, dus waarom een circus niet? Het controleren van bedrijven is – gelukkig – een taak van de overheid. Ik zie geen verschil tussen een circus uit Duitsland, Frankrijk of Nederland wanneer hun werkterrein in Nederland ligt. Onze visie is alleen gelijke monniken, gelijke kappen. De VNCO probeert dan ook met alle overheidsinstanties hier goede afspraken over te maken.