Gezien in Vught op 13 april.  Zelden  heb ik mijzelf zo vaak de vraag gesteld waarom? Voor het eerst is het Franse familiecircus Pacific van de familie Prein in Nederland. Opeens stond de gemeente Vught vol met grote reclame borden van Circus Pacific, ik denk wel 200 stuks. Waarom laat de gemeente dit toe terwijl in het verleden als een Nederlands circus zoveel borden plaatste zij gelijk op de vingers werden getikt. Waarom krijgt een circus zonder Nederlandse KvK en Btw nummer überhaupt een speelvergunning ? Donkere posters met ‘een clown’ en een ‘rad des doods’ een datumstrook met de tekst van van 6 t/m 22 april. Waarom zo lang? Drie weekenden, in een relatief kleine gemeente met 26.000 inwoners? Op de poster staat geen website, geen telefoonnummer en geen andere informatie, waarom niet? Behalve een online mini berichtje heb ik in de krant geen promotie kunnen vinden. Een week van te voren kwamen de eerste transporten al aan in Vught en werd de ooit witte circustent opgebouwd. Het hele circus terrein staat vol, het oogt als een groot circus. De woonwagens die op het terrein staan zijn van een oogverblindende luxe, ik schat de waarde van alle woonwagens samen met gemak boven een miljoen euro. Waarom heb je dan een onbeschilderde kale kassa? Waarom zit er niet iemand in de kassa die de Nederlandse taal machtig is? Waarom hangt daar een prijslijst met Franse tekst ? Waarom heb je dan een kaal klein buffet wagentje, waarom heb je dan een onbeschilderde planken tribune, waarom is je artiesteningang waarop staat “Familie Prein ”Sinds 1850” in dat jaar voor het laatst geschilderd? De rode gordijnen zijn dan wel weer van een mooie kwaliteit! Waarom helpen er kinderen mee bij het binnenlaten van het publiek? Waarom staat die hele grote kachel die ze hebben niet aan? Ik vermoed dat er een 800-1000 bezoekers in de tent passen, er zitten er op zaterdagmiddag 134, de dag ervoor is de voorstelling afgelast omdat er maar 21 bezoekers waren.

De voorstelling begint, in het donker lopen een tiental artiesten, naar later blijkt allemaal familieleden van de familie Prein naar binnen en gaan op de piste rand staan, het licht gaat aan en uit en de hele familie stampt op de piste rand ze hebben daadwerkelijk een opening gecreëerd en die gaat over in een act van een meisje dat in een rond draaiende ring een paar gymnastiekoefeningen doet zoals bijvoorbeeld een vogelnestje. Na elk nummer is er een applaus muziekje (Jean Michel Jarre) en is het een paar minuten donker voordat de volgende artiest de piste betreed er is geen spreekstalmeester maar wel een typisch Franse clown met fel rood geschminkte wangen en een fluitje in zijn mond. Zijn eerst act bestaat uit het handjes geven aan het voltallige publiek en het laten applaudisseren van het publiek, hij heeft wel een mooi uniform aan als kostuum. Dan komt de jongleur en tot mijn grote verbazing kan hij echt goed jongleren en gooit met gemak zeven kegels, zeven ringen en zeven jongleer-ballen (die meer op aardappels lijken dan op balletjes)  Hij verkoopt zijn nummer met verve en ik vind hem goed maar waarom staat die jongeman steeds in het donker en niet in de volle schijnwerpers die op andere momenten wel aan staan? Vervolgens een doekennummer op muziek van Andrea Bocelli, een illusie nummer bestaande uit 3 illusies door drie meiden met glitter-jasjes en dito laarzen. Dan worden er twee grote kubussen in de piste gezet waarop een wel heel jong meisje en haar iets oudere zusje of nichtje een hoelahoep nummertje doen. Ik hou niet van kinderen in de piste tenzij het een kinder of jeugdcircus is, maar dit heeft voor mij geen pas. Daarna spelen twee leden van de familie een nummer op de trompet dat klinkt dan werkelijk weer heel mooi, toch kan het het publiek niet bekoren want opvallend genoeg krijgen ze geen applaus. Het is de inleiding voor nog een keer de clown, die nu vier man uit het publiek haalt en de welbekende reprise doet, dat de heren op een krukje moeten gaan liggen en dat de krukjes dan een voor een worden weggetrokken. De heren houden elkaar in evenwicht en dat zorgt dan toch tot hilariteit bij het publiek, zeker als dit menselijke carré uiteindelijk toch instort. Daarna horen we op een bandje met een Vlaamse tongval dat het tien minuten pauze is. Het circus adverteert met de tekst ‘geen dieren’ toch maken we in de pauze kennis met een groot aantal vliegen op het toilet. Na de pauze heeft ook het familielid die voor de pauze het geluid en licht bediende zich in een kostuum gestoken. De halve familie komt binnen als cowboy en laat een niet onverdienstelijk lasso en zwepen repertoire de piste passeren, echt vermakelijk. De derde van de grotere broers laat nu een kubus en strapaten act zien. Hij heeft daarbij een broek aan die ik herken van de H&M. Bij het volgende nummer maakt de assistente van het antipode nummer het nog bonter zij heeft gewone gympies onder haar circuskostuum aan. Er volgt nog een luchtnummer, nu een jonge dame in een ring die hoog in de nok wordt getrokken, de muziek erbij van ‘Il Vole’ ‘ Grande amore’ is heel mooi. Dan komt nog een keer die clown, nu play backt hij in zijn eentje een duet, eerst is hij de man en later met een ‘mop’ op zijn hoofd is hij de vrouw. De clown is alles behalve origineel. Dan komt het finale nummer, het ‘wheel of dead’ de opbouw duurt even want het rad wordt met de hand de lucht in getakeld. Maar dan komen de twee grotere broers nogmaals in de piste en lopen op de meest verschillende soorten muziek door het rad. Ze blijven veilig aan de binnenkant van het wiel maar weten het toch als een volwaardige act te verkopen. Vanuit de hoofdingang komt de hele familie Prein met vlaggen tussen het publiek naar de piste gelopen om het slot applaus in ontvangst te nemen, een aantal gasten beloond het harde werken van deze familie met een staande ovatie. Het voelt als een mix van ontzag voor het harde werken en medelijden met de armoede die deze sympathieke familie deels uitstraalt. Na het applaus marcheert de familie naar de voortent waar ze keurig afscheid nemen van het inmiddels verkleumde publiek.

Waarom vraag ik me nog een keer af, waarom heeft zo een familie die geld heeft voor zulke dure woonauto’s geen geld voor goede artiesten, waarom zijn de kostuums niet op maat gemaakt en voorzien van bijpassende schoenen en accessoires, waarom hebben ze zo een grote tent en niet een leuk tentje van 20 meter doorsnede, waarom noem je jezelf circus Pacific, waarom wil je net alsof doen dat je een groot circus bent?  Waarom verkoop je jezelf niet als de Franse circusfamilie Prein die voor de gunst van het publiek alles uit de kast haalt en laat zien wat ze kunnen? Als je dat verkoopt wat je bent en dicht bij jezelf blijft dan kun je authentiek circus maken en de harten van het publiek stelen.

Ik vond het een leuk familiecircus in de verkeerde verpakking. Het circus reist na Vught eerst naar België en komt dan weer terug naar Nederland.

De ooit witte tent
Prijslijst in het Frans
Binnenkant Pacific
Woonwagen 1
Amerikaanse woontrailer
Woonwagen 2