Het is de winter van de jubileumedities! Want – net als bij het Kerstwintercircus Eindhoven – viert ook Kerstcircus Ahoy het 50-jarig jubileum. Hoera! Dat jubileum is sterk, mooi, vrolijk en verbluffend.
Om te starten plaatst de recensent van dit artikel toch een kleine notitie voordat we losgaan met dit artikel. Een voorstellingsstart van 11.30 uur en een reis die begon om 08.00 uur, maakte dat het even duurde voordat ik écht wakker en ‘aan’ stond. Een leer voor een volgend bezoek, omdat het even duurde voordat ikzelf als bezoeker de smaak te pakken had…
Het programma begint zonder een openingsblok of welkomstwoord flitsend met ‘The Revolution Gauchos’. Een groep temperamentvolle Argentijnen liet de Nederlander de voetbalnederlaag van eerder deze maand glansrijk vergeten. The Gauchos starten met slagwerk op trommels, dansen ritmisch met grote hakken onder hun laarzen en creëren vliegensvlugge geluiden met kleine houten balletjes aan koorden. Tapdans met ballen, maar dan anders én met lange haren vol met gel. Fantastisch!
Klein punt: deze act verdiende qua voorstellingsopbouw misschien een plek iets later in de eerste helft. De laatkomers en het installeren van het nét binnenkomende publiek vertroebelen de focus voor deze fantastische artiesten. Datzelfde geldt voor het eerste duo na de pauze: duo Turkeev aan de strapaten. Luchtacrobaten met een van de beste acts van Ahoy dit jaar. Het zijn de programmatoppers die de volle aandacht verdienen.
Terug naar de eerste helft. Juliette Rozier is aan de beurt met haar knappe en licht degelijke swingtrapeze. Daarna brengt een Cubaanse acrobaat een handstandact, waarbij bij het maken van een handstand zijn jurk over hem heen valt en er een Geisha tevoorschijn komt. En daarmee is de volledige act – met de duur van circa anderhalve minuut – dan ook samengevat.
Gers!
De drie freerunners van ‘Yohan Triboulat’ zorgen bij hun binnenkomst voor de nodige ‘oeeehs’. Een goede en moderne keuze. De bikers hadden de ruimte die er in Ahoy zeker is nog uitbundiger kunnen benutten. Maar; de groep is ‘gers’. Of zoals tienerpubliek riep: ‘lit’.
Don Cristian weet het publiek te bespelen met een aantal grappige acts. De Oostenrijkse clown overtuigt. In het tweede deel brengt hij met illusioniste Bianca Farla ook een leuk blok waarbij Farla uit twee kartonnen kokers een grote voorraad wijnflessen tovert (waarvan Bonnie St. Claire de hik zou krijgen) en waarbij Cristian op de achtergrond letterlijk en figuurlijk het feest in het water wil laten vallen.
Diezelfde Bianca Farla brengt met the Showgirls of Magic tempovolle en sterke illusies in de piste. Zo goed uitgevoerd zagen we illusies door louter dames niet eerder. Met waardering voor Bianca en haar Showgirls en vol vraagtekens gaat het publiek de pauze in.
De top van de top in de voorstelling
Na de pauze is het een uur lang topcircus. Zoals eerder gedeeld trappen de Turkeevs deel twee af aan de strapaten. Adriaan Lauenburger komt voorbij met een zeer vermakelijke hondenact. Geen eindeloos geblaf. De twee- en viervoeters hebben er zichtbaar zin in: de kwispelende dieren en hun opgewekte baasje laten het publiek met een grote glimlach doorgaan met de rest van de voorstelling.
Daarin brengt het duo Solys een grandioze hand-to-hand-act en wordt al het moois afgesloten door de zes motoren in the splitting globe van The Diorio’s.
Veelzijdige pony’s en paarden
Tussen deze twee acts in presenteert de sympathieke Karl Trunk zijn pony’s en paarden. Een mooie en afwisselende act die start met drie pony’s die drie hangende linten walsend in elkaar vlechten. Daarna voegen nog vier pony’s zich toe aan de groep; van groot tot heel klein. Het publiek geniet en dat wordt alleen nog maar meer als het prachtige en gigantische Shirepaard ‘Sunny’ de piste binnenrent, steigert en ‘shinet’.
Spreekstalmeester Sylvia Schuyer is de hartelijke dame die het programma aan elkaar praat, en waarbij veel bezoekers wachten op haar kenmerkende uitspraak van ‘AHOY’ bij haar eerste programmapraatje.
Het orkest: goed en voorzichtig
Het orkest onder de leiding van Ingrid Schwarz voorziet de gehele voorstelling van livemuziek. Zó goed hebben we het deze winter nog niet gehoord! Tóch is er een kleine ‘maar’. Het orkest kleurt muzikaal gezien her en der wel heel erg binnen de lijntjes en klinkt daarbij wat braaf. Dit is onder andere voelbaar bij Karl Trunks paarden en pony’s. Een act die liefelijk is. Maar de liefelijke en voorzichtige manier van spelen van de muziek bij deze act botsen. Lief op lief verzwakt. De arrangementen van Robbie Williams’ ‘Hot Fudge’ en ‘The Road to Mandalay’ mogen best iets krachtiger en schurender gespeeld worden.
Banning werkt met uitdagingen in jubileumjaar
Producent en regisseur Fernand Banning laat weten dat het een moeilijk jaar was om een programma samen te stellen. Last minute afzeggingen en gebroken armen zorgden voor een uitdaging vlak voor de start. Dan is er nog de algemene trend dat veel artiesten de afgelopen jaren zijn afgehaakt en wat anders zijn gaan doen. Én Banning (sinds 1979 verantwoordelijk voor ‘Ahoy’) heeft te maken met de onmogelijkheid om te werken met grote groepen, veelal afkomstig uit China (corona) en Rusland (oorlog).
Ondanks dat verrast en overtuigt Kerstcircus Ahoy met een sterk jubileumprogramma, waar meer dan 50.000 mensen van genoten of dat nog gaan doen. De heer Banning verdient het dan ook om in het winterse zonnetje te worden gezet: gefeliciteerd met 50 jaar Kerstcircus in Ahoy Rotterdam! Op naar nog meer dan 50 extra edities!
Kerstcircus Ahoy Rotterdam, bezocht op 29 december 2022.
Foto’s: Redactie Circusweb.nl