Interviews
24 oktober 2024

Artikel 2: BNG Circusprijs – interview met oud-winnaars

Door 4 min leestijd • 24 oktober 2024
Interview

Het winnen van de BNG Circusprijs is – alleen al puur statisch – een bijzondere eer. Zie tenslotte maar eens op te vallen tussen tientallen andere potentiële kandidaten tijdens de afstudeervoorstellingen van Codarts (opleiding: ‘Circus Arts’) en Fontys (opleiding: ‘Circus and Performance Art’). Felix Zech en Mario Kunzi behoorden beide tot de winnende gelukkigen.

Samen met Mario’s acrobatiekpartners van Knot-on-Hands en het winnende BNG Dansprijs duo Marta & Kim, werkten ze onlangs aan de nieuwe voorstelling: ‘Meander’. Op donderdag 24 oktober 2024 speelt de première bij Festival Circolo in Tilburg.

Mario en Felix aan het werk in ‘Meander’. (Foto door: Jona Harnischmacher)

Artikel 2: ervaringen van eerdere winnaars

Familiar Faces won zeven jaar geleden de eerste BNG Circusprijs ‘huidige stijl’: gericht op jonge professionals in plaats van amateurcircussen. Felix Zech is onderdeel van deze groep die in 2017 afstudeerde bij ACaPA in Tilburg. Met bijzonder vloeiende groepsacrobatiek als trademark, maakten ze achtereenvolgens de creaties Not sure where this is going (in 2017), Not sure where this came from (2018) en Surface (2020).

Herinner je nog de eerste reactie toen jullie hoorden van de nominatie?

Felix: “We waren vooral verbaasd en verrast. De prijs was toentertijd nog helemaal nieuw voor ons. Misschien hadden we wel vaag gehoord over een jury die langs zou komen bij onze afstudeershow, maar het leefde absoluut niet onder onze medestudenten.”

Familiar Faces, met helemaal rechts: Felix Zech. (Foto door: Jostijn Ligtvoet )

Vanuit het trio Knot on Hands sluit Mario Kunzi aan bij het gesprek. Samen met Britt Timmermans en Tijs Bastiaens rolde hij in 2019 de zaal in tijdens de afstudeervoorstelling van Codarts Circus Arts te Rotterdam. Uit de menselijke knot ontvouwde zich de basis voor hun latere voorstelling Brace for Impact. Daarna volgden Passing By: een avontuur door de stad, en Concrete.

Mario, hadden jullie een zelfde soort ervaring als Felix?

“Natuurlijk kwam de nominatie voor ons ook als een verrassing. Maar ik denk wel dat wij allemaal bewuster waren van de mogelijkheid dat je genomineerd kón worden. Het initiatief bestond in 2019 natuurlijk al wat langer, had toen al de eerste winnaars voorgebracht.”

Knot on Hands, met rechts: Mario Kunzi. (Foto door: Jesse Bom)

Welke impact had het winnen van de prijs op jullie carrières?

Felix: “Het voelde in de eerste plaats als erkenning van ons werk en daarmee vooral ook als een bevestiging van de ingeslagen weg. Voor zoekende jonge makers is dat waardevol. We ontvingen bovendien een geldprijs die ons ademruimte gaf. Ruimte om te creëren, een voorstelling uit te bouwen waarmee we vervolgens honderden keren hebben gespeeld door heel Europa.

Daarbij hadden we hierdoor tijd om te groeien als professionals: een netwerk uit te bouwen, programmeurs te ontmoeten en te ontdekken hoe de wereld van fondsenwerving in de praktijk werkt. Wanneer je van de circusopleiding komt, heb je enorm veel geleerd én weet je eigenlijk nog heel weinig. Het geld van de BNG Circusprijs heeft ervoor gezorgd dat we dit proces zonder heel veel stress konden doorlopen.”

Mario herkent deze ervaring: “Absoluut, de bevestiging, de waardering van buiten is fijn. Voor je eigen zelfvertrouwen en om je werk vervolgens te verkopen. De BNG Circusprijs staat vanaf dan definitief op je CV. Ook wij hebben met het prijzengeld een voorstelling gemaakt die daarna veel is gaan touren. Dat we dat stuk wilden maken stond dan wel al vast, maar op deze manier konden we direct aan de slag. De prijs gaf ons een vliegende start na het afstuderen.”

Familiar Faces: Felix Zech met zijn collega’s op zijn schouders. (Foto door: Jostijn Ligtvoet )

Hoe kijken Mario en Felix aan tegen het competitieve element van de prijs?

Felix: “Eigenlijk hoort competitie voor mij niet bij circus, of bij kunst in het algemeen. In die zin is de ‘finale’-opzet bij de BNG Circusprijs wat ongelukkig. Dat creëert een beetje het idee dat de andere genomineerden ‘verliezen’.

Mario: “Eens met Felix: het kiezen van één maker uit vier totaal verschillende makers, is een gecompliceerd proces. Tegelijkertijd, toen wij eenmaal genomineerd waren dacht ik ergens ook: een prijs heeft uiteindelijk een winnaar nodig. Wij hebben ons werk niet gemaakt ‘voor de jury’, maar als zij leuk vinden wat wij doen en ik dat zelf ook leuk vind, zit daarin toch een match.”

Kim-Jomi Alstadsæter sloot ook aan bij het gesprek. Met zijn partner Marta Alstadsæter beweegt Kim zich in de hybride zone tussen dans en circus. Hun creatie Engel stond op het Circusstad Festival en won de BNG Dansprijs: soortgelijk aan de Circusprijs, maar met een ander traject. Daarover – en over feedback ontvangen, circus-dans crossovers en de nieuwe productie Meander – lees je in het volgende artikel (online vanaf vrijdag 25 oktober 2024) meer in het vervolg van dit interview.

Knot on Hands, met in het midden: Mario Kunzi. (Foto door: Jesse Bom)