RECTIFICATIE – Het onderstaande artikel is niet geschreven door Fred Niessen, maar door Friedrich Klawiter en heeft in Circus Online gestaan. Fred Niessen wilde voor zijn eigen artikel nog even de namen checken van het artikel van Klawiter en heeft daarna per ongeluk het vertaalde artikel van Circus Online gestuurd in plaats van zijn eigen artikel.
Zowel de redactie Circusweb als Fred Niessen betreuren deze gemaakte fout. Later op de dag zal het artikel volgen dat Fred zelf heeft geschreven.
Begin dit jaar besloot Nicolas Bouglione met zijn eigen gezelschap naar het Franstalige deel van België – Wallonië – te reizen samen met zijn echtgenote Ofelia, die hem actief ondersteunt. Elegantie, esprit, stijl, charme en vakmanschap kenmerken dit nieuw gecreëerde circusjuweel en lokken stormen van applaus uit bij het talrijke publiek.
tekst Friedrich Klawiter, foto’s Fred Niessen
In Rocourt, een voorstad van Luik – het culturele centrum van Wallonië – maakt het circus een gastoptreden in samenwerking met de commerciële gigant Cora, die momenteel zijn 50ste verjaardag op deze locatie viert.
Het circus staat opgesteld op de parkeerplaats van het winkelcentrum. Een vierkante blauwgele chapiteau, die Nicolas overnam uit de uitgebreide collectie van zijn vader, vormt de locatie. Veel van de goed onderhouden voertuigen die in krappe rijen rond de tent reden, dragen nog steeds zijn handtekening. De nostalgische dakkassawagen is het hoogtepunt aan de voorkant en vindt zijn ideale aanvulling in het blauwe houten hek, dat is versierd met grote, glinsterende goudkleurige reliëfs van olifanten en paarden. Twee liefdevol en nauwgezet gerestaureerde historische circuswagens en een glanzende chromen Amerikaanse Kenworth-tractor uit de jaren 50 zijn de spatten van kleur in de verder moderne vloot crèmekleurige Volvo-tractoren, opleggers en grote stacaravans.
De echte circussfeer heerst in de Chapiteau dankzij de veelgebruikte kleuren rood en goud. Drie rechte vijfrijige stands vormen de gradin die langs de zijkanten van de tent is opgesteld. De voorkanten van de dozen worden gekenmerkt door grote verhoogde olifantenkoppen, plaquettes met een kronkelende “B”. Op de zijwanden van de dozen waken panterfiguren over de uitbundige versieringen. De helling schittert in het rood met goudkleurige randen. De antieke kunstenaarsentree van rood fluweel wordt omlijst door rijk gedecoreerde houten schermen en de licht- en geluidscontrolekamers zijn ondergebracht in een antiek kassahuis tussen de tribunes.
Regisseur Nicolas Bouglione complimenteert zijn ensemble nadrukkelijk. Hij heeft “het beste gezelschap dat men zich kan wensen”. Met veel inzet en werklust redde de hele crew de geplande seizoensstart, want – zoals zoveel circussen op dit moment – waren er bijna geen tentwerkers te vinden. Nicolas Bouglione stuurt een speciaal woord van dank aan Tonito Alexis, die niet alleen schittert als clown in de arena, maar ook veel zweet en hart en ziel heeft geïnvesteerd in de regie van de show, in het effectief ondersteunende lichtontwerp en in de muziekselectie en is dan ook grotendeels verantwoordelijk voor de geweldige showbeleving.
Die middag dromden de bezoekers massaal het circus binnen en ongeveer halverwege de toelatingstijd strompelde een jonge, wat onhandig ogende man in een grijs vest de tent binnen. Wanneer hij een selfie probeert te maken voor de arena, botst hij tegen bezoekers, struikelt hij over een trap en morst popcorn over de zittende mensen, en komt uiteindelijk in de arena terecht. Hier gaat hij direct naar de make-up gebruiksvoorwerpen en kostuum en aan het begin van de voorstelling is de onhandige gast veranderd in clown Tonito Alexis.
Mario Ruttelli, een geschoolde operazanger, speelt de rol van Monsieur Loyal en bepaalt vakkundig de sfeer voor wat komen gaat met het nummer “Cabaret” in de opening.
Davide Roberts (Gallingani) opent het spelverloop met pittig plaat-jongleren. Eerst worden onderdelen van een grillset en “pizza’s” als rekwisieten gebruikt. Nu wisselt de jongleur naar de platen en zet er acht van hen snel achter elkaar op de stokken. In het verdere verloop zien we de ervaren kunstenaar weer acteren op de Rola Rola. Het snelle nummer bevat tal van aantrekkelijke trucs van het genre, die allemaal veilig worden uitgevoerd. Op het hoogtepunt van de voorstelling vindt de balans plaats op twee rollen en vier tussenlagen.
We beleven Marine Durand Rech met een formidabele hoelahoepvoorstelling.De charmante jonge vrouw tovert een aantal trucjes uit die je zelden tegenkomt in eersteklas uitvoering. Met een geweldige aanwezigheid in de ring, brengt ze haar publiek in vervoering en manipuleert ze de ringen met grote vaardigheid.
Ze opent het tweede deel van de show met een furieuze dans op het slappe koord. Veelzijdige opeenvolgingen van stappen worden afgewisseld met verschillende evenwichtshoudingen in een losse volgorde. De artieste presenteert zichzelf en haar kunnen vakkundig en met veel verve en pauzeert de hele voorstelling niet op het podium. Ten slotte trekt ze balletschoenen aan en voltooit ze het laatste nummer in spitzendans.
De clowns Tonito Alexis en Rony, al jaren een onmisbaar onderdeel van de Bouglione-programma’s, vormen het centrale thema van de show. De twee partners, die nogal verschillend van gestalte zijn, vullen elkaar perfect aan. De verschillende hernemingen worden met charisma en grote komische vaardigheid uitgevoerd. Ze spelen samen muziek, Tonito toont zich een vaardig jongleur met duivelstokjes en voetballen, Ronny dirigeert een denkbeeldig orkest en ballonnen mogen met een luide knal uiteenspatten tot grote vreugde van de kleine bezoekers. Meestal neemt Tonito de rol van de slimmer uitziende partner op zich, maar meestal wordt hij uiteindelijk door Rony gedupeerd.
Estefania Jarz zal eerst haar elegante antipode-spellen presenteren, waarbij ook enkele handstandtrucs worden uitgevoerd. Ten eerste zijn maximaal vijf ballen de gekozen rekwisieten. Het tweede deel van de voorstelling wordt bepaald door kleine tapijten die op verschillende manieren jongleren.
In het verdere verloop van de show zien we de sympathieke artieste samen met haar man Tonito Alexis met een afwisselende snelle wissel. Talloze razendsnelle kostuumwisselingen door beide partners zorgen voor verbazing in de volledig bezette tribunes en Tonito verwerkt met succes een snufje humor in de voorstelling.
Ofelia Nistorov-Bouglione sluit het eerste deel van de voorstelling af met haar formidabele lasershow, die zeer goed ontvangen wordt op de tribunes. De veelkleurige en gevarieerde lichtflitsen, laserstralen die vanaf een aantal plaatsen in de kamer worden uitgezonden, roepen een mythisch-futuristische sfeer op die de jonge kijkers niet alleen hun dagelijkse leven doet vergeten.
Jongleur Nandor Varadi viert een heuse Argentijnse Tango met zijn partner. Clubs, tennisballen en ringen worden veilig gemanipuleerd in verschillende routines. Met zeven klaveren of negen ringen worden de toptrucs van de uitvoering vlekkeloos uitgevoerd. De voorstelling eindigt op een ideale manier met het spectaculaire jongleren met vijf fakkels in een verduisterde cirkel.
Diana Boiachin presenteert een elegante, erotische performance op de luchtring met een sterke uitstraling. Diverse en energieverslindende trucs lijken gemakkelijk en ontspannen. De kunstenaar vult de koepel in lange vluchten en fascineert door de opeenvolging van trucs, die schijnbaar moeiteloos worden uitgevoerd.
Nog een hoogtepunt en conclusie van de getallenreeks die we zien in de hand-tot-hand acrobatiek van de Gallingani Sisters, Natalie en Shelby. De twee tengere en krachtige jonge vrouwen zijn sinds afgelopen herfst aanwezig in de arena’s van Europa met dit lastige nummer. Een aantal veeleisende processen worden vakkundig op speelse wijze aangeboden en keer op keer zorgt de enorme lichaamscontrole voor grote verbazing op de tribunes.
In de weelderige finale worden alle deelnemers opnieuw gepresenteerd en enthousiast gevierd door het publiek. Staande ovaties en uitzinnig, eindeloos applaus, dat men zelden in deze vorm meemaakt, houden de acteurs lang op hun plaats. Eindelijk loopt de rode ring leeg en begint clown Tonito Alexis zijn make-up te verwijderen. Zanger en “Monsieur Loyal” Mario Ruttelli zingt de aria “Nessum dorma” met enorm vocaal volume in. Gezamenlijk verspreidde het kippenvel zich in de Chapiteau terwijl de bezoekers betoverd en met ingehouden adem naar het tafereel keken. Nauwelijks is de laatste noot weggevaagd of een nieuwe storm van applaus trekt door het publiek en het ensemble stelt zich opnieuw samen voor het gordijn.
Een dikke merci aan alle betrokkenen, dat jullie mochten meegenieten van deze schitterende circuservaring en jammer genoeg moeten betreuren dat de twee uur eersteklas show te snel voorbij ging. Dus alles wat we te zeggen hebben is – Chapeau Nicolas Bouglione – Chapeau Ofelia Nistorov – Chapeau Tonito Alexis.
Veel succes aan het jonge team in de rest van het seizoen.