7 september 2018

Circusvrienden naar Engeland: Topreis!

CIRCUSREIS 2018

Het was een top- reis, onze 6-daagse reis naar Engeland van 15 t/m 20 augustus 2018. Wat hebben we genoten en wat hebben we veel gezien!!
Kitty Cuijpers-Custers neemt jullie mee op reis lang veel mooie circuslocaties

foto’s Kitty Cuijpers en Jacques Carré

Met een bus van Hellingman, onder de vlag van De Pelikaan, aan boord een perfecte chauffeur gaan we op reis. Nadat alle Nederlandse circusvrienden zijn ingestapt, stoppen we eerst in Kruibeke bij een fijn wegrestaurant met heerlijke Starbucks -koffie. Daarna op weg naar De Nieuwe Lekkerbek in Ruislede, waar  lekkere soep en broodjes op ons wachten en waar onze Belgische circusvrienden instappen. Nu op weg naar Calais……

We gaan met de bus op de boot. Zo kunnen we onderweg naar Dover genieten van het uitzicht, koffie drinken, shoppen en zelfs gokken.

Na aankomst in Dover, op naar het hotel, dineren en naar bed. Iedereen kijkt uit naar de volgende dag. Onze chauffeur maakt telkens duidelijke afspraken, zodat iedereen steeds op tijd bij de bus is.

De volgende dag (16 aug) gaan we naar Great Yarmouth. Fred de Ligt vertelt dat we op de lunch uitgenodigd zijin bij Don Stacey, dus gaan we daar eerst naar toe. Ook al zijn we er bij de vorige circusreis in 2011 ook al  geweest, we genieten toch weer! Wat een bijzondere circusverzameling heeft Don en hoe mooi is alles uitgestald! Ontzettend fijn dat wij telkens daar welkom zijn! Na alles (ook zijn tuin) bewonderd te hebben,  gaan we een “deur” verder naar The Hippodrome.
Bij de eerste keer laden even geduld tot deze galery te zien is.

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”67″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_slideshow” gallery_width=”600″ gallery_height=”400″ cycle_effect=”blindX” cycle_interval=”4″ show_thumbnail_link=”1″ thumbnail_link_text=”[of klik hier]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

Iedereen loopt eerst door het museum waar je je ogen uitkijkt! Vervolgens  bezoeken we de voorstelling met waterballet!!!  Jack Jay en Johny Mac vormen de rode draad in de show. We zien een jongleur,  balance act, trampoline-act, bloedstollende trapeze-act en showzwemmers. Gastvrouwen in schitterende pakjes lopen rond….. Allemaal heel bijzonder en echt de moeite waard!

Het meeste indruk maakt de acrobatische act van Alan Pagnota en Rafael Ferrera. Om kippenvel te krijgen: Alan is 39 en Rafael 32, maar Rafael zit in een rolstoel en heeft het toch klaargespeeld om een verbazingwekkende artiest te worden!!!  Nog nooit hebben we dat gezien: een acrobatennummer van twee personen, waarvan 1 in een rolstoel zit!

Leuk is ook dat de zoon van de eigenaar vertelt dat hij met zijn kinderen op vakantie ging naar ons land: naar Duinrell……

Daarna vervolgen we onze reis, richting Cambridge, weer een goed diner en daarna slapen in ook dit keer een mooi hotel!

Vrijdag 17 augustus bezoeken we Jim Clubb met zijn Amazing Animals. Hoe bijzonder om hier midden in Verwegistan terecht te komen. Bedankt …. We kijken onze ogen uit! Eerst is er de inleiding, tijdens die inleiding springen zomaar apen op onze schouders! We worden rondgeleid, krijgen een stukje voorstelling met leeuwen en tijgers en kijken onze ogen uit naar alle dieren. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er!  Leeuwen, tijgers, paarden, kangeroes, ijsberen, zwarte beren, nijlpaard, koala-beertjes, apen, pinguins, struisvogels enz. Niet zo gek dat hier veel films en reclames worden opgenomen! Jim, ooit getrouwd met een  Chipperfield, leidt ons rond en legt alles perfect uit!

’s Avonds na het diner rijden we naar het enige tentcircus van deze reis: Mondao. Het is een traditioneel circus met dieren! Vooral in de eerste helft is het een aaneenschakeling van  korte nummers …..Een exotische revue, Kikin de clown, vliegende trapeze, quick change-nummer, Marokaanse acrobaten en het rad des doods…..

Weer een dagje verder gaat de reis naar Blackpool Tower Circus. Hier staat een Eiffeltoren langs de promenade. Het is een heel oud gebouw met daarin  een vast circus. Het is even naar boven klimmen en dan neem je plaats op vaste stoeltjes: de show kan beginnen.  Mooky en Mr.Boo zijn de sterren en rode draad  van de show! Miss Barbara met een fantastische contortionisten act en niet te vergeten: de skating Veslovskys.  Samen met de Circus- dansers, Darien en Lis Marie,de Adrenaline Troupe, de Bokafi troupe (bekend van Herman Renz) Duo Lyd, de Circusettes en de Circus showband een schitterend geheel! Bij Blackpool Tower komt ook de piste onder water te staan, maar er zijn alleen fonteinen.

Alweer aangekomen bij de voorlaatste dag: Deze mooie zondag spant de kroon qua circussen: we bezoeken het Giffords circus vlak buiten een ommuurd  dorpje in het open veld. Van verre zien we antieke Engelse woonwagens. Een circus zoals je 100 jaar geleden zag! Ongelooflijk, wat een sfeer en wat een uitstraling! Alles klopt bij dit circus tot in de kleinste details. Circus van de bovenste plank! Alles perfect: een uitmuntend live-orkest met zangeres, schitterende nummers, prima sfeer enz. enz. Voordat het programma begint zien we buiten een clown die zijn hond (strijkijzer) aan de lijn heeft. We zien Dany Cesar (ex van Jasmine Smart), Alfredo & Pozo, Cubaanse troupe, de Curatola Brothers, (hand acrobatiek, vorig jaar bij Alex Sijm), Dany Reyes, jongleur, Nell Gifford. Vrijheidsdressuur, Diana Vediaskina, hondennummer. Dit is ongetwijfeld het mooiste circus van deze reis! Na de voorstelling gaan hele families buiten bij het circus picknicken!

’s Avonds bezoeken we nog de Spirit of the Horse. Een erg tegenvallende paardenshow! Geeft niet: onze dag kan toch niet meer kapot! Daarna naar het diner in het hotel in London Gatwick…… en de volgende ochtend: huiswaarts………..

Moe maar voldaan na deze 5-sterren-circusreis, beginnen we aan de terugreis. Dit keer met de bus op de trein en niet op de boot! Een hele belevenis en weer eens iets anders! We zijn best moe: iedere dag ’n ander (wel prima) hotel en iedere dag koffer gedeeltelijk uit- en inpakken was best heftig, maar…..het was de moeite waard! Onderweg hebben we in België nog een feestelijke afscheidslunch bij Restaurant ’t Groot Moerhof. Vervolgens stappen onze Belgische vrienden weer uit in Ruislede, daarna op naar Nederland, waar we weer mooi op tijd aankomen! We kunnen terugkijken op een 5-sterren-circusreis !!!! Perfect georganiseerd: Fijne hotels en  lekker eten!  Fred en Anneke de Ligt en de andere leden van de evenementencommissie  bedankt! Jullie hadden het niet mooier kunnen maken!